به گزارش دنیای اقتصاد، در این مجمع که ریاست آن برعهده سعیدخالق، نظارت آن برعهده محمد عبودی و عبدالله شیرمحمدپور و دبیری آن را منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت برعهده داشت، صورت‌های مالی «ذوب» به تصویب سهامداران رسید. بر اساس این گزارش، منصور یزدی زاده، مدیرعامل جدید ذوب‌آهن، در ابتدای این مجمع به گزارش عملکرد هیات مدیره برای سال مالی ۹۶ پرداخت و گفت: در سال گذشته با وجود تمام تنگناها و محدودیت‌های حاکم بر محیط کسب و کار شرکت، با تمرکز بر ارتقای بهره‌وری منابع و مدیریت هزینه‌ها به اهداف خود دست پیدا کردیم.

یزدی‌زاده با بیان اینکه در ۲ سال پیاپی با عبور از بحران زیان‌دهی، موفق به کسب سود مناسب شدیم، افزود:‌ در سال گذشته با تاکید بر کیفیت محصولات تولیدی مطابق با استانداردهای ملی، بین‌المللی و رقابت‌پذیری محصولات شرکت، ضمن تامین بخش عمده‌ای از نیاز داخلی کشور، زمینه تحقق اهداف استراتژیک صادراتی فراهم آمد که از نمونه‌های بارز آن می‌توان به ثبت‌نام خود به‌عنوان تنها تولیدکننده ریل در کشور اشاره کرد.

وی افزود: افزایش ۷۸ درصدی تناژ و ۱۴۲ درصدی مبلغ صادرات در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، صادرات نخستین محموله میلگرد ذوب‌آهن به انگلستان، طراحی و پیاده‌سازی سیستم مکانیزه انبار محصول از مهم‌ترین‌ فعالیت‌های فروش و صادرات شرکت در سال ۹۶ بوده است. یزدی‌زاده به فعالیت تولید و بهره‌وری تولید شرکت در سال گذشته پرداخت و افزود: تولید کک به میزان ۲۱ درصد و چدن ۴ درصد نسبت به سال ۹۵ رشد داشته است،‌ همچنین پروژه تزریق پودر زغال به کوره بلندها در سال قبل ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی تصریح کرد: «ذوب» در سال ۹۶ به تولید ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار تن شمش فولادی دست یافت که نسبت به سال ۹۵ از رشد ۴ درصدی برخوردار بوده است.

یزدی‌زاده ادامه داد: انتقال پساب انسانی تصفیه خانه زرین شهر به اراضی ذوب‌آهن، آب‌زدایی از لجن کنورتور و بازگشت آب به سیکل کارخانه، مونتاژ خط برگشت پساب آب بدون نمک خط B در تصفیه خانه شیمیایی جدید، بهره‌برداری از سیتم تغلیظ لجن در پمپ خانه آب‌زدایی فولاد‌سازی و بازسازی برج‌های خنک‌کننده، از مهم‌ترین پروژه‌های انجام شده شرکت برای کاهش مصرف آب تا پایان سال ۹۶ بوده است. وی با اشاره به اینکه مشکل کمبود آب این فولادساز از مرحله بحران عبور کرده و آب کارخانه نیز از منابع مختلف تامین شده است، افزود: مصرف آب خام در ذوب‌آهن اصفهان در سال ٩٦ در حدود ۲۶/ ۶ (متر‌مکعب به ازای یک تن فولاد خام) بوده که نسبت به سال ۹۵ معادل ۷ درصد کاهش داشته است.

یزدی‌زاده بیان کرد: با توجه به تشدید بحران آب در سال جاری، پروژه‌های دیگری از جمله خرید پساب نجف آباد به میزان میانگین ۴۰۰ لیتر در ثانیه، پیگیری احداث تصفیه خانه پسا، احداث مخازن ذخیره آب در کارخانه و پیگیری اجرای طرح انتقال آب دریاچه با خط مجزا به کارخانه در دست اقدام است تا شرکت بتواند با حفظ ظرفیت تولید، مصرف آب سال ۹۷ را نسبت به سال ۹۶ کاهش دهد.

وی با بیان اینکه ذوب‌آهن بالاترین آمار معاملات سهام را طی سال ۹۶ داشته است، گفت: این شرکت در سال ۹۷ وارد فاز بهبودی و پرداخت سود خواهد شد و همچنین در حال پیگیری و اقدامات جدی برای خارج شدن از ماده ١٤١ قانون تجارت هستیم.

یزدی‌زاده به مهم‌ترین‌ چالش‌های شرکت برای سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: کاهش منابع تامین سنگ‌آهن (تعامل سازنده با معادن سنگ‌آهن، انعقاد قراردادهای بلندمدت، سرمایه‌گذاری، تملک معادن سنگ، اجرای روش کاهش و HMR‌ از برنامه شرکت برای سال ۹۷)، افزایش قیمت زغال‌سنگ و کک خریداری شده، کاهش ذخیره زغال‌سنگ مورد نیاز کشور، کاهش بودجه عمرانی و رکود در بازار داخلی، برقراری تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری جدید، قوانین و مقررات تجاری محدودیت‌کننده صادرات و مبادلات ارزی توسط دولت، کمبود منابع نقد و محدودیت ظرفیت تولید فولاد خام و نورد از چالش‌های مهم شرکت در سال ۹۷ است که در این راستا راهکارها و پروژ‌ه‌هایی برای مقابله با این موانع در دستور کار شرکت قرار گرفته است.  

وی با اشاره به اینکه برنامه شرکت تا پایان سال ۱۴۰۴ رسیدن به تولید ۶ میلیون تن است، بیان کرد: بنا داریم در این زمینه با برخی از شرکت‌های جنوبی کشور مشارکت داشته باشیم که از این مقدار، تولید ۵/ ۲ میلیون تن تا پایان سال ٩٧ و ٤ میلیون تن تا پایان سال ١٤٠٠ در دستور کار شرکت است.

یزدی زاده ادامه داد: سیاست اصلی شرکت، تاسیس شرکت‌های جانبی در زمینه‌های مختلف بازرگانی، فنی، مهندسی و خدماتی و... است که در سال ۹۶ برنامه‌ریزی‌های لازم برای تاسیس شرکت در زمینه فعالیت‌های درمانی انجام شد. همچنین «ذوب» در نظر دارد در سال ۹۷ شرکتی دیگر در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطت تاسیس کند که اقدامات اولیه آن در حال پیگیری است.

یزدی‌زاده گفت: از سیاست‌های فعلی شرکت ورود شرکت‌های سودده زیرمجموعه به بورس یا فرابورس است که در این راستا بنا داریم شرکت تارابگین را در سال آینده وارد بورس یا فرابورس کنیم که سیاست‌های تامین سرمایه و اهداف آن مجوز انتشار ۳ هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد اخذ شده که وثیقه آن تامین شده و امسال منتشر خواهد شد. همچنین با توجه به معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در قانون بودجه کل کشور، به منظور خروج از ماده ۱۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت را در دستور کار خود قرار داده که مراحل اولیه اجرای آن در حال انجام است.

یزدی‌زاده افزود: کلیه کسورات قانونی شرکت شامل بدهی‌های مالیاتی تا پایان سال ۹۵ به مبلغ چهار هزار و ۹۴ میلیارد ریال از محل مطالبات سازمان تامین اجتماعی و عوارض آلایندگی به میزان یک هزار و ۳۲۲ میلیارد ریال از دولت تهاتر و تسویه شده است. همچنین بدهی‌های بانکی شرکت استمهال شده و هزینه‌های مالی شرکت طی سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته است. وی بیان کرد: میزان اشتغال‌زایی شرکت تا پایان سال ٩٦ معادل ۱۴هزارو ۵۳۱ نفر بوده که باید با مدیریت کردن، هزینه‌های شرکت را کاهش دهیم.

در این مجمع، به دلیل زیان انباشته شرکت، سودی میان سهامداران تقسیم نشد و روزنامه دنیای اقتصاد به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت انتخاب شد. علاوه بر این، مجمع عمومی فوق‌العاده ذوب‌آهن اصفهان به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره برگزار شد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری صدر تامین، سرمایه‌گذاری صباتامین، پویش بازرگان، فرآورده‌های نسوز ایران و توسعه معادن پارس تامین به‌عنوان اعضای هیات مدیره جدید شرکت به مدت دو سال انتخاب شدند.