توقف افت شاخص سهام  پس از 6 روز

در بازار دیروز پتروشیمی پارس نیز در آستانه رسیدن به رشد ۲۰درصدی و توقف نماد با معامله ۱۹میلیون سهم مواجه شد. انتظار می‌رود این نماد فردا با رشد ۲۰درصدی متوقف شود.طی معاملات روز دوشنبه عرضه اولیه شرکت کشت و دام قیام اصفهان انجام شد. این نماد به دلیل نزدیکی به پایان زمان برگزاری مجامع به زودی متوقف می‌شود. «زقیام» با سرمایه ۳۵ میلیارد تومانی و به‌عنوان ششمین شرکت بورسی فعال در صنعت دامپروری طی عملکرد سال مالی ۹۶، به ازای هر سهم ۲۴۲ ریال سود خالص محقق کرد که در مقایسه با سال مالی قبل از آن با کاهش ۵۸ درصدی مواجه بوده است. این شرکت در حالی سهامداران خود را برای ۳۱ تیر ماه امسال به مجمع عادی سالانه فراخوانده که بنا دارد حدود ۱۱ درصد از سود خالص به ازای هر سهم را برای تقسیم میان سهامداران به مجمع پیشنهاد دهد.

در گروه واسطه‌گری‌های مالی روز یکشنبه مجمع بورس با تقسیم سود ۸تومانی مواجه شد. در این مجمع انتخابات هیات مدیره برگزار شد. براین اساس شرکت‌های بانک آینده، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، کارگزاری خبرگان سهام، سرمایه‌گذاری صبا تامین، گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد، کارگزاری بورس بیمه ایران و سرمایه‌گذاری ملی ایران اعضای هیات‌مدیره بورس تهران را تشکیل دادند. همچنین به ترتیب سرمایه‌گذاری تدبیر، کارگزاری بانک آینده و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری به‌عنوان اعضای علی‌البدل این هیات مدیره انتخاب شدند.

در تحولات پیرامون بازار سهام دیروز در اطلاعیه‌ای به نقل از علی بیگ زاده میلانی اعلام شد: برای تسریع در رسیدگی به فرآیند افزایش سرمایه و اطلاع رسانی مدیران و اعضای هیات مدیره ناشران اوراق بهادار از فرآیند اجرایی افزایش سرمایه در سازمان، اطلاع رسانی پیامکی وضعیت پرونده افزایش سرمایه در جریان شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس، پیاده‌سازی شد. مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه با اعلام خبر فوق گفت:‌ ارسال پیامک از زمان ثبت درخواست افزایش سرمایه نزد سازمان تا تکمیل فرآیند افزایش سرمایه انجام می‌شود. همچنین این پیامک‌ها با توجه به مباحث آن به مدیر مالی، مدیرعامل یا اعضای هیات مدیره ناشر ارسال می‌شود.

در گروه شوینده‌ها رئیس انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و مواد شوینده از افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌ها و احتمال رشد مجدد به دلیل گران‌تر شدن مواد اولیه پتروشیمی خبر داد. بختیار علم‌بیگی با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها مواد اولیه عرضه شده را بیش از ۱۵ درصد افزایش دادند به «ایسنا» گفت: با افزایش بیش از ۱۵ درصدی مواد اولیه تولیدکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و مواد شوینده تصمیم گرفتند افزایش قیمت حداکثر ۱۵ درصدی را به دلیل جلوگیری از فشار مالی به مصرف‌کننده اعمال کنند. وی افزود: طی دو هفته گذشته برخی واحدهای تولیدی موفق به دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی نشدند. این مقام مسوول ادامه داد: تا این لحظه تولید‌کنندگان تصمیم به افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌ها گرفتند اما اگر شرایط به همین منوال پیش برود و قیمت مواد اولیه افزایش یابد، ممکن است تصمیم‌گیری تولیدکنندگان تغییر کند. در گروه تصفیه نفت، مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد از دریافت همه مطالبات سنواتی این شرکت پس از پیگیری‌های ویژه و مستمر خبر داد. غلامرضا گرزین اظهار کرد: با پیگیری‌های فراوان و برگزاری جلسات مختلف با نمایندگان مجلس، به‌ویژه کمیسیون برنامه‌ و‌ بودجه و کمیسیون تلفیق، مجموعه وزارت نفت و وزارت راه‌و‌شهرسازی، در اقدامی بی‌نظیر در تاریخ شرکت نفت پاسارگاد، وصول مبلغ ۴۴۱ میلیارد تومان از مطالبات مجموعه وزارت راه‌ در صورت‌جلسه‌ای بین وزارت نفت، وزارت راه‌و‌شهرسازی و شرکت نفت پاسارگاد به مرحله اجرایی رسید. وی ادامه داد: اولویت و مهم‌ترین دغدغه اینجانب پس از حضور در شرکت نفت پاسارگاد، وصول این مطالبات و ایجاد بستری مناسب در راستای رشد و تعالی این شرکت و صنعت قیر بوده که خوشبختانه اجرایی شد.

در این گروه دیروز اداره نظارت بر ناشران فرابورسی در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل شرکت پالایش نفت شیراز با اشاره به اطلاعیه منتشر شده در ۲۰ تیر ماه سال جاری توسط آن شرکت در سامانه کدال تحت عنوان افشای اطلاعات بااهمیت که نتیجه‌های شرکت در مزایده را اعلام کرده بود، در‌خواست شفاف‌سازی و پرسش به برخی سوالات و ابهامات پیرامون این اطلاعیه را داده است.

در گروه غذایی شرکت نوش پونه مشهد در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج شد. شرکت نوش پونه مشهد که هلدینگ غذایی تبرک مالک ۹۹/ ۸ درصدی آن محسوب می‌شود، با نماد معاملاتی «غپونه» در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر و زیر‌گروه سایر محصولات غذایی به‌عنوان دویست و بیست و هفتمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج شد. این شرکت یک میلیارد و ۶۴ میلیون تومانی هفته گذشته صورت‌های مالی دوره ۳ماه نخست سال جاری (حسابرسی نشده) را منتشر کرد. مطابق صورت مالی منتشر شده، شرکت توانسته است طی دوره مزبور ۱۱۰ ریال سود محقق کند که نسبت به سود ۷۱ ریالی در مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵۵ درصدی داشته است. همچنین «غپونه» ۸۷۶۹ تن انواع محصولات در این مدت تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد کاهش داشته و بیش از ۱۰ هزار تن از انواع محصولات را نیز به فروش رسانده که نسبت به ۳ ماه نخست سال ۹۶ دارای تغییر مثبت ۵ درصدی است. مبلغ درآمد فروش در ۳ ماه سال جاری ۵۲/ ۷ میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حکایت از افزایش ۳۴ درصدی درآمد دارد.

در گروه غذایی قند قزوین در مجمع خود به ازای هر سهم ۵۰۰ریال سود تقسیم کرد.

در گروه هلدینگی مجمع سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با تقسیم ۵۰۰ ریال سود به ازای هر سهم به پایان رسید. و عملکرد سال مالی قبل و برنامه‌های مهم شرکت نیز در جلسه ارائه شد. «وبانک» توانست طی سال مالی گذشته، ۵۷۸ ریال سود به ازای هر سهم در شرکت اصلی و ۵۶۹ ریال به ازای هر سهم دراطلاعات تلفیقی به دست آورد.بر همین اساس در مجمع این شرکت با تقسیم ۵۰۰ ریال به ازای هر سهم معادل ۸۷ درصد سود محقق شده موافقت شد.

در گروه خودرویی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرکت‌های خودروسازی اروپایی به‌ویژه رنو و پژو سیتروئن در‌ صورتی‌که قراردادها را فسخ و ایران را ترک کنند، باید به ایران خودرو، ایدرو و سایپا غرامت بپردازند. به گزارش «ایسنا»، علی اسدی‌کرم اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی خارجی موظفند براساس تعهداتی که به ایدرو یا شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو دارند، عمل کنند و اگر یکجانبه، اجباری یا اختیاری از ایران بروند، به منزله فسخ قراردادهای دوجانبه یا چندجانبه است.

وی ادامه داد: این اقدام از نظر حقوقی در دادگاه‌های بین‌المللی برای ایران ایجاد حق می‌کند و این شرکت‌ها ملزم به پرداخت غرامت یا جبران خسارت به هر شیوه ممکن هستند. بانک‌های متوسط و کوچک اروپایی روزنه امیدی برای حفظ قراردادها هستند، براساس گزارش‌هایی که از مقامات اروپایی برای استمرار حضور در بازار خودرویی ایران به گوش می‌رسد، ممکن است فرانسه و سایر کشورهای اروپایی بتوانند از طریق بانک‌های متوسط و کوچک تبادلات بانکی با ایران را انجام دهند و این مساله مانع فسخ یکجانبه قراردادهای خودرویی و ترک کردن ایران ازسوی رنو و پژو سیتروئن یا سایر برندهای خودروسازی خارجی است.

در گروه انفورماتیک آتیه داده پرداز در مجمع ۴۲تومان به ازای هر سهم سود تقسیم کرد.

در گروه سیمانی، سیمان تهران، با انتشار اطلاعیه در شبکه کدال، خبرهای جدیدی برای سهامداران این شرکت داشت. این شرکت در اطلاعیه مزبور از تعدیل منفی این شرکت در سود پیش بینی شده خبر داد. «ستران» در این شفاف‌سازی اعمال هزینه‌های استهلاک را دلیل کاهش سود خالص عنوان کرده است. براساس این اطلاعیه اعمال این هزینه‌ها در صورت‌های مالی سود خالص را به مبلغ ۲۴ میلیارد و ۳۹۷ میلیون ریال کاهش داده است. علاوه بر این سیمان تهران اعلام کرده است، در جریان حسابرسی صورت‌های مالی و بنا به نظر حسابرسان، با خارج کردن سود سنوات آتی ناشی از فروش اقساطی سهام سیمان لوشان از عملکرد سال جاری، سود خالص به مبلغ ۶۰ میلیارد و ۲۱۳ میلیون ریال کاهش یافته است.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۸۲میلیارد تومان و در فرابورس ۱۷۳میلیارد تومان بالغ شد.