در بازار دیروز ورود نقدینگی جدید، خوش‌بینی به سیاست‌های جدید دولت در هدایت نقدینگی، تغییر تدریجی در سیاست ارزی دولت و اعلام تخفیف در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها موجب شد تا بازار شاهد جهش قیمتی اکثر نمادهای عمده بازار باشد. در این شرایط، شاخص با توجه به رشد نمادهای عمده‌ای نظیر فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، هلدینگ‌های خلیج فارس و نفت و گاز تامین، مخابرات ایران، گل گهر و پتروشیمی جم توانست به رشد ۳‌هزار و ۳۰۶ واحدی (معادل ۳/ ۳ درصد) دست یابد. به این ترتیب شاخص سهام ضمن ثبت بیشترین رشد روزانه، با عبور از مرز تاریخی خود در نهایت در سطح ۱۰۲ هزار و ۴۵۲ واحد متوقف شد.

با این رشد ۲ روزه، اینک بازار بورس در صدر بازارهای اقتصادی کشور قرار گرفته است و انتظار می‌رود که نقدینگی سرگردان بتواند به سمت بازار بورس هدایت شود تا از تاثیرات مخرب آن در بازارهای موازی از جمله ارز، سکه و مسکن کاسته شود. در این میان اما بورس با محدودیت‌هایی مواجه است. نقص نرم‌افزار معاملات که دیروز بارها با مشکل مواجه شد، توقف درازمدت نماد از جمله نمادهای بانکی و نماد معاملاتی شرکت های‌وب که با وجود وعده‌های مکرر مسوولان همچنان متوقف مانده‌اند و مشکل تازه، احتمال توقف اکثر نمادها به دلیل رشد ۲۰ درصدی در هفته جاری موجب ناپایداری و کاهش اقبال عمومی به بازار می‌شود که باید برای آنها فکری اندیشید.

در بازار دیروز در کنار جهش شاخص کل، شاخص هموزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز با افزایش ۳۹۷ واحدی (معادل ۲/ ۲ درصد) عدد ۱۸ هزار و ۲۸۷ واحد را به نمایش گذاشت.

روز گذشته در گروه لاستیکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن خودرو گفت: قیمت لاستیک‌های ایرانی تا ۵ درصد و لاستیک‌های خارجی تا ۴۰ درصد افزایش یافته است. روغن موتور ایرانی نیز با وجود آنکه از سوی شرکت‌ها افزایش قیمت نداشتند، با رشد ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت همراه شده‌اند.

یکی از محصولاتی که ارتباط مستقیم با نرخ دلار و قیمت محصولات پتروشیمی دارد، روغن موتور و لاستیک خودرو است که طی مدت گذشته قیمت لاستیک‌ به ویژه لاستیک‌های خارجی با رشد قابل توجهی روبه‌رو‌ شده است. در عین حال به تبع افزایش قیمت روغن موتور، واحدهای تعویض روغن، میزان دستمزد خود را افزایش داده‌اند.

داوود سعادتی‌نژاد در این خصوص به «ایسنا» گفت: رشد قیمت لاستیک در شرایط فعلی به دلیل آن است که مصوبه سال ۱۳۹۳ در رابطه با تولید و فروش لاستیک اجرایی نمی‌شود و از سوی دیگر رکود گریبان بازار را گرفته است. ناگفته نماند که در شرایط فعلی قیمت لاستیک خودروهای سنگین، رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به واسطه رشد ۴۰ درصدی قیمت محصولات وارداتی، حجم قابل توجهی از تقاضای بازار از طریق لاستیک‌های داخلی تامین می‌شود.

سعادتی‌نژاد در رابطه با وضعیت روغن موتور نیز گفت: قیمت روغن موتور ایرانی با وجود آنکه شرکت‌ها افزایش قیمت نداشته‌اند، اما رشد پنج تا ۱۰ درصدی را به ثبت رسانده و شرایط بازار به گونه‌ای است که بازار روغن از محصولات ایرانی اشباع است و نیازی به واردات محصولات خارجی نیست. در گروه خودرویی، ایران خودرو پیش فروش برخی از محصولات خود را دیروز انجام داد. معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو هدف از این پیش فروش را در جهت انجام تعهدات گروه صنعتی ایران خودرو مبنی بر عرضه محصولات و تامین نیاز مصرف‌کنندگان حقیقی بازار عنوان کرد. وی همچنین اعلام کرد: در این فروش بیش از 100 هزار دستگاه خودرو در روش‌های مختلف عرضه خواهد شد.وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در نشست هفته گذشته خود با خودروسازان و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دلایل افزایش قیمت خودرو را تحریم‌های ترامپ علیه خودروسازان و همچنین افزایش تقاضا عنوان کرد.

در گروه دارویی، دیروز داروسازی فارابی تعدیل منفی دوباره‌ای را صورت داد. «دفارا» پیش از این درآمد هر سهم سال مالی اسفند ۹۶ را ۴ ریال سود پیش‌بینی کرده بود؛ اما در آخرین عملکرد، این متغیر مهم را با تعدیل منفی ۴۱ هزار و ۷۷۵ درصدی به ۱۶۶۵ریال زیان تبدیل کرد تا رکورددار بیشترین کاهش درآمد شناخته شود.

«دفارا» که با توقف نماد و آماده بازگشایی بدون دامنه نوسان در روز جاری شده، علت این رویداد ناخوشایند را کاهش تولید و فروش ناشی از عدم تامین به موقع مواد اولیه مورد نیاز به دلیل مشکلات شدید نقدینگی ناشی از افزایش دوره وصول مطالبات، افزایش هزینه‌های مالی شرکت به دلیل مشکلات نقدینگی حادث شده ناشی از وصول مطالبات و جایگزین شدن منابع بانکی برای تامین منابع مالی شرکت که متعاقبا هزینه‌های مالی سنگینی را بر شرکت تحمیل کرده و هزینه مطالبات سوخت شده مربوط به شرکت‌های توسعه دارویی رسا و شرکت پخش جهان فارمد اعلام کرد.در گروه فلزی، دیروز آلومینیوم ایران پس از ارائه شفاف‌سازی (درخصوص رشد بیش از ۲۰ درصدی قیمت) با رشد حدود ۵/ ۱ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت که در ادامه بازار با رشد ۱۰ درصدی به صف خرید رسید.

در گروه تصفیه نفت ایرانول در مجمع با تقسیم سود ۱۰۰ تومانی مواجه شد. در گروه کانی غیر فلزی، سرامیک‌های صنعتی اردکان اعلام کرد: پیرو انتشار افشای اطلاعات مورخ ۲۱ بهمن ۹۶ در سامانه کدال درخصوص قرارداد چادرملو به میزان ۱۵۰ تن کنسانتره سنگ‌آهن هماتیتی، شرکت مهندسی معدنی زرین پودر نوین کسرا برای تحویل مقدار قرارداد مذکور در سال ۹۷ که با نرخ میانگین قیمت شمش فولاد خوزستان در دوره‌های ۳ ماهه اعلامی در بورس آهن مورد محاسبه و تعدیل قرار خواهد گرفت، اقدام به راه‌اندازی خط تولید کنسانتره کرده که از ابتدای تیرماه ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید که سبب توقف خام فروشی در معدن، افزایش حجم تولید و فروش، افزایش حاشیه سود، افزایش صادرات و تغییر شرایط فروش از اعتباری به فروش نقدی می‌شود.در گروه غذایی پاکدیس از دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات خبرداد. بر اساس اطلاعیه منتشرشده نرخ انواع آبمیوه گازدار یک لیتری نسبت به سال گذشته حدود ۱۷ درصد افزایش داشته است.در مجموع بازار دیروز شرایطی فوق مثبت داشت که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) با رشد قابل ملاحظه در بورس به ۵۴۴ میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۲۶ میلیارد تومان رسید.