در هفته گذشته معامله‌گران تحت تاثیر عرضه‌های سنگین و همچنین خبرهای نامناسب هلدینگ خلیج فارس شاهد افت شاخص بازار بودند. به این ترتیب عرضه‌های سنگین معامله‌گران کوتاه‌مدت و عدم وجود نقدینگی کافی در بازار موجب شد تا در هفته گذشته اکثر معامله‌گران انتظارات خود از بازار سهام را تعدیل کنند. در همین حال با رشد دوباره بازارهای موازی به‌ویژه افزایش بهای سکه و همچنین اخبار نگران‌کننده از رشد بی‌سابقه قیمت املاک و مستغلات و اجاره‌بها موجب شده است تا مجددا بازار سهام در رده آخر بازدهی قرار گیرد (بورس همچنان در حد کمتر از یک درصد در زیان است). این در‌حالی است که بازدهی بازار سپرده بانکی از ۴ درصد عبور کرده است.

در این شرایط نگاه‌ها به سوی آینده و جهت حرکت تحولات اقتصادی است. در‌حالی‌که سهام هم‌اکنون در ارزان‌ترین حالت خود قرار داشته و بازار در فصل تقسیم سود، شرایط بازدهی مطلوبی دارد، اما همچنان از نقدینگی تازه بی‌بهره است. آشنایی کم عمومی با بازار سهام و همچنین ریسک‌های غیر قابل پیش‌بینی به‌ویژه در مدیریت بازار و در نهایت تبلیغات نامناسب در مورد بازار سهام موجب شده است تا در‌حال حاضر همچنان بازار سهام در انتظار ورود نقدینگی باقی بماند. از دیدگاه کارشناسان هر چند در نهایت با اشباع بازارهای دیگر نقدینگی به سوی بازار سرمایه سوق پیدا خواهد کرد، اما این امر می‌تواند در شرایط بهتر و بدون نیاز به اشباع بازارهای دیگر رخ دهد.

در بازار سهام روز چهارشنبه معاملات حالت متعادلی داشت و در نهایت توانست با رشد ۱۶۸واحدی شاخص کل (معادل ۱۸/ ۰ درصد) به کار خود پایان دهد. به این ترتیب شاخص در پایان روز چهارشنبه به عدد ۹۵ هزار و ۵۷۷ واحد رسید. شاخص کل هم‌‌وزن اما روز چهارشنبه با کاهش مواجه شد و پس از افت بیش از ۲ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۲۴۴ واحد را به نمایش گذاشت. در بازار روز چهارشنبه نمادهای مبارکه، چادرملو و گل‌گهر بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند. این در حالی بود که همچنان بازار برای چندمین روز متوالی شاهد تاثیر منفی هلدینگ خلیج فارس بود. جایی که این شرکت پس از زیان سنگین ناشی از اقساط پتروشیمی کاویان با ابهامات جدی مواجه بوده و گزارشی نیز در مورد وضعیت آن منتشر نمی‌شود.

در گروه بانکی، بانک اقتصاد نوین در حالی روز چهارشنبه متوقف شد که در گزارشی از عدم فروش بلوک‌های ۵۴، ۱۰۰ و ۲۷ درصدی ۳ شرکت و ۴۰ درصدی کارگزاری و برنامه فروش مجدد این ۴ شرکت خبر داد. براساس گزارش منتشره، این بانک در فروش بلوک‌های ۵۴ درصدی سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین، ۱۰۰ درصدی شرکت مدیریت سرمایه اقتصاد نوین، ۸/ ۲۷ درصدی شیمی بافت و ۴۰ درصدی کارگزاری اقتصاد نوین ناکام ماند. «ونوین» اعلام کرد با‌وجود گذشت بیش از دوماه از زمان به مزایده گذاشتن این دارایی‌ها (۲۸ اسفند سال گذشته) و عدم وجود متقاضی مزایده، مجددا نسبت به انتشار آگهی فروش این ۴ شرکت اقدام خواهد کرد. در گروه معدنی به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن کشور در فروردین ماه ۳ میلیون و ۸۸۱ هزار و ۹۷ تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید کردند که این میزان در مدت مشابه پارسال، ۲ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۶۵۸ تن بود. از این میزان، شرکت‌های «گل گهر» یک میلیون و ۵۴۸ هزار و ۳۲۲ تن، «چادرملو» ۷۴۸ هزار و ۹۱۹ تن، «سنگ‌آهن مرکزی» ۴۶۰ هزار و ۶۸۹ تن، «توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» ۵۰۳ هزار و ۱۳۰ تن، «گهر زمین» ۳۷۹ هزار و ۹۸۶ تن و «اپال پارسیان سنگان» ۲۴۰ هزار و ۵۱ تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید کردند. در گروه انفورماتیک، عرضه اولیه سهام شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش با نماد «سپ» روز یکشنبه ۱۳ خرداد ماه در بورس تهران انجام می‌شود. معاونت بازار بورس تهران از عرضه اولیه تعداد ۱۸۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش به‌عنوان پانصد و بیستمین شرکت پذیرفته شده خبر داده است. بر اساس این گزارش، حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی تعداد ۵ هزار سهم و کف و سقف قیمتی از ۶۲۰ تومان تا ۶۵۰ تومان خواهد بود. همچنین شرکت کارگزاری بانک سامان مدیر عرضه این سهم بوده و تامین سرمایه کاردان متعهد خرید ۵۰ درصد از کل سهام قابل عرضه در صورت نبود مشتری است.

سید‌مهدی پارچینی، مدیر عملیات بازار نقد بورس تهران در این باره عنوان کرده ورود سفارش تنها با کد معاملاتی و در دوره زمانی و محدوده سود هر سهم پس از کسر مالیات «سپ» در بودجه برآوردی سال مالی منتهی به پایان ۱۳۹۷ معادل ۱۰۴۸ ریال پیش‌بینی شده و برای سال‌های مالی ۹۸ و ۹۹ نیز به ترتیب مبلغ ۱۲۵۱ ریال و ۱۴۲۸ریال برآورد کرده است. سود انباشته آن نیز با افزایشی ۴۵درصدی نسبت به سود محقق شده سال مالی قبل برای بودجه سال مالی ۹۶ معادل ۲۰۰ میلیارد و ۳۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است. درآمدهای این شرکت ناشی از درآمدهای حاصل از ارائه خدمات کارتخوان، کلیه درآمدهای حاصل از اجاره دستگاه‌های کارتخوان به بانک‌ها و شرکت‌های طرف قرارداد و درآمدهای شاپرکی بابت تراکنش‌ها روی دستگاه‌های کارتخوان است. درصد سود تقسیمی نیز برای سال‌های ۹۷ تا ۹۹ معادل ۸۵ درصد سود خالص فرض شده است. ترکیب سهامداران «سپ» شامل بانک سامان با ۸۷/ ۲۷درصد، بانک رفاه با ۳۰ درصد، گروه توسعه مالی و اقتصادی سامان با ۲۱/ ۱۵درصد، بیمه سامان با ۱۵ درصد، شرکت سرآمد اندوخته‌سازان با ۵ درصد، توسن با ۹۴/ ۳ درصد، سهامداران حقیقی ۵۲/ ۲ درصد و مابقی آن در اختیار سایر سهامداران حقوقی است.

در گروه تصفیه نفت شرکت پالایش نفت تهران مجوز افزایش سرمایه ۱۸ درصدی را از سازمان بورس گرفت. در این راستا، «شتران» از محل اندوخته طرح توسعه،۲۹۰ میلیارد تومان به سرمایه فعلی می‌افزاید تا صرف اصلاح ساختار مالی شود. در گروه فلزی ذوب آهن اصفهان در شفاف‌سازی شایعه واگذاری سهام این شرکت به خریداران داخلی و خارجی را در حد مذاکرات مقدماتی توصیف و اعلام کرد هنوز موضوع در هیات‌مدیره شرکت مطرح نشده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۵۶ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۸۴ میلیارد تومان رسید.