به‌طوری‌که به دنبال شرایط به نسبت مساعد بازار در اردیبهشت‌ماه، رونق معاملات در فعالیت کارگزاران شکل گرفت. در حالی زیان بورس در ماه مزبور به ۳/ ۰ درصد رسید که ارزش کل معاملات این ۱۰۶ شرکت کارگزاری‌ها در حدود ۱۳هزار میلیارد تومان بود. اما در روزهای پایانی خرداد ماه شاهد ورود نقدینگی قابل‌توجه از دیگر بازارهای موازی و ثبت رشدهای چشمگیر در کارنامه شاخص کل بورس بودیم. به این ترتیب رشد بیش از ۵/ ۱۳ درصدی نماگر سهام در ۶ روز معاملاتی پایانی فصل بهار به ثبت رسید. این امر سبب شد تا معاملات کارگزاری‌ها با تداوم رونق همراه باشد. البته با احتساب ۴ روز تعطیلات رسمی در خردادماه، خرید و فروش‌های این ماه کارگزاران حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بود.

    برترین‌های بهار

مجموع معاملات صورت‌گرفته از‌سوی کارگزاران فعال در بازار سرمایه نشان از آن دارد که این نهادهای مالی در فصل بهار به خرید و فروش بیش از ۳۱هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان اوراق بهادار پرداختند. در این میان بیش از نیمی از معاملات تنها در اختیار ۱۳ کارگزاری است. در این راستا کارگزاری‌های وابسته به بانک‌ها و موسسات مالی حضور فعال‌تری در این خرید و فروش‌ها دارند. به‌طوری‌که ۱۱ درصد از کل معاملات به ثبت رسیده، به خرید و فروش‌های به ثبت رسیده در کارگزاری بانک پارسیان تعلق دارد.  همچنین سهم معاملات آنلاین نیز بسیار قابل‌توجه است. به‌طوری‌که حدود ۱۹ درصد از رقم کل معاملات فصل بهار یعنی بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به مبادلات آنلاین تعلق داشته است. کارگزاری مفید به تنهایی حدود ۲۱ درصد از کل معاملات آنلاین را به خود اختصاص داده است. مشاهده می‌شود که حجم زیادی از معاملات آنلاین، خرد و بلوک و به عبارت دیگر مجموع کل خرید و فروش‌های صورت‌گرفته از سوی این نهادهای مالی تنها از سوی چند کارگزاری انجام می‌شود.

    جزئیات بیشتر از خرید و فروش‌ها

آخرین اطلاعات منتشر‌شده از سوی اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران مربوط به عملکرد فصل بهار شرکت‌های کارگزاری فعال در بازار سهام است. بررسی این آمار نشان می‌دهد که کارگزاری بانک پارسیان بیشترین سهم از مجموع خرید و فروش‌های به ثبت رسیده در این فصل را به خود اختصاص داده است. به‌طوری‌که این کارگزاری به تنهایی حدود ۱۱ درصد از کل داد و ستد سهام را انجام داده است که رقمی معادل ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به شمار می‌رود.

بررسی جزئیات خرید و فروش‌های صورت گرفته از سوی کارگزاری مزبور حاکی از آن است که این نهاد مالی سهم یکسانی در حدود ۶/ ۱ درصدی در معاملات خرد، بلوک و عادی داشته و تنها سهم مبادلات سایر ابزارهای نوین مالی در آن قابل توجه است. به این ترتیب یک هزار و ۶۰۰میلیارد تومان از معاملات فصل گذشته این کارگزاری مربوط به خرید و فروش‌ در سایر ابزارهای نوین مالی بوده است. البته کارگزاری بانک پارسیان معامله بلوکی به ارزش یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را در فصل بهار به ثبت رسانده است. رتبه دوم برترین‌ها نیز به کارگزاری مفید اختصاص داده شده است.  این کارگزاری که در مجموع با خرید و فروش بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی، ۵/ ۵ درصد از کل معاملات را کسب کرده، سهم بالایی در معاملات آنلاین داشته است. همان‌طور که عنوان شد این کارگزاری فعال‌ترین کارگزاری در حوزه آنلاین بوده که سهم ۲۱ درصدی در این رابطه داشته است. این معاملات حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. این کارگزاری هیچ معامله‌ عمده‌ای در این مدت نداشته است.

 کارگزاری صباتامین نیز با اختصاص ۴/ ۵ درصد از کل خرید و فروش‌ها در رتبه سوم برترین کارگزاری قرار گرفت. این معاملات در حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود. همچنین بیشترین میزان مبادلات در این کارگزاری مربوط به معاملات عادی بوده که ۵/ ۴ درصد از کل معاملات را شامل می‌شود. افزون بر این، کارگزاری صباتامین در فصل بهار، معامله عمده‌ای به ارزش ۸۷۰ میلیارد تومان را انجام داده است.

در ادامه نیز کارگزاری‌های وابسته به بانک‌ها در رتبه‌های برترین‌ها قرار گرفتند. کارگزاری‌های بانک سپه، بانک رفاه کارگران و بانک ملی ایران به ترتیب رتبه‌های چهارم تا ششم را کسب کرده و سهم هر کدام از کل معاملات به ترتیب ۶/ ۴، ۳/ ۴ و ۲/ ۳ درصد بوده است. ارزش مبادلات کسب شده توسط هر کدام از نهادهای مزبور بیش از یک هزار میلیاردتومان بود. افزون بر این کارگزاری‌های امین آوید، آگاه، حافظ و بانک پاسارگاد از دیگر نهادهای مالی فعال در فصل بهار بودند.

10 (2)