در بازار دیروز معامله‌گران در شروع هفته کاری با توجه به افزایش قیمت جهانی فلزات و همچنین انتشار برخی خبرهای اولیه در مورد گروه پتروشیمی شاهد رشد سه نماد ملی مس، فولاد مبارکه و هلدینگ خلیج فارس بودند. این افزایش قیمت‌ها در نهایت توانست شاخص را به میزان ۷۸واحد معادل ۰۸/ ۰ درصد افزایش دهد. به این ترتیب نماگر اصلی بازار در پایان معاملات در محدوده ۹۶هزار و ۷۷واحد متوقف شد.در این راستا شاخص کل هم ‌وزن نیز با افزایش ۶۷ واحدی (۳۹/ ۰ درصدی) عدد ۱۷ هزار و ۳۸۹ واحد را به نمایش گذاشت.

بررسی روند معاملاتی روز گذشته نشان از حاکمیت شرکت‌های کوچک دارد. در کنار صف خرید نماد تازه‌وارد سپ، گروه‌های سیمانی و تولید‌کنندگان سرب و روی سهم مهمی در این امر داشتند.  در این میان روز گذشته گروه پتروشیمی با دو شایعه عمده مواجه بود: در نخستین شایعه موضوع مصوبه دولت برای ادغام هلدینگ پتروشیمی نفت و گاز تامین در هلدینگ خلیج فارس بود که این مساله با انتقاداتی در مورد نحوه مدیریت وزارت نفت بر هلدینگ خلیج فارس و تبعات گسترش آن بر سهامداران و شرکت‌های تاپیکو همراه شد.

در همین حال در دومین شایعه بازار با احتمال محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ دلار ۳۸۰۰ تومانی مواجه بود. براین اساس دولت به شرط فروش ارز۴۲۰۰تومانی از سوی شرکت‌های پتروشیمی ممکن است خوراک آنها را به نرخ ۳۸۰۰تومان محاسبه کند.

در گروه بانکی دیروز مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به توقف طولانی مدت نماد بانک صادرات طی سال‌های گذشته گفت: با توجه به اینکه بانک صادرات بیش از نصف سرمایه زیان دارد و زیان انباشته شرکت از این مقدار هم بیشتر است مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شود. در مجمع باید درباره ادامه فعالیت‌مان تصمیم‌گیری شود.حجت‌الله‌صیدی افزود: باید هم ترکیب منابع و هم ترکیب بدهی را اصلاح می‌کردیم تا به سودآوری پایدار برسیم. در حال حاضر دارایی‌های «وبصادر» ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است. وی افزود: ظرف چند روز آینده صورت‌های مالی ۱۳۹۶ نهایی می‌شود و این اطلاعات را به بازار می‌دهیم. هزینه‌های مالی ما امسال به مراتب کمتر خواهد بود.

در گروه تصفیه نفت دیروز پالایشگاه اصفهان از فسخ قرارداد بیش از ۹ هزار میلیارد تومانی با شرکت کره جنوبی خبر داد و متوقف شد. «شپنا» که امروز بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت به تابلو بورس باز خواهد گشت، سال ۹۵ قرار‌دادی با شرکت دایلم اینداستریال بسته بود که قرار بود طی ۴ سال منجر به کاهش تولید نفت کوره و افزایش تولید محصولات با ارزش افزوده مانند بنزین و گازوئیل و همچنین بالا بردن استاندارد محصولات شود. این قرارداد بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین قراردادی بود که پس از برجام بین یک شرکت کره‌جنوبی و ایران امضا شده بود.

در این‌باره  لطفعلی چاوشی، مدیرعامل پالایشگاه ۲ هزار میلیارد تومانی اصفهان گفت: نبود دورنمای روشن برای تامین فاینانس پروژه توسط شرکت دایلم منجر به فسخ قرارداد پروژه تصفیه نفت کوره(EURP) شده است. مبلغ ارزی این قرارداد بیش از ۸/ ۱ میلیارد یورو و با نرخ تسعیر ۴ هزار و ۹۶۳ تومانی هر یورو بود.

در گروه خودرویی گروه بهمن درباره علت واگذاری ۶۷/ ۱۶ درصد از سهام سیمان غرب توضیح داد. در پی اقدام اوایل خرداد سرمایه‌گذاری‌ بهمن‌ و شرکت‌های فرعی شامل گروه مالی ایرانیان، داد‌و‌ستد آریا و اعتبار آفرین برای خرید سهام سیمان غرب، سازمان بورس خواهان ارائه توضیحات از گروه بهمن شد. در این باره منصور پور‌زرین، مدیرعامل این شرکت در مورد واگذاری ۶۷/ ۱۶ درصد از سهام «سغرب» خاطر‌نشان کرد که این مساله در راستای خروج فعالیت‌های غیر‌مرتبط از پرتفوی گروه بهمن رقم خورده است.

در گروه فلزی شرکت فولاد مبارکه از ثبت رکورد کاهش مصرف آب تا ۸/ ۳مترمکعب بر تن تولید خبر داد که در مقایسه با سایر فولادسازان داخلی و خارجی بی‌نظیر است؛ محمدحسن رحیمی رئیس گروه فنی انرژی و سیالات فولادمبارکه اظهار کرد: مصرف آب در فولاد مبارکه به ۸/ ۳ مترمکعب بر تن تولید ورق نورد گرم کاهش یافته است. این کاهش مصرف نه تنها در فولاد مبارکه رکورد محسوب می‌شود، بلکه در مقایسه با سایر فولادسازان داخلی و خارجی بی‌نظیر است.

در این گروه ذوب‌آهن اصفهان صورت مالی حسابرسی نشده ۱۲ ماهه منتهی به پایان سال ۹۶ را منتشر کرد. «ذوب» که در گزارش‌های قبلی پیش‌بینی سود خود را ۵ ریال اعلام کرده بود، این رقم را به ۳۶ ریال افزایش داد. «ذوب» در حالی با رشد سود عملیاتی همراه شده که هزینه‌های مالی نیز اندکی کاهش یافته است.

در گروه تجهیزات دیروز ماشین‌سازی اراک درمورد برخی از خبر‌های منتشره در مورد این شرکت توضیح داد. در توضیحات این شرکت آمده است بازگشت به نامه واصله از شرکت بورس اوراق بهادار تهران مبنی بر لزوم رعایت ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان به استحضار می‌رساند تفاهم‌نامه منعقد شده با شرکت روسی

 RM RAIL با توجه به پتانسیل‌های موجود در این شرکت و در زمینه های تخصصی شرکت مزبور صورت گرفته که خبر آن در پایگاه‌های رسمی شرکت ماشین‌سازی اراک منتشر شده است. به این ترتیب خبر درج شده در «ایرنا» مبنی بر «انعقاد قرارداد ساخت هزار واگن باری با شرکت‌های ایرانی و واگذاری ساخت بخشی از آن در قالب تفاهم‌نامه به ماشین‌سازی اراک» صحیح نبوده که متاسفانه برخی از خبرگزاری‌ها به همان استناد، خبر مزبور را منتشر کرده‌اند. با تذکر صورت گرفته خبرگزاری مزبور، خبر منتشر شده قبلی را اصلاح کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و مثبت بود که در آن ارزش معاملات(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۰۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۷۲میلیارد تومان رسید.