در این مجامع گرچه تحولات ارزی از دغدغه‌های اصلی سهامداران و مدیران شرکت بود، اما کم آبی هم به‌عنوان مشکل دیگری مطرح شد. حتی در مجمع شرکت تولید‌کننده روغن (نفت سپاهان) مدیرعامل گفت اگر کم آبی در اصفهان مشکلی ایجاد نکند، در سال ۱۳۹۷ می‌توانیم رکوردهای تولید شرکت را مجددا جابه‌جا‌ کنیم. خلاصه‌‌ای از نتایج مجامع هفته گذشته در ادامه خواهد آمد:

حسیر: در مجمع «ریل سیر کوثر» ۲ تومان از سود ۱۹ تومانی سال ۱۳۹۶ تقسیم و به برنامه‌های هیات‌ مدیره برای اضافه کردن واگن به ناوگان باری و مسافری اشاره شد.

چافست: «افست» در مجمع فوق العاده، سرمایه خود را به میزان ۵/ ۲ برابر از محل سود انباشته افزایش داد تا سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی آن به ۷۰ میلیارد تومان برسد.

بسویچ: افزایش سرمایه شرکت «پارس سویچ» نهایتا پس از دوبار تنفس، در جلسه سوم مورد موافقت سهامداران قرار گرفت. براین اساس سرمایه بسویچ از ۲۵ میلیارد تومان به ۶۰ میلیارد تومان (معادل ۱۴۰ درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش یافت تا برای تولید سویچ‌های برپایه عایق گازی (GIS) مورد استفاده قرار گیرد.

تایرا: در مجمع سالانه «تراکتورسازی ایران» ۴۰ تومان از سود ۴۲ تومانی سال ۱۳۹۶ تقسیم شد. سهامداران به انباشته شدن سود در یکی از شرکت‌های تلفیقی گروه (و چند موضوع دیگر) اعتراض داشته و خواهان تقسیم تمام سود انباشته بودند که با توجه به مقاومت مدیرعامل، نهایتا قرار شد معادل سال قبل سود تقسیم شود.

شسپا: در مجمع سالانه «نفت سپاهان» مدیرعامل عملکرد خود را که سبب افزایش قابل توجه سود سال ۱۳۹۶ شده بود، تشریح کرد و از پیش بینی عملکرد سال ۱۳۹۷ گفت. ۲۰۰ تومان از سود ۳۳۳ تومانی در مجمع تقسیم شد.

فرابورس: سهامداران در مجمع «فرابورس» ضمن دریافت سود نقدی ۱۵ تومانی از افزایش سرمایه ۳۰ میلیارد تومانی (حدود ۴۲ درصد) از محل سود انباشته و اندوخته بهره بردند. با این حساب سرمایه ۷۰ میلیارد تومانی فرابورس به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید. مدیرعامل فرابورس از احتمال تغییر تابلوی معاملاتی سهام فرابورس از بازار پایه الف به بازار اصلی فرابورس خبرداد.

دقاضی: در مجمع «داروسازی شهید قاضی» ۲۱۰ تومان از سود بیش از ۲۵۰ تومانی هر سهم برای دوره ۶ ماهه (به خاطر تغییر سال مالی) منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۶ تقسیم شد. مدیران در مجمع بر اجرایی کردن افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی که در مجمع گذشته هم قول آن را داده بودند، تاکید کردند.

بفجر: حاضران در مجمع «پتروشیمی فجر» تقسیم سود ۶۰ تومانی از ۹۱ تومان سود سال ۱۳۹۶ را مورد تصویب قرار دادند.

پتایر: مجمع «ایران تایر» با وجود سود حدود ۴ تومانی سال ۱۳۹۶ به‌خاطر زیان انباشته سنواتی نتوانست سود تقسیم کند. مدیرعامل و مدیرمالی ایران تایر درباره وضعیت فروش و سودآوری شرکت با توجه به تحولات ارزی اخیر و افزایش قیمت مواد اولیه به پرسش‌های سهامداران پاسخ گفتند.

کگاز: در مجمع «شیشه و گاز» تقسیم نقدی ۱۵ تومانی از سود ۲۰۰ تومان سال ۱۳۹۶ تصویب شد. تمام این سود از محل فروش زمین کارخانه سابق در منطقه مهرآباد تهران به‌دست آمده بود و گرنه عملیات سال ۱۳۹۶ شرکت زیانده بود. مدیرعامل به پرسش سهامداران درباره چرایی زیان سال گذشته پاسخ گفت.

دکیمی: «صنعتی کیمیدارو» ۱۱۰ تومان از سود ۱۶۸ تومانی خود را نقدی به سهامداران داد. مدیرعامل در این مجمع، گزارشی حدودا ۲ ساعته از عملکرد ۶ ساله خود در کیمیدارو داد و از آن به‌عنوان غزل خداحافظی یاد کرد.

کگل:‌ در مجمع «معدنی و صنعتی گل گهر» ۶۵ تومان از ۷۰ تومان سود محقق شده تقسیم شد. مدیرعامل درباره سود زیرمجموعه‌های گل گهر و عرضه سهام آنها در بورس توضیحاتی داد و به پرسش‌های سهامداران نیز پاسخ گفت.

وزمین: «بانک ایران زمین» توانست روز پنج‌شنبه مجمع سالانه منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ خود را با تاخیر برگزار و صورت‌های مالی را با زیان (۱۵) ریالی هر سهم تصویب کند. قائم مقام شرکت درباره افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی این شرکت مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت توضیحاتی داد.

البرز: «بیمه البرز» در سال ۱۳۹۶ به ازای هر سهم ۵/ ۱۴ تومان سود ساخت و ۸تومان از آن را به سهامداران داد.

سفارود: مجمع سالانه شرکت زیانده «فارسیت دورود» که بیش از ۸۵ درصد سهام آن شناور است مانند سنوات اخیر در نوبت اول به حدنصاب نرسید.

غنوش: در مجمع «نوش مازندران» با وجودی‌که سود محقق شده در سال ۱۳۹۶ کمتر از ۵ تومان بود، ۲۰ تومان سود تقسیم شد.

در شیراز دو مجمع برگزار شد، یکی پتروشیمی شیراز (شیراز) که زیان ۲۸ تومانی را به زیان‌های قبلی اضافه کرد تا زیان انباشته از سرمایه شرکت هم بیشتر شود. دیگری نیروترانس (بنیرو) که از ۴۲ تومان سود خود ۱۵ تومان را تقسیم کرد. در اصفهان، فرآوری زغال سنگ پروده طبس (کپرور) از سود ۶۹ تومانی خود ۴۱ تومان را تقسیم کرد و تابان نیرو سپاهان (تابا) ۳۲ تومان از سود ۵/ ۴۸ تومانی را نقدی داد. در ارومیه تقسیم سود ۱۵ تومانی «پاکدیس» (غدیس) تنها ۷ ریال کمتر از سود سالانه شرکت بود. برای مطالعه گزارش‌های کامل و مستقیم «دنیای بورس» از مجامع مزبور می‌توانید به سایت www.donyayebourse.com بخش «اخبار مجامع» مراجعه کنید.