در این بازه زمانی برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سهام روندی مشابه شاخص کل بورس داشتند و در بعضی موارد بازدهی بیشتر از این نماگر را به نمایش گذاشتند. همچنین در ماه گذشته تنها یک صندوق بازدهی منفی را به نمایش گذاشت. بر این اساس بیش از ۹۹ درصد از مجموع صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بورس با ثبت سود در کارنامه اردیبهشت ماه همراه شدند.  جهش قابل‌توجه بورس به‌ویژه در هفته پایانی خردادماه در حالی رخ داد که بورس‌بازان شاهد ورود نقدینگی جدید به این بازار بودند. پول‌های سرگردان در دیگر بازارهای موازی از جمله ارز و سکه در حالی ورود به بازار سهام را در پیش گرفتند که این امر زمینه‌ساز رشد پرشتاب بورس شد.  جزئیات روند تغییر و تحولات در عملکرد خردادماه صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از صندوق‌های سهامی، مختلط و قابل معامله نشان از آن دارد که برترین صندوق‌ها در این گروه‌ها توانستند به بازدهی بیشتری از شاخص کل بورس دست یابند. در این میان صندوق‌های بادرآمد ثابت، بازدهی کمتری نسبت به شاخص کل داشتند. در حالی بخش عمده‌ای از دارایی صندوق‌های مزبور (حدود ۶۲ درصد) در وجه نقد و سپرده‌بانکی قرار دارد که این امر سبب شد تا این نهادهای مالی نتوانند همگام با رشد بازار صعود کنند. به‌عبارتی دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از رشد اخیر بورس جاماندند. در این راستا «دنیای اقتصاد» در گزارشی تحت عنوان «موتور پشتیبان بازار بدهی» به بررسی پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری پرداخته است. بر‌اساس این گزارش سهم وجوه نقد و سپرده‌های بانکی از ۷۶ درصد در فروردین‌ماه به ۶۲ درصد در اردیبهشت‌ماه امسال کاهش یافته است.

از سوی دیگر بررسی روند دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در خردادماه با شگفتی‌ همراه است؛ به‌طوری‌که صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) که در بخش کالایی و عمدتا در طلا سرمایه‌گذاری کردند با جهشی دو جانبه همراه شد. این صندوق‌ها از یکسو از رشد اخیر بازار سهام به کسب سود بالایی دست یافتند و از سوی دیگر با چاشنی رشد قیمت سکه روبه‌رو‌ شدند. در حالی بازدهی سکه در خردادماه به بیش از ۲۹ درصد رسید که بازدهی برترین صندوقی که با پرتفوی طلا همراه بودند را به ۲۳‌درصد رساند.

هر سکه طرح جدید با صعود ۲۹ درصدی در پایان خردادماه به قیمت ۲ میلیون و ۵۸۰هزار تومان رسید تا این بازار در ادامه روند ۲ ماه ابتدایی سال بار دیگر در صدر جدول بازدهی ماهانه بازارهای موازی قرار گیرد. به این ترتیب سکه بازدهی ۵۹ درصدی را در نخستین فصل سال به نمایش گذاشت. در همین راستا صندوق‌های با پشتوانه طلا و سکه نیز به بازدهی مناسبی دست یافتند. در این راستا صندوق قابل معامله (ETF) پشتوانه طلای لوتوس توانست ۰۶/ ۲۳ درصد بازدهی در خردادماه کسب کند. در همین راستا ETF مبتنی بر سکه طلای کیان نیز توانست بازدهی قابل توجه ۲۳/ ۲۲ درصدی را در خرداد ماه داشته باشد. در ادامه صندوق قابل ‌معامله زرافشان امید با کسب بازدهی ۸/ ۱۵ درصدی در ماه گذشته به‌عنوان یکی دیگر از صندوق‌های برتر در این حوزه شناخته شد.

از سوی دیگر همان‌طور که عنوان شد رشد ۵۹ درصدی قیمت طلا در ۳ماه نخست سال زمینه‌ساز ثبت بازدهی چشمگیر در کارنامه فصل بهار صندوق‌های مزبور شد. به این ترتیب صندوق‌های قابل ‌معامله پشتوانه طلای لوتوس، در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان و زرافشان امید ایرانیان به ترتیب بازدهی حدود ۹/ ۵۵ درصدی، ۸/ ۴۴ درصدی و ۲/ ۳۱ درصدی را در فصل بهار شاهد بودند.

   نگاهی به عملکرد صندوق‌ها

همان‌طور که عنوان شد ورود نقدینگی جدید به بازار سهام رشد اخیر بورس را رقم زد. در این شرایط دیگر نهادهای مالی به‌خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند گزینه مناسبی برای جذب این نقدینگی باشد. صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری که با برخورداری از مدیریت حرفه‌ای و صحیح به جمع‌آوری وجوه عموم مردم پرداخته و با تشکیل سبد سهام مناسب به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها می‌پردازند. صندوق‌های مزبور با مدیریت صحیح و به‌موقع و آگاهی از روند بازار به‌ویژه برای سرمایه‌گذارانی که به تازگی تصمیم به ورود و سرمایه‌گذاری در بازار دارند، بهترین و امن‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری است. البته همان‌طور که در گزارش‌های قبلی «دنیای اقتصاد» نیز به آن اشاره شد، هنوز تعداد اندکی از افراد به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها مبادرت می‌ورزند و بخش عمده‌ای ترجیح به سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس دارند. در گزارش «غایب بزرگ فرهنگ‌ سهامداری» جزئیات این موضوع بررسی شد و همچنین جایگاه جهانی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تشریح شد.

بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در خردادماه نشان از آن دارد که از ۱۴۷ صندوق فعال در بازار سرمایه (اعم از صندوق‌های سهامی، بادرآمد ثابت، قابل‌معامله و مختلط) تنها یک صندوق بازدهی منفی داشته و با زیان مواجه شده است. به‌طوری‌که صندوق مشترک پردیس زیان یک درصدی را در این ماه شاهد بود. به این ترتیب ۹۹ درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با عملکردی مطلوب بعضا با سبقت از شاخص بورس همراه شدند. بر این اساس یک‌ سوم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری توانستند عملکرد مناسب‌تری نسبت به شاخص کل بورس داشته باشند. به این ترتیب صندوق‌های مزبور عمدتا بازدهی بالاتری نسبت به میانگین ۱۴ درصدی بازار داشتند و توانستند بازدهی بیشتری را برای خریداران واحدهای این صندوق‌ها به ارمغان آورند.

   جزئیاتی از برترین صندوق‌های سهامی

 در حالی ۱۰۰صندوق سرمایه‌گذاری در سهام اقدام به انتشار عملکرد خود تا پایان خرداد ماه سال ۹۷ کرده‌اند که در این میان بیش از ۹۹درصد از این صندوق‌ها یعنی ۹۹صندوق با بازدهی مثبت و سوددهی همراه شدند. جزئیات این عملکرد نیز نشان از آن دارد که صندوق سرمایه‌گذاری دماسنج با ثبت بازدهی حدود ۳۳‌درصدی به‌عنوان برترین صندوق سهامی در این ماه شناخته شد. این صندوق با عمر ۱۷۱۶روزه خود، بازدهی ۳۵ درصدی را از ابتدای فعالیت کسب کرده است. بررسی پرتفوی این صندوق نشان از آن دارد که سرمایه‌گذاری در گروه فلزات اساسی بیش از ۲۸ درصد از سبد این صندوق را به خود اختصاص داده است. ۷/ ۱۳ درصد نیز به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های چند رشته‌ای، ۱۲ درصد لاستیک و پلاستیک و ۱۱ درصد نیز صنایع غذایی اختصاص دارد. این صندوق در فصل بهار نیز به بازدهی ۲۸ درصدی دست یافت. در ادامه نیز صندوق سرمایه‌گذاری بانک خاورمیانه در رتبه برترین صندوق‌ها قرار گرفت که سود ۱/ ۲۵ درصدی را در کارنامه ماه گذشته خود به ثبت رساند. این صندوق در دوره ۳ماهه نخست سال به سوددهی ۶/ ۲۲ درصدی دست یافت. فلزات اساسی و محصولات غذایی بیشترین سهم را در پرتفوی این صندوق دارد.  صندوق‌های تدبیرگران فردا، آوای ثروت کیان و کارگزاری بانک ملی ایران نیز هر کدام با ثبت بازدهی بیش از ۲۱ درصدی به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم برترین صندوق‌ها قرار گرفتند.

   نگاهی به برترین صندوق‌های مختلط

 مقایسه عملکرد صندوق‌ها از جنبه عملکرد صندوق‌های مختلط نیز نشان از آن دارد که ۱۲ صندوق فعال در این حوزه توانستند عملکردی مطلوب را به نمایش گذارند. در این میان صندوق ارمغان یکم ملل توانست با کسب بازدهی در حدود ۱۴درصدی در صدر قرار گیرد و با عملکرد شاخص کل بورس همگام باشد. همچنین بازدهی این صندوق در فصل بهار نیز به ۲۳/ ۱۵ درصد رسید. صندوق آرمان شهر نیز در این مدت توانست به سود ۱۱/ ۱۱ درصدی دست یابد. صندوق‌های آسمان خاورمیانه، نیکی‌گستران و گنجینه مهر نیز از دیگر صندوق‌های برتر در حوزه صندوق‌های مختلط در ماه گذشته بودند.

   صندوق‌های برتر در حوزه درآمد ثابت

همان‌طور که عنوان شد در ماه گذشته صندوق‌های بادرآمد ثابت، بازدهی به مراتب کمتری نسبت به دیگر انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشتند. به این ترتیب بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز نشان می‌دهد که در خرداد ماه صندوق فراز اندیش نوین توانست به سود ۶/ ۲ درصدی دست یابد و به‌عنوان برترین صندوق در این زمینه شناخته شود. صندوق درآمد ثابت ارمغان ایرانیان و کوثر یکم نیز هر کدام با ثبت بازدهی بیش از ۲ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

10 (1)