مرتضی لطفی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، در حاشیه بازدید از سازمان رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه سه دهه از شکل‌گیری این مجموعه می‌گذرد، گفت: عامل اصلی شکل‌گیری شستا، رابطه بده‌بستان میان دولت و سازمان تامین اجتماعی بود. به دلیل بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی، این سازمان ترجیح داد هر چیزی را که دولت به منظور تسویه بدهی به آن می‌دهد، بگیرد.وی افزود: در صورت نقد کردن تنها بخشی از دارایی‌های خود، می‌توان در تعامل با دولت یا سرمایه‌گذاران خارجی، در پروژه‌های ملی بزرگ شرکت کرد.مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، با اشاره به اینکه در هفت ماه گذشته به دلیل متغیرهای بیرونی، ظرفیت ابراز تمایل برای خرید واحدهای ما وجود ندارد، گفت: با توجه به فشارهای بین‌المللی و تحریم‌هایی که از سوی غرب به اقتصاد ایران اعمال می‌شود، حاکمیت بیشتر سعی در فعال کردن بخش خصوصی دارد.

لطفی ادامه داد: یکی از موانع جدی شرکت شستا برای عرضه بنگاه‌ها، قوانین بورس است. در سال ۱۳۶۷ برای تعیین صلاحیت خریداران بنگاه‌های اقتصادی، مصوبه‌ای تصویب شد. با توجه به فضای اقتصادی کشور خریداران شرایط و فاکتورهای یاد شده در این مصوبه را ندارند. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منشوری را برای بنگاه‌های اقتصادی تحت مدیریت خود تنظیم کرد که طبق آن، در وضعیت سخت اقتصادی به‌طور مشخص در دوران تحریم، بنگاه‌های اقتصادی در کنار مردم باشند. بنابراین حفظ اشتغال موجود در حال حاضر برای مجموعه شستا یک اولویت است.لطفی با بیان اینکه به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، هند و... صادرات دارو صورت می‌گیرد، گفت: یکی از موارد در برنامه کلان ۱۴۰۴، کاهش تصدی شستا از ۹ هلدینگ به هشت هلدینگ است. دلیل عمده این تصمیم، رقابت نکردن با بخش خصوصی بود.وی افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی ۲ پروژه در عراق و باکو در دستور کار است. البته پس از اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا مذاکرات ما برای سرمایه‌گذاری در این ۲ پروژه کمی دچار چالش شد. عرضه کالا در بورس بین‌المللی و ادغام پتروشیمی‌ها، از دیگر برنامه‌های مهم مجموعه شستا در بلند‌مدت است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در پاسخ به سوال دیگری درباره ماهیت این شرکت گفت: در حال حاضر سرمایه مجموعه شستا، حدود ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و سهمش از تولید ناخالص ملی ۲/ ۱ درصد است. بنابراین شستا در میان بنگاه‌های بزرگ اقتصادی ایران از جایگاه مناسبی برخوردار است.لطفی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجموعه شستا با توجه به دارایی‌های خود می‌تواند حقوق چهار ماه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند، گفت: سازمان تامین اجتماعی سالانه حدود ۷۲ هزار میلیارد تومان بابت بیمه شدگان خود پرداخت می‌کند. وی در پایان ضمن تمجید از عملکرد مجموعه «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: روزنامه دنیای اقتصاد یکی از حرفه‌ای‌ترین رسانه‌های امروز ایران است که از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد ایران برخوردار است.