بورس لندن: شاخص‌ترین عامل موجود در زنجیره‌ فرآیندهای مربوط به پذیرش در بورس لندن مشاورین پذیرش هستند. این مشاورین(Key Advisors) در بازارهای اصلی بورس لندن به‌عنوان مشاور پذیرش و در بازار هدف لندن به‌عنوان NOMAD شناخته می‌شوند و اقدام شرکت‌ها به پذیرش تنها از طریق توصیه‌ این شرکت‌ها امکان‌پذیر است. فرآیند پذیرش در بورس لندن پیچیده‌تر از سایر بازارهای آن است. برای ورود به این بازار یک شرکت باید هم مورد پذیرش بورس لندن و هم به‌صورت مجزا مورد پذیرش UKLA که نهاد ناظر بر درج و پذیرش شرکت‌ها در انگلستان است، قرار گیرد. در واقع این نهاد یکی از نقش‌هایی است که نهاد ناظر بازارهای مالی انگلستان (FCA) آن را انجام می‌دهد. نقش‌های دیگر نهاد ناظر مالی انگلستان بر اساس مقررات مربوط به بازارهای مالی در اروپا و انگلستان نقش‌های نظارتی و اعمال جرایم و مجازات‌ها، نظارت بر شفافیت بازارها و نظایر آن است. درج شدن در لیست بورس لندن یک دسته‌بندی واحد نیست که شرکت‌ها بعد از احراز شرایط آن بتوانند در یک لیست قرار گیرند. نهاد ناظر مالی انگلستان(FCA) بعد از احراز شرایط کلی و حداقل‌های درج در لیست که با حداقل‌های تمامی بازارهای اتحادیه‌ اروپا سازگار است، گواهی این نوع از درج را برای شرکت‌ها صادر می‌کند. اما بورس لندن تمامی شرکت‌ها را به یک صورت پذیرش نمی‌کند. انواع پذیرش موجود در بورس لندن متفاوتند و هر گروه دارای شرایط خاص خود است.

بورس کره: فرآیند پذیرش در بورس کره تاکید بر قابل پیش‌بینی بودن فرآیند و زمانبندی‌های مربوط به آن و کارآیی فرآیند پذیرش دارد. بر‌اساس مقررات پذیرش بورس کره، نتیجه‌ اقدام یک شرکت به درخواست پذیرش در بورس کره باید حداکثر ظرف مدت ۶۵ روز کار به آن شرکت اعلام شود. در اسناد مربوط به پذیرش، مدت زمان ۳ تا ۴ ماه برای طی تمامی مراحل مربوط به پذیرش یک شرکت بعد از تکمیل درخواست و ارائه مستندات برای مرور اولیه تا انتهای بازه پذیرش و انجام عرضه اولیه پیش‌بینی شده است. شرکت فقط در موارد اقدامات رسمی و قانونی وارد تعامل با بورس کره می‌شود. این امر منجر به کاهش زمان و هزینه‌ پذیرش برای شرکت‌های متقاضی می‌شود.

بورس شانگهای: در بورس شانگهای مرکز پذیرش و عرضه زیر نظر مستقیم مدیر‌عامل بورس اداره می‌شود. اطلاع رسانی به شرکت‌ها در مورد مزایای عرضه و به‌طور کلی تبلیغات برای جذب شرکت‌ها به انتشار سهام در بازار بورس شانگهای جزو وظایف این مرکز است. این مرکز همچنین ارائه خدمات خارج از بورس به شرکت‌ها که مرتبط با فرآیند عرضه آنها در شرکت هستند را بر عهده دارد. در انتهای این فرآیند این مرکز متولی فرآیند پذیرش و عرضه این شرکت‌ها است. در بورس شانگهای نیز همانند بورس لندن دو مرحله عمده برای پذیرش یک شرکت در بورس وجود دارد. مرحله نخست توسط نهادی به نام کمیته بررسی عرضه عمومی (زیرمجموعه کمیسیون مقررات‌گذاری اوراق بهادار چین - CSRC) طی می‌شود. براساس مقررات مرتبط با پذیرش که توسط نهاد مقررات‌گذاری اوراق بهادار چین وضع شده است، این کمیته متولی بررسی احراز شرایط عرضه عمومی سهام توسط یک شرکت است و این کمیته مسوولیت رسیدگی به اعتبار و بررسی مستندات شرکت‌ها را بر عهده دارد. CSRC نهادی در سطح وزارت است که از ۱۸ دپارتمان عملیاتی تشکیل شده است. اعضای کمیته بررسی عرضه عمومی در چین تماما توسط کمیسیون مقررات‌گذاری اوراق بهادار چین تعیین می‌شوند. بورس شانگهای در مقایسه با بورس‌های مورد بررسی از حیث ارائه زمانبندی برای طی فرآیند پذیرش شفافیت پایین‌تری دارد.

  بورس ژوهانسبورگ: بر اساس مقررات بازارهای مالی آفریقا که طی قانونی در سال ۲۰۱۲ نهایی شده و توسط دولت، اجرایی اعلام شده است، مسوولیت تمامی امور مربوط به پذیرش و درج اوراق بهادار با بورس ژوهانسبورگ است و نهاد ناظر بازارهای مالی که زیرمجموعه وزارت اقتصاد است نقش مقررات‌گذاری و نظارتی را انجام می‌دهد. فرآیندهای مربوط به پذیرش و درج شرکت‌ها تماما توسط بورس ژوهانسبورگ انجام می‌گیرد. جزئیات این فرآیند در بند ۱۱ این آیین‌نامه با عنوان درج اوراق بهادار آمده است. در این بازار بخشی از شرایط اعمال شده برای پذیرش شرکت‌ها توسط خود بورس ژوهانسبورگ تعیین می‌شود و در طول زمان قابل اصلاح است. فرآیند پذیرش و درج در لیست این بورس ۱۳ هفته به طول می‌انجامد و مسوولیت طی رویه‌های مربوط به آن با واحدهای کاری مرتبط در داخل بورس ژوهانسبورگ است. برای طی این فرآیندها هر شرکتی که تمایل به پذیرش در بورس ژوهانسبورگ را دارد باید یک حسابرس مورد تایید این بورس و همچنین یک اسپانسر (بخشی از یک بانک) داشته باشد. در تمامی مراحل شرکت با اسپانسر و حسابرس خود در تعامل است و بورس ژوهانسبورگ صرفا با اسپانسرها و حسابرسان ارتباط دارد. رکورد بهترین عملکرد در زمینه تعداد شرکت‌های پذیرش شده متعلق به بورس نزدک است. با توجه به آمار ارائه شده عملکرد بورس‌های کشورمان در حوزه پذیرش در مقایسه با سایر بورس‌ها قابل‌تامل است. البته باید محیط اقتصادی کشورها و سایر استعدادهای زمینه‌ای آنها را نیز از نظر دور نداشت اما بی‌تردید سهولت، سرعت و شفافیت فرآیند پذیرش در بورس‌ها به بهبود عملکرد در این زمینه خواهد انجامید.

قسمت اول این گزارش در تاریخ ۳۰ اردیبهشت در صفحه ۱۰، قسمت دوم روز دوشنبه هفته گذشته (مورخ ۷ خرداد) در صفحه ۹ و قسمت سوم چهارشنبه هفته گذشته نهم خرداد ماه در صفحه ۱۰ روزنامه «دنیای‌اقتصاد» منتشر شد.