توفان پایان هفته در بازار سهام

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که انتشار خبرهایی در مورد احتمال تغییر سیاست ارزی دولت و امکان استفاده از قیمت بازار آزاد برای بخشی از ارز حاصل از صادرات و همچنین اعلام خبر تعیین نرخ ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی برای محاسبه هزینه خوراک پتروشیمی‌ها، به کمک بازار آمد تا نمادهای صادراتی با جهش قیمت خود شاخص را به سمت یکی از تاریخی‌ترین روزهای خود هدایت کند. شاخص روز چهارشنبه به مدد رشد نمادهای فولادهای مبارکه و خوزستان، هلدینگ‌های خلیج فارس و نفت و گاز تامین، ملی مس، گل گهر و پترشیمی جم توانست به رقم ۹۹ هزار و ۱۴۶ واحد برساند تا تقریبا ۵۰۰ واحد با سقف تاریخی خود و همچنین کمتر از ۹۰۰ واحد تا مرز روانی ۱۰۰ هزار واحدی فاصله داشته باشد. انتظار می‌رود شاخص بتواند در هفته جاری به این دو مرز دست یابد، هر چند که هنوز ابعاد سیاست‌های ارزی دولت مشخص نیست و سردرگمی موجود در سیاست‌های اقتصادی امکان اتکا به خبرها و شنیده‌ها را کم کرده است.

اکثر کارشناسان معتقدند رشد بازارهای موازی و جاماندن بورس در سال جاری، افزایش بی‌سابقه ارزش جایگزینی شرکت‌ها، امکان جهش سود بنگاه‌ها به دلیل افزایش نرخ دلار در دسترس و همچنین برخی سیاست‌ها از جمله جایگزینی بورس به جای بازارهای موازی جهت کنترل حرکت نقدینگی از مهم‌ترین پتانسیل‌های تداوم صعود بازار سهام در آینده خواهد بود به‌طوری‌که معتقدند این شرایط می‌تواند به جبران عقب‌ماندگی بورس نسبت به بازارهای دیگر منجر شود.  در بازار روز چهارشنبه در کنار رشد شاخص کل هم‌وزن نیز با ۳۳۸ واحد افزایش به رقم ۱۷ هزار و ۸۸۹ واحد رسید تا از سبزپوشی یک دست بازار حکایت کند.  در بازار جهانی معامله‌گران در انتهای هفته گذشته با توجه به تقویت دلار شاهد کاهش بهای مواد خام بودند. بهای هر بشکه نفت برنت به ۷۳ دلار در هر بشکه کاهش یافت و بهای سه فلز مس، روی و سرب نیز به ترتیب ۷‌هزار و ۱۳ دلار، ۳ هزار و ۸۴ دلار و ۲ هزار و ۴۰۴ دلار گزارش شده است.  در بازار روز چهارشنبه در گروه پتروشیمی هیات دولت با محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس دلار ۳۸۰۰ تومانی در سال ۹۷ موافقت کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت در جلسه هیئت وزیران که به ریاست حسن روحانی تشکیل شد قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی در سال ۹۷ مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت.

در جلسه اخیری که بین انجمن کارفرمایان پتروشیمی و معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شده است مجتمع‌های پتروشیمی در صورت گرفتن مزایایی موافق تزریق ارز خود با نرخ ۴۲۰۰‌تومان بودند که یکی از این مزایا نرخ خوراک با دلار ۳۸۰۰ دلاری بود که این موضوع به تصویب هیات وزیران رسید.  در گروه خودرویی مدیرعامل خودروسازی رنو روز جمعه اعلام کرد که با وجود بازگشت تحریم‌های آمریکا، این شرکت همچنان به فعالیت خود در ایران ادامه خواهد داد. به گزارش ایرنا، «کارلوس گون» این اظهارات را در جلسه سالانه سهام‌داران رنو ایراد کرد. گون گفت که با وجود احتمال جریمه شدن از سوی آمریکا، این شرکت فرانسوی در ایران باقی خواهد ماند تا «در زمان بازگشایی مجدد بازار» برتری خود را نسبت به دیگر خودروسازها حفظ کرده باشد.  در گروه غذایی مصوبه شورای اقتصاد درخصوص اصلاح مصوبه موضوع قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی، برگ سبز چای و پیله تر ابریشم برای سال ۱۳۹۷ و محصولات باغی برای سال ۱۳۹۶ ابلاغ شد. در این ابلاغیه برای تحویل چغندرقند بهاره و پاییزه جایزه تعیین شد.

متن این مصوبه به شرح زیر است: در توضیحات ردیف ۶ جدول شماره (۱) مصوبه مذکور درصد عیار برای چغندرقند پاییزه از ۱۶ درصد به ۱۵ درصد تغییر می‌یابد. نحوه محاسبه قیمت خرید چغندرقند پاییزه برای عیارهای مختلف، بر اساس فرمول مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران تعیین می‌شود. همچنین در قبال تحویل هر تن چغندرقند ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک (به نرخ هر کیلوگرم ۱۲۰۰ ریال برای چغندر قند بهاره و ۱۰۰۰ ریال برای چغندرقند پاییزه) و ۲ کیلوگرم قند یا شکر (به نرخ هر کیلوگرم ۷۵۰۰ ریال برای چغندر قند بهاره و ۶۵۰۰ ریال برای چغندر قند پاییزه) به‌عنوان جایزه تحویل می‌شود. به ازای هر کیلوگرم چغندرقند مبلغ ۴۱۰ ریال هزینه حمل در سقف قیمت ابلاغی منظور شده است.

در گروه انفورماتیک «های‌وب» در گزارش خود برای برای سال ۹۷، ۷۷۰ ریال سود پیش‌بینی کرده است که نسبت به سال ۹۶ از رشد ۱۱۰درصدی برخوردار بوده است. در بخشی از گزارش تفسیر مدیریتی، «های‌وب» اعلام کرده که برنامه ۸/ ۱ میلیون تقاضای تلفن ثابت در منطقه روستایی را داشته و می‌تواند به ازای هر متقاضی ۲۰۰ هزار تومان دریافت کند. همچنین بحث توسعه قراردادهای روستایی را نیز پیگیری می‌کند. سیاست تقسیم سود سال ۹۶ شرکت نیز ۲۵درصد عنوان شده است.درگروه بانکی، بانک سرمایه به انتشار گزارش‌های نامناسب ادامه داد به‌طوری‌که در۱۲ماهه منتهی به پایان اسفندماه ۹۵ (حسابرسی نشده) مبلغ ۱۲ هزار و ۵۸۲ ریال زیان به ازای هر سهم محقق کرد. این گزارش ۶۴۷ درصد افزایش زیان نسبت به سال ۹۴ را نشان می‌دهد.

همچنین در جریان معاملات روز چهارشنبه شاهد رکورد شکنی در خالص خرید سهامداران خرد بازار بودیم. به‌طوری‌که سهامداران خرد بیشترین خالص خرید روزانه را به خود اختصاص داده و توانستند جابه‌جایی نقدینگی در محدوده ۶۰ میلیارد تومانی را در پرتفوی خود ثبت کنند. در این میان بیشترین حجم خرید توسط سهامداران خرد در گروه فلزات اساسی و با محوریت فولاد مبارکه اصفهان بود. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در صنعت مزبور به بیش از ۳۷ میلیارد تومان رسید که ۲۰ میلیارد تومان از این رقم به جابه‌جایی نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی «فولاد» تعلق داشت.  این امر سبب شد تا گروه مزبور بیشترین حجم جابه‌جایی نقدینگی در هفته گذشته را نیز به خود اختصاص دهد. به این ترتیب در مجموع هفته ۴۸ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی این گروه خارج و به سبد معامله‌گران خرد آن منتقل شد. نماد «فولاد» در مقیاس هفتگی نیز خالص خرید ۲۵ میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد.

این در حالی است که بیشترین حجم خریدها و تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده توسط سهامداران عمده طی هفته گذشته در گروه رایانه بود. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این صنعت معادل ۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود. در صدر این گروه نیز تقاضا برای جمع‌آوری سهام پرداخت الکترونیک سامان کیش قرار داشت؛ «سپ» در حالی نخستین هفته معاملاتی خود در بورس را سپری کرد که در این مدت تغییر مالکیت بیش از ۴۶ میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی را شاهد بود. به این ترتیب بازدهی ۲۶ درصدی در کارنامه این نماد از زمان عرضه اولیه تا کنون به ثبت رسید. بانک سامان و شرکت سرمایه‌گذاری سرآمد اندوخته‌سازان فردا از جمله دو حقوقی فعال در این نماد بودند که خریدهای پرحجمی را در آن به ثبت رساندند.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت و توفانی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۴۳۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۰۴میلیارد تومان رسید.با این کارنامه ارزش کل داد و ستد در هفته گذشته به هزار و ۳۳۴میلیارد تومان رسید و بازدهی شاخص نیز در هفته گذشته ۳/ ۳ درصد بود. این امر سبب شد سهامداران در سال جاری بازدهی ۳ درصدی را سبد خود مشاهده کنند.