در مقابل شماری از معامله‌گران دلیل افت بازار را ناشی از نگرانی از تحولات آتی و حرکت قیمتی بازارهای موازی ارزیابی می‌کنند.از دیدگاه این گروه متعاقب سردرگمی دولت در مورد بازار ارز و بلاتکلیفی شرکت‌های صادر‌کننده و همچنین سخنان مسوولان دولتی در مورد مسائل سیاسی، احتمال دور جدیدی از رشد قیمت در بازار ارز و سکه تقویت شده است.در این شرایط نگاه معامله‌گران به تحولات آتی است تا در یابند آیا دولت و مسوولان بازار سیاست واضحی در مورد جایگزینی بورس به جای بازارهای موازی و ایجاد هماهنگی میان حقوقی‌های عمده بازار دارند یا خیر؟ در این شرایط بازار روز چهارشنبه شاهد کاهش شاخص کل بود. هر چند بازار صف فروش خاصی را تجربه نکرد و اکثر عرضه‌ها جمع آوری شدند. در پایان معاملات این روز با افت قیمت نمادهای عمده نظیر فولاد مبارکه،هلدینگ‌های خلیج فارس، نفت و گاز تامین، نفت و گاز پارسیان، ملی مس و پالایشگاه نفت اصفهان شاخص سهام با کاهش ۹۴/ ۱ درصدی (معادل ۲هزار و ۲۰۳واحد) در پایان معاملات به رقم ۱۱۱هزار و ۳۲۵واحد رسید.در بازار روز چهارشنبه در گروه مخابرات به‌رغم اعلام اولیه در مورد بازگشایی نماد«‌های وب» و انتشار شفاف‌سازی این امر محقق نشد. برخی از خبرها حکایت از مخالفت سهامدار عمده با بازخرید سهام با قیمت روز توقف حکایت دارد. در این شرایط همچنان هزاران سهامدار‌«های وب» در بلاتکلیفی باقی مانده‌اند.

 

در گروه بازرگانی شرکت قاسم ایران جزئیات قرارداد جدید خود را اعلام کرد. این شرکت اعلام کرده است، قرارداد عقد شده با مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت و صنعت شمال (سهامی عام) با موضوع فروش انحصاری محصولات غنچه و توزیع آن در سراسر ایران بوده است. براساس این اطلاعیه شرکت پیش‌بینی کرده است با اضافه شدن این محصولات به اقلام توزیعی، عقب ماندگی فروش ناشی از عدم تامین به موقع توسط تامین‌کنندگان با توجه به التهابات ارزی و مشکلات حادث شده در بهار امسال به نحو مناسب جبران شود. در پایان مدیرعامل شرکت اعلام کرده است، به محض مشخص شدن رقم فروش جدید، آثار سود و زیان، وجود تاثیر با اهمیت در جریان سودآوری و درآمدهای عملیاتی برآورد شده، متقابلا اطلاع رسانی صورت می‌گیرد. مجمع شرکت قاسم ایران طی روزهای گذشته برگزار شد. این شرکت در مجمع سالانه به ازای هر سهم ۲۵ ریال سود تقسیم کرده است.   در گروه لاستیک سازان رئیس انجمن صنعت تایر از صدور مجوز افزایش ۶/ ۹ درصدی قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبر داد. انتظار نمی‌رود این افزایش نرخ محدود جبران‌کننده رشد هزینه‌های تولید‌کنندگان باشد.

در گروه فلزی نوسان قیمت فلزات همچنان ادامه دارد. در بازار جهانی بهای مس با ادامه کاهش به ۶هزار و ۶۸۰دلار (در هرتن) رسیده است. بهای روی نیز با اندکی افزایش به ۲هزار و ۹۰۰دلار بالغ شده است. قیمت فلز روی در حالی به بالای ۲۹۰۰ دلار به ازای هر تن بازگشت که لغو شدن عرضه بیش از ۱۵ هزار تن فلز روی در انبار نیواورلند سبب افزایش قیمت این فلز شد. در این گروه ملی مس درسود تلفیقی ۴۸۳ ریال و در سود اصلی ۴۹۰ ریال در حسابرسی شده محقق کرد. گروه فولادی مبارکه نیز در آستانه تحقق سود بیشتر قرار دارد. بعد از تقسیم سود ۳۳۰ ریالی چادر ملو و ۶۵۰ ریالی گل گهر، فولاد فقط از محل تقسیم سود این دو سهم ۳۱۰۰‌میلیارد ریال سود در سال ۹۷ شناسایی می‌کند. این عدد در سال ۹۶ برای کل درآمد سرمایه‌گذاری‌های فولاد ۲۱۲۶ میلیارد ریال بود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۵۷۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۶۰میلیارد تومان بالغ شد.