نوبت سرمایه‌گذاری در بورس فرا رسیده؟

«دنیای بورس» در گزارشی چهار استراتژی فعالان اقتصادی را در شرایط رونق بورس بررسی کرد. بر این مبنا، صف‌نشینی در سهام بنیادی، خرید بی‌پروا در همه گروه‌ها، استفاده از فرصت‌های خرید زیر فشار عرضه‌ها و همچنین نظاره‌گر ماندن چهار الگویی است که سرمایه‌گذاران برای فعالیت خود انتخاب می‌کنند. در این گزارش با اشاره به آنکه بورس برای پول‌های تازه جذاب شده است، به ارائه بهترین الگوی معاملاتی می‌پردازد.

 پیام اوراق بدهی به بورس

روز گذشته افت قیمت‌ها در بازار بدهی قابل توجه بود. بنابراین، رابطه معکوس نرخ سود و قیمت اوراق باعث شد نرخ بهره در این بازار به ۲۵ درصد نزدیک شود. این درحالی است که بازار پول یا همان سپرده‌های بانکی تغییر چندانی را در نوسان نرخ بهره مشاهده نکردند. «دنیای بورس» این‌گونه تحلیل می‌کند که افت قیمت‌ها در بازار بدهی به‌دلیل رونق سهام شکل گرفته است. هرچند افزایش نرخ بهره در این بازار موجب کاهش ریسک‌پذیری می‌شود، اما می‌تواند سیگنال‌های مثبتی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

 سنجش هیجان در چهار نماد بورسی

در شرایطی که بیش از یکصد نماد بورسی و فرابورسی با صف خرید مواجه شدند و هجمه خریداران را شاهد هستیم، یکی از نگرانی‌های بورس‌بازان عدم اطمینان نسبت به هیجانی شدن فضای معاملات است. بر این اساس، «دنیای بورس» در گزارشی تحلیلی به بررسی وضعیت بنیادی چهار نماد مهم بورسی پرداخته است. فولاد مبارکه اصفهان، هلدینگ خلیج‌فارس، سنگ آهن گل‌گهر و کالسیمین نمادهایی هستند که درجه جذابیت آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است. میزان سودآوری این شرکت‌ها و چشم‌انداز آنها مهم‌ترین نکاتی است که روز گذشته به آن پرداخته شد.

 عدم قطعیت از آینده متانول

متانول‌سازان بورس تهران یکی از گروه‌های جذاب ماه‌های اخیر بوده‌اند که توجه بسیاری از تحلیلگران را به خود جلب کرده‌اند. هرچند رشد نرخ دلار و تخصیص ارز با تخفیف به این شرکت‌ها می‌تواند فرصت‌های سودآوری مناسبی را برای آنها فراهم کند، اما بورس‌بازان توجه ویژه‌ای به وضعیت بازار جهانی متانول دارند. بر این مبنا، تیم تحلیلی «دنیای بورس» جدیدترین پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی HIS Markit را بررسی کرده است که نشان می‌دهد برخی نگرانی‌ها نسبت به تشدید نوسان قیمتی متانول در آینده وجود دارد.

 تحلیل پلاتس از بازار محصولات پتروشیمی

بزرگ‌ترین صنعت بورس تهران این روزها با اقبال معامله‌گران مواجهند. در این میان، قیمت محصولات پتروشیمی مطابق هر هفته از سوی گروه بین‌الملل «دنیای بورس» بررسی شده‌اند. به گزارش پلاتس تغییرات تقاضا موجب نوسان ملموسی در قیمت محصولات پتروشیمی از اتیلن و پروپیلن گرفته تا پی‌وی‌سی و بوتادین شده است.

09 (4)