همزمان با بازار دیروز در صحنه معاملات جهانی بهای هر بشکه نفت برنت به ۷۱دلار و ۷۵سنت عقب‌نشینی کرد. بهای هر تن مس نیز ۶هزار و ۱۸۷دلار رقم خورد. بهای سرب و روی نیز به ترتیب ۲هزار و ۵۲۸دلار و ۲هزار و ۱۸۵دلار گزارش شد (قیمت‌ها در لحظه تنظیم این گزارش ساعت ۱۵ اعلام می‌شوند).  در بازار دیروز به دلیل نزدیکی پایان تیرماه شمار قابل‌ملاحظه‌ای از نمادها برای برگزاری مجمع متوقف شدند. در گروه غذایی نماد کشاورزی و دامپروری بینالود که به دلیل رشد ۲۰درصدی قیمت متوقف شده بود، بازگشایی شد. این نماد پس از ثبت رشد ۱۰درصدی قیمت برای برگزاری مجمع سالانه مجددا در پایان معاملات متوقف شد. روز دوشنبه نیز جلسه معارفه کشت و صنعت و دامپروری پارس برگزار شد. در این جلسه مدیران‌عامل و مالی کشت و صنعت و دامپروری پارس و نماینده سهامدار عمده با تشریح آخرین وضعیت مالی و عملکردی از پیش‌بینی سود سال ۹۷، سیاست تقسیم سود و برنامه افزایش سرمایه خبر دادند. ارسلان کاظم‌پور مدیرعامل این شرکت با اشاره به اینکه این شرکت در بهمن ۶۶ با سرمایه اولیه ۱۰ میلیون تومانی در استان اردبیل شهرستان گرمی به ثبت رسیده و مرکز اصلی آن در شهرستان پارس‌آباد اردبیل واقع شده است، گفت: سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با ۹/ ۳۹ درصد، شرکت کشت و صنعت دامپروری مغان با ۹/ ۳۹ درصد و شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا با ۲۰ درصد، در ترکیب سهامداری این شرکت حضور دارند که به عبارتی ۶۰ درصد سهام این شرکت متعلق به بانک ملی و ۴۰ درصد به کشت و صنعت مغان یا وزارت جهادکشاورزی است. کاظم‌پور درخصوص سیاست‌های تقسیم سود گفت: سود هر سهم «زپارس» در سال گذشته ۵۰۷ ریال و سود تقسیمی هرسهم ۵۵۰ ریال بوده که نشان‌دهنده سیاست تقسیم سود حداکثری ( ۱۰۸ درصدی) است. وی پیش‌بینی سود هر سهم سال‌جاری را ۵۶۰ ریال اعلام کرد و افزود: در افق ۱۴۰۰ برآورد می‌شود سود شرکت به ۷۰میلیون تومان برسد. افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی در برنامه شرکت وجود دارد تا سرمایه را به ۶۴ میلیارد تومان برساند. با توجه به اینکه شرکت در حوزه صیفی‌جات فعالیت کشاورزی ندارد با اجاره اراضی درامد غیرعملیاتی بالایی از اجاره آنها به‌دست می‌آورد. بودجه شرکت در سال مالی ۹۶-۹۷ مبلغ ۱۸ میلیارد تومان است که «زپارس» موفق شده در ۶ ماه ۱۵ درصد آن، معادل ۷/ ۲ میلیارد تومان را پوشش دهد.

 

در گروه بانکی بانک دی که با زیان انباشته ۴/ ۴ هزار میلیارد تومانی سال مالی قبل را بست، مجمع سالانه یکشنبه آینده را لغو کرد. در این گروه همچنین بانک انصار که با سرمایه یک‌هزار میلیارد تومانی در بورس حضور دارد، از تعدیل منفی ۶/ ۱۵ درصدی پیش‌بینی سود سال مالی اسفند ۹۶ به دلیل اعمال ذخیره مطالبات غیر‌جاری توسط بانک مرکزی خبر داد. در گروه ساختمانی دیروز سرمایه‌گذاری مسکن پردیس درخصوص عقد قرارداد مشارکت در ساخت و احداث ۸۳۶واحد مسکونی با زیربنای کل ۱۳۹ هزار و ۶۷۲ متر‌مربع در زمینی به مساحت ۳۴ هزار مترمربع با شرکت تعاونی مسکن شماره دو کارکنان شرکت بهره‌برداری مترو تهران توضیحات تکمیلی داد. براین اساس، طبق مفاد قرارداد فی‌مابین، زمین مذکور به همراه پروانه ساختمانی به‌عنوان آورده شرکت تعاونی کارکنان مترو تهران و انجام کلیه عملیات اجرایی و کارگاهی و همچنین هزینه‌های ساخت کل مستحدثات و محوطه‌سازی به‌عنوان آورده شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس است. مدت زمان اجرای قرارداد ۴۴ ماه از زمان ارائه پروانه ساختمانی توسط شرکت تعاونی مترو تهران و محل اجرای پروژه نیز در زمینی به مساحت ۳۴ هزار مترمربع واقع در تهران، بزرگراه رسالت، خیابان شهید‌اولیایی، ضلع‌جنوبی محوطه پردیس مترو تهران خواهد بود. قدرالسهم طرفین از واحدهای احداث شده برای هر دو طرف قرارداد به‌صورت برابر ۵۰ درصد است، همچنین طبق برآوردهای صورت گرفته بهای تمام‌شده، فروش پروژه و سود پروژه به ترتیب برابر با ۱/ ۲۲۱میلیارد تومان، ۶/ ۲۹۹ میلیارد تومان و ۴/ ۷۸ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. با توجه به اینکه عملیات اجرای پروژه از زمان دریافت پروانه ساخت توسط شرکت تعاونی متروی تهران صورت خواهد گرفت، بنابراین پروژه مذکور هیچ‌گونه آثار سود و زیانی در سال مالی منتهی به شهریور ۹۷ نخواهد داشت و شناسایی سود پروژه در سال‌های مالیاتی با توجه به درصد پیشرفت فیزیکی پروژه و پیش‌فروش واحدهای مسکونی صورت خواهد گرفت. بدیهی است پروژه مذکور تاثیر بسزایی در رشد روند اجرایی تولید و سودآوری سال‌های آتی این شرکت خواهد داشت. در این گروه همچنین شرکت فرابورسی سرمایه‌گذاری مسکن الوند مجوز افزایش سرمایه ۶۷ درصدی را از سازمان بورس گرفت تا سرمایه را از ۳۰ به ۵۰ میلیارد تومان برساند. تامین مالی «ثالوند» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و صرف اصلاح ساختار مالی می‌شود.در گروه مواد و محصولات دارویی، شرکت ۴/ ۱۱ میلیارد تومانی ریشمک توانست با اخذ مجوز افزایش سرمایه ۱۶۱ درصدی، سرمایه فعلی را به ۳۰میلیارد تومان برساند. ۴/ ۱۸ میلیارد تومان معادل ۱۶۰ درصد از تامین مالی «ریشمک» از محل سود انباشته و ۱۰۰ میلیون تومان معادل یک درصد از محل اندوخته صورت می‌گیرد که برای اتمام پروژه انتقال کارخانه از محل فعلی در شیراز به محل جدید اعمال می‌شود.

در گروه معدنی آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین نسبت به جمعه اخیر ۵۰ سنت افت داشته، ۶۳ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شد.کاهش سطح تقاضا موجب کاهش قیمت شد. در مجموع بازار فولاد چین خیلی فعالیت نداشت و از این‌رو خرید سنگ‌آهن نیز کمتر شد. قیمت بیلت هم در چین کمتر از ۲ دلار افت داشت و به ۵۵۳ دلار در هر تن رسید. در این گروه توسعه معادن روی در مجمع با تقسیم سود ۲۰۰ریالی مواجه شد. در گروه خدمات روز گذشته پتروشیمی مبین با نامه پتروشیمی زاگرس در مورد اختلاف در نرخ‌گذاری یوتیلیتی دریافتی از پتروشیمی مبین مواجه بود. با شکایت پتروشیمی زاگرس به شورای رقابت باردیگر وضعیت روابط دو شرکت پتروشیمی مبین و زاگرس با ابهام مواجه شده است. در گروه پتروشیمی دیروز پتروشیمی پارس به دلیل ۲۰درصد رشد متوقف شد.در این گروه پتروشیمی زاگرس هم گزارش صورت مالی ۳ ماهه را منتشر کرد. «زاگرس» با وجود اورهال ۱۸۱۱ ریال سود در ۳ ماهه محقق کرده است. در مجموع بازار، دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۸۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۷۴میلیارد تومان بالغ شد.