سه برنامه توسعه بازار سهام

در این مراسم زنگ آغاز معاملات با حضور، سعید فلاح پور، عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، سید‌مصطفی رضوی معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار و یاسر فلاح مدیر‌عامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس به صدا درآمد. در مراسم افتتاحیه این رویداد، یاسر فلاح مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار به ارائه توضیحاتی پرداخت و لیگ ستارگان بورس را به‌عنوان مسیری مناسب به سوی ارتقای فرهنگ‌سازی و آموزش بازار سرمایه دانست و گفت: امید است بعد از اتمام این دوره شاهد ارتقای سواد مالی گروه نخبه و دانشگاهی کشور باشیم. وی در ادامه افزود: برای برگزاری چنین رویدادهایی تلاش بسیاری صورت گرفت و قطعا نتایج مثبت این دوره همچون سال گذشته، به بازار منعکس خواهد شد.  دبیر اجرایی لیگ ستارگان بورس با اظهار این مطلب که امیدواریم با فرهنگ‌سازی مناسب، شعار هر ایرانی یک سهامدار محقق شود، گفت: اجتماع فرهیخته‌ترین و متخصص‌ترین بخش جامعه در چنین گردهمایی، یک پیام روشن به کل اقتصاد مخابره می‌شود؛ اینکه معامله‌گری در بورس یک شغل است و مردم می‌توانند از این بازار کسب درآمد داشته باشند.

جزئیات بیشتر از لیگ دوم ستارگان

سعید فلاح‌پور، عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در مراسم افتتاحیه دومین دوره لیگ ستارگان بورس گفت: در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌ و توسعه بازار سرمایه بوده‌ایم. به‌طوری‌که امکانات و ابزارها در این بازار به سرعت تغییر کرد و سرعت تغییرات بیش از گذشته است.وی در ادامه با اظهار این مطلب که توسعه مزبور در دومین دوره از لیگ بورس نیز لحاظ شده، گفت: این دوره مسابقات به‌صورت کشوری برگزار می‌شود و محدودیت‌ها در قیاس با سال گذشته کاهش یافته است.  به گفته معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، شروع این دوره از لیگ ستارگان بورس می‌تواند عاملی برای تشویق به کارآفرینی باشد.

تلاش برای رفع محدودیت‌های بازار

افزون بر این در حالی سازمان بورس از سال گذشته رفع محدودیت‌ها از بازار سرمایه را در برنامه‌ریزی‌های خود قرار داد که بر این اساس حذف دامنه حجم مبنا و تبدیل دامنه نوسان ۵ درصدی به دامنه نوسان پویا از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه خواهد بود. معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای اقدامات انجام شده در گفت‌وگویی اختصاصی به «دنیای اقتصاد» گفت: مراحل زیرساختی و مقررات اجرای این امر صورت گرفته است. در این راستا شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در حال شبیه‌سازی عواقب اجرای این امر در بازار سرمایه است. به‌طوری‌که با پیاده‌سازی دامنه نوسان پویا و حذف حجم مبنا، چه فرصت‌ها و تهدیدهایی متوجه بازار خواهد بود. فلاح‌پور در ادامه افزود: علت اصلی این موضوع نیز برای مطالعه هر چه بیشتر تصمیم مزبور با کمترین آسیب به بازار است. به‌طوری‌که با شبیه‌سازی این شرایط، چه در وضعیت منفی و چه مثبت بازار، چه عواقبی متوجه بورس خواهد بود.

ورود ابزارهای جدید

فلاح‌پور در ادامه ورود ابزارهای جدید معاملاتی را یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان بورس در راستای توسعه هرچه بیشتر بازار سرمایه دانست و گفت: اخیرا شاهد تصویب ابزارهای مالی اسلامی در بورس بودیم. این موارد به زودی به بازار وارد خواهند شد. در این راستا بحث آپشن و فیوچرز روی سبد سهام به زودی آغاز می‌شود. قرارداد آتی یا معاملات آتی (فیوچرز) و قراردادهای اختیار (آپشن) مدیریت ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری را کارآمد خواهد ساخت.