افت شاخص بورس با سیگنال‌ جهانی

در خبرهای موثر بر بازار دیروز اعلام شد که در چهارمین جلسه سران سه قوه که به ریاست روحانی برگزار شد، ۴ محور اقتصادی از جمله حمایت از بورس و واگذاری سهام شرکت‌ها مطرح شد. شفافیت بانکی و مبارزه با پولشویی، سرمایه‌گذاری برای تولید و اشتغال مدیریت واردات، حمایت از بورس و واگذاری سهام بنگاه‌های دولتی و عمومی خودکفایی هر چه سریع‌تر در تولید و مصرف بنزین مورد نیاز از مهمترین محورهای جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوای سه‌گانه بود. بعد از خروج آمریکا از برجام و با دستور رهبر انقلاب، سران قوا تشکیل جلسه دادند تا برای شرایط اقتصادی جدید دنبال راه چاره باشند. دیروز در گروه غذایی آگهی عرضه اولیه ۴۰ میلیون سهم شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور برای روز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس به روش ثبت سفارش منتشر شد. این شرکت از دامداری‌های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان به شمار می‌رود.

در گروه پتروشیمی دیروز همچنین آگهی عرضه بلوک ۳۲/ ۶ درصدی سهام غیرمدیریتی پتروشیمی داراب با قیمت پایه کل ۲۴۲ میلیارد و ۴۲۲ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۴۴۰ ریال برای روز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه از طریق بازار پایه فرابورس منتشر شد. در این گروه در حالی که عرضه اولیه پتروشیمی پارس در مراحل آخر کار خود به سر می‌برد. این شرکت برای آخرین روز تیرماه سهامداران خود را به مجمع دعوت کرده است.دیروز همچنین مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام و متولی واگذاری ۵ درصد پتروشیمی پارس، با بیان زمان تقریبی، دو نکته در عرضه اولیه این زیرمجموعه بزرگ پتروشیمی خلیج فارس اعلام کرد. محمد کفاش گفت: در واگذاری سهام این شرکت دو نکته وجود دارد که می‌تواند مورد توجه فعالان قرار گیرد. اول اینکه مقرر شده ۵ درصد از سهام معادل ۳۰۰ میلیون سهم عرضه شود که از این تعداد هم یک درصد متعلق به کارکنان شرکت و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است.

وی ادامه داد: دوم اینکه با توجه به عرضه اولیه پتروشیمی غدیر که بیش از ۱۴۶ هزار نفر حضور داشتند، انتظار می‌رود حدود ۱۵۰ هزار نفر اقدام به خرید کنند که در این صورت سهم هر کد معاملاتی در عرضه اولیه «پارس» کمتر از ۴ میلیون تومان خواهد بود. کفاش افزود: علاوه بر این دو مورد، به دلیل عدم انتشار آگهی عرضه اولیه، هنوز زمان قطعی واگذاری پتروشیمی پارس در بورس مشخص نیست اما به احتمال زیاد اواخر هفته یا اوایل هفته آینده انجام شود.در گروه پتروشیمی دیروز نماد تازه‌وارد پتروشیمی غدیر با صف خرید همراه شد. دیروز همچنین اعلام شدجریمه ۷ میلیارد تومانی «شغدیر» بخشوده شد. مدیر مالی پتروشیمی غدیر گفت: اختلاف ۸۰۰ میلیونی مربوط به یک درصد مالیات کالای فروخته شده در بورس کالا به ۳۶۰ میلیون تومان تقلیل یافته و ۷ میلیارد تومان جریمه این شرکت نیز کلا بخشوده شده است.

در گروه معدنی مدیرعامل چادرملو شایعه تعطیلی واحدهای تولیدی را به دلیل کمبود آب و برق تکذیب کرد. محمود نوریان به خبرگزاری مهر گفت: چادرملو در سال‌های اخیر با پیش‌بینی‌های لازم نسبت به تامین انرژی مورد نیاز برای واحدهای معدنی و صنعتی اقدامات لازم را به عمل آورده و با ساخت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق، علاوه بر تامین نیاز واحدهای صنعتی مازاد آن را نیز به شبکه سراسری انتقال می‌دهد. وی افزود: همچنین برای تامین آب مورد نیاز، با اجرای طرح جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب‌های خانگی شهر اردکان این مشکل نیز بر طرف شده است. چادرملو در سال‌های اخیر با بهره‌گیری از روش‌های نوین، میزان مصرف انرژی واحدهای صنعتی را به شدت کاهش داده و در عین حال برنامه تعمیرات واحدها را به گونه‌ای تنظیم کرده که در روزهای پرفشار سال، مصرف انرژی را به حداقل برساند.

در گروه حمل‌ونقل‌ تایدواتر که برنامه افزایش سرمایه ۷۵ درصدی از دو محل دارد، از تعدیل ۶۸ درصدی پیش‌بینی سود سال مالی اسفند جاری خبر داد و متوقف شد. «حتاید» که پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی اسفند سال جاری را ۴۱۸ ریال اعلام کرده بود، این متغیر مهم را به ۷۰۳ ریال افزایش داد و اعلام کرد: افزایش سود عملیاتی نسبت به آخرین پیش‌بینی (۳۴درصد) مربوط به افزایش درآمد اجاره تجهیزات و فروش اقلام داغی و افزایش درآمدهای غیرعملیاتی در سرفصل درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها ناشی از افزایش درآمد حاصل سپرده بانکی و سود مصوب سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زیرمجموعه و سایر شرکت‌ها است. در گروه خودرویی سایپا دیزل دیروز شاهد بازگشایی نماد در بازار پایه فرابورس و افت ۴/ ۱۶ درصدی قیمت بود. در گروه ساختمانی آبادگران در مجمع ۵ریال تقسیم کرد. در گروه تصفیه نفت سرمایه‌گذاری نفت نیز در مجمع ۱۵۰ ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرد. در گروه برقی نیروگاه دماوند ۹۰۰ ریال سود تقسیم کرد. در گروه واسطه‌گری مالی شرکت سرمایه‌گذاری سبحان با انتشار آگهی از فروش املاک و دارایی‌های مازاد شرکت شامل: ملک واقع در بلوار فردوس، ملک واقع در منطقه فرمانیه و فروش سهام شرکت فسفات کارون خبر داد. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۸۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۹۴میلیارد تومان بالغ شد.