در گروه بانکی دیروز بانک پارسیان از تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی جاری خبر داد و متوقف شد.«وپارس» درحالی برای هر سهم سال مالی اسفند جاری ۲۰ ریال زیان پیش‌بینی کرده بود که این متغیر مهم را با تعدیل چشمگیر به سود تبدیل و اعلام کرد پیش‌بینی سود هر سهم ۳۸ ریال است که عمدتاناشی از کنترل هزینه‌های عمومی و اداری و وصول مطالبات است.

در تحولات پیرامون بازارسهام ، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به دستور رئیس‌جمهوری به این نهاد، در نامه‌ای ۱۲ بسته اجرایی برنامه جامع پیشنهادی به منظور مقابله با آثار تحریم‌ها را ارائه کرد. هشتمین بسته پیشنهادی که محمدباقر نوبخت درخصوص برنامه‌های جامع مقابله با آثار تحریم‌ها به نهاد ریاست‌جمهوری پیشنهاد داد، موضوع واگذاری دارایی‌های مازاد دولت به مردم در قالب سهام و املاک مازاد است.فروش سهام و املاک مازاد دولت موضوع مرتبط به بازار سرمایه است و سازمان بورس و اوراق بهادار برای واگذاری این اموال با هدف مقابله با آثار تحریم ها، برنامه‌هایی را در دست بررسی دارد.

در همین زمینه، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با تاکید بر اینکه سازمان بورس برنامه جامعی برای مقابله با آثار تحریم‌ها بر اقتصاد کشور دارد، گفت: در ۱۲ بسته ارسالی رئیس سازمان برنامه و بودجه برای رئیس‌جمهوری، بازار سرمایه نیز یکی از بسترهایی معرفی شده است که از طریق آن می‌توان با آثار سوء‌تحریم‌ها مقابله کرد.محسن خدابخش درخصوص برنامه‌ریزی‌های این سازمان در شرایط خاص اقتصادی کشور گفت: با توجه به اینکه پیش از تهیه این بسته توسط سازمان برنامه و بودجه، رئیس‌جمهوری نیز به لزوم واگذاری سهام و اموال مازاد دولت در بازار سرمایه اشاره کرده بود، سازمان بورس از همان مقطع تصمیم به تدوین برنامه‌ای در این رابطه گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده احتمالا اموال و سهام مازاد دولت در قالب واحدهای چند صندوق سرمایه‌گذاری به فروش خواهد رسید.مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با تاکید بر اینکه طرح یاد‌شده هنوز نهایی نشده و در حال بررسی است، تصریح کرد: اصل موضوع تجمیع دارایی‌های دولت و فروش آنها در قالب واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است اما هنوز رقم دقیقی از این دارایی‌ها در دسترس نیست.

در گروه بانکی همچنین دولت هند با تاسیس بانک ایرانی موافقت کرد.روزنامه هندی «ایندین اکسپرس» روز شنبه گزارش داد که وزیر دارایی این کشور بانک مرکزی هند را مجاز دانست تا قبل از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، با تاسیس یک شعبه از بانک ایرانی پاسارگاد در این کشور و به‌طور مشخص در بمبئی موافقت کند. دیروز در این گروه همچنین موسسه اعتباری کوثر دلایل تعدیل منفی سود هر سهم خود را اعلام کرد. نظر به عدم افزایش منابع بانک و محدودیت‌های تعیین شده درخصوص خروج از بنگاهداری و نبود امکان نرخ‌گذاری تسهیلات متناسب با بهای تمام‌شده منابع عملا دستیابی به سود پیش‌بینی شده برای عملکرد منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ امکان‌پذیر نشد لذا سود مذکور کاهش یافته است. مانده مطالبات از دولت ناشی از حساب‌های دریافتنی مربوط به فروش برق نیروگاه‌های تملیکی به شرکت مدیریت شبکه برق است. رقم عمده مبلغ مذکور، مربوط به سنوات گذشته بوده که در اطلاعات ۹ ماهه در سرفصل تسهیلات اعطایی و مطالبات از دولت طبقه‌بندی شد. در پایان سال نظر به الزام طبقه‌بندی در سرفصل مجزا در سرفصل مطالبات از دولت طبقه‌بندی شده است.

در گروه معدنی دیروز گل‌گهر قرارداد خرید ۱۰ دستگاه لکوموتیو را از یک شرکت چینی امضا کرد. بر‌اساس این خبر، همزمان با سفر مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به چین، قرارداد خرید ۱۰ دستگاه لکوموتیوDF۸BI از شرکت کیشویان چین با حضور ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت گل‌گهر، یاری رئیس هیات‌مدیره شرکت گل‌گهر و سلیم‌نیا مدیرعامل شرکت نماد ریل گستر در شهر چانگجوی چین امضا و‌ نهایی شد.در گروه حمل‌ونقل توسعه خدمات بندری و دریایی سینا در مجمع خود با تقسیم سود ۱۲۳۰ ریال مواجه شد.

در گروه سیمانی، سیمان قائن دیروز بعد از تصویب افزایش سرمایه از مبلغ ۵۳ میلیارد و ۲۲۲ میلیون ریال به ۲۵۰ میلیارد ریال (معادل ۳۷۰ درصد) بازگشایی شد.بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱۵۰ میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی و ۴۶ میلیارد و ۷۷۸ میلیون ریال از سود انباشته تامین خواهد شد.در مجموع بازار روز شنبه بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکه و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۷۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۶۰میلیارد تومان بالغ گردید.