وی در ادامه با تاکید بر اینکه این رویداد اتفاق بسیار مثبت و ارزشمندی است، گفت: همیشه در دانشگاه‌ها به دانشجویان به ویژه در حوزه رشته‌های مالی، حسابداری و مشابه این رشته‌ها توصیه می‌شود از مباحث آموزشی به‌صورت عملی استفاده کنند. فلاح‌پور ادامه داد: دانشجویان سایر رشته‌ها ممکن است به‌صورت تصادفی با بازار سرمایه آشنا شوند، اما کسانی که در رشته مالی تحصیل می‌کنند در جریان مطالب بازار سرمایه قرار می‌گیرند و ضروری است که آموخته‌های خود را به‌صورت عملی تجربه کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: دانشجوهای رشته‌های مالی بهتر است هرچه سریع‌تر در بازار سرمایه فعال شوند و معامله انجام دهند.

فلاح‌پور در ادامه به برشمردن مهم‌ترین اهداف برگزاری این لیگ پرداخت و گفت: لیگ ستارگان فرصت بسیار خوبی برای فرهنگ‌سازی است. با این رقابت می‌توان تئوری‌ها را عملی کرد. ارتباط با صنعت، شناسایی نخبگان و کارآفرینی از دیگر اهداف اصلی برگزاری این مراسم است. فلاح پور درباره فرهنگ‌سازی و موفقیت این رقابت در سال گذشته گفت: برگزاری چنین رقابت‌هایی یکی از ابزارهای فرهنگ‌سازی است. بحث‌های دیگر مثل انتشار کتاب، کلیپ، تبلیغات و همچنین اطلاع رسانی رسانه‌ها از دیگر ابزارهای فرهنگ‌سازی هستند. اما این رقابت به اندازه خودش مفید بود و توانسته به اهداف تعیین شده دست یابد. معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در ادامه به تشریح جزئیات این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: امسال تغییراتی در اجرای این رقابت به وجود آمده است؛ زمان مسابقه از یک به دو ماه افزایش یافته و همچنین سال گذشته نقدهایی درباره اینکه چرا این رقابت در سطح استان تهران بود مطرح شد که امسال دومین لیگ ستارگان بورس در سطح کشوری برگزار می‌شود. در این راستا فراخوانی به دانشگاه‌های سراسر کشور ارسال شده است. فلاح‌‌پور ادامه داد: حداکثر ۳۰ تیم ۵ نفره در این لیگ باهم به رقابت می‌پردازند. در حال حاضر ۲۸ دانشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و مهلت اعلام حضور که تا ۲۰ خرداد ماه بود تا ۲۷ خرداد تمدید شد. در هر تیم یک نفر سرپرست خواهد بود و مسابقات در تمامی روزهای معاملاتی هفته انجام می‌شود. وی در ادامه با اظهار این مطلب که تغییر دیگر رقابت امسال شبیه‌سازی بیشتر این رقابت با معاملات واقعی در بازار است، گفت: بر این اساس محدودیت‌های معاملاتی کمتر شده و برخی ابزارها که سال گذشته ممنوعیت داشتند، امکان معامله دارند. در رقابت امسال همه ابزارهای معاملاتی به جز ابزارهایی که محدودیت فنی دارند، می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. عضو شورای سیاست‌گذاری دومین لیگ ستارگان بورس آغاز این رقابت را از نیمه دوم تیر ماه تا نیمه دوم شهریور ماه اعلام کرد و درباره اعلام روزانه نتایج مسابقه گفت: لیگ ستارگان یک رقابت است و در هر صورت هیجان برای یک رقابت لازم است. علاوه بر اینکه با اعلام روزانه نتایج شفافیت اطلاعات افزایش می‌یابد و ابهامی ایجاد نمی‌شود. وی در ادامه تاکید کرد: البته پیشنهاد اعلام هفتگی نتایج را هم می‌توان در شورای سیاست‌گذاری بررسی کرد.

فلاح‌پور درخصوص قوانین معاملاتی دومین لیگ ستارگان نیز گفت: شورای سیاست‌گذاری مجموعه مقرراتی را تهیه کرده که به‌صورت شفاف کارهای مجاز، غیر‌مجاز، نحوه برخورد با تخلف‌ها و موارد تخلف را اعلام کرده است. وی گفت: شورای داوری از شرکت‌های بورس، فرابورس، سازمان بورس و شرکت اطلاع‌رسانی بر مقررات وضع شده در رقابت نظارت می‌کنند و اگر از مقررات تخطی صورت گیرد، تخلف محسوب می‌شود. فلاح پور در ادامه به جوایز اشاره کرد و گفت: برای هر گروه ۵ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته می‌شود که اگر سود شناسایی کنند، متعلق به خودشان است اما زیانشان را ما متقبل می‌شویم.  وی ادامه داد: همچنین تیم اول ۲۵ میلیون تومان، تیم دوم ۱۵ میلیون و تیم سوم ۱۰ میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد.

محدودیت نداریم

وی در ادامه تاکید کرد: در این دوره محدودیتی برای معاملات در بازار پایه و خرید و فروش سهام این بازار وجود ندارد. معاملات آپشن نیز محدودیت ندارد. البته به زودی فهرست ابزارهای مجاز معاملاتی اعلام می‌شود، مقررات هم نهایی و به‌صورت شفاف توضیح داده خواهد شد. فلاح‌پور در ادامه با اظهار این مطلب که توضیحاتی از شرکت‌کنندگان درخصوص علت خرید سهم و ورود به آن پرسیده می‌شود، گفت: امسال قرار است در سلسله مصاحبه‌هایی از شرکت‌کنندگان درباره نحوه معاملات پرسش شود؛ جزئیات معاملات و خرید و فروش‌ها همراه با مستندات و توضیحات شفاف برای اعلام دلیل خرید و فروش‌هایشان از جمله محورهای این سوالات خواهد بود. به گفته فلاح‌پور، همه دانشگاه‌ها اعم از دولتی و خصوصی در این مسابقات مجاز است. در حال حاضر چند واحد دانشگاه آزاد برای حضور اعلام آمادگی کردند. همچنین دانشگاه‌های دولتی زاهدان، گیلان، مازندران و زنجان نیز خواهان ورود به این دوره از مسابقات هستند.

سازمان نظارت مستقیم دارد      

در ادامه این مراسم یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با اشاره به اهمیت این مسابقات و انجام واقعی معاملات، نقش شورای داوری را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: کمیته داوری متشکل از یک نماینده از بورس تهران، یک نماینده از فرابورس، دو نفر از اعضای سازمان بورس و یک نفر از کارگزاری است.وی در ادامه تاکید کرد: شورای داوری این رقابت زیر نظر محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌ها تشکیل شده و از آنجا که معاملات کاملا واقعی و بر بستر بازار تاثیر‌گذار است، سازمان بورس به‌طور مستقیم بر آن نظارت می‌کند. مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس درخصوص کارگزاری که سیستم آنلاین معاملات را می‌پذیرد نیز گفت: این موضوع یک هفته قبل از شروع لیگ مشخص می‌شود. وی ادامه داد: سال گذشته اعتباری معادل یک میلیون تومان به تیم‌ها تعلق گرفت. امسال این رقم به ۵ میلیون تومان افزایش یافته است. هر تیم بیش از ۲۵ درصد زیان کند از رقابت حذف می‌شود. امسال هم مانند سال گذشته شرکت‌های کارگزاری یا تامین سرمایه اعتبار ۵ میلیون تومانی هر تیم را تقبل خواهد کرد.