پوری‌حسینی افزود: شرکت‌های بزرگ دولتی داریم که عدم واگذاری آنها از جنس مقاومت است و در برخی مواقع، واگذاری سهام یک شرکت به‌صورت ۱۰۰ درصد تصویب می‌شود اما با مقاومت‌هایی که صورت می‌گیرد، آن شرکت از لیست واگذاری‌ها خارج می‌شود. رئیس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: یک مثال درخصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است که در طول مدت واگذاری، صورت‌های مالی خود را به سازمان خصوصی‌سازی نمی‌دادند و مقاومت‌ها موجب شد تا ما به ارزش‌گذاری برند این دو باشگاه برای واگذاری بسنده کردیم. در عمل هم مزایده واگذاری آنها به سرانجام نرسید. وی همچنین با بیان اینکه قانون اصل ۴۴ قانون محکمی است، گفت: در این زمینه ضعف در اجرای قانون داریم که بخش قابل توجهی از آن مربوط به دلبستگی مدیران و مقامات دولتی به شرکت‌های قابل واگذاری است.

میانگین عرضه‌ها

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: میانگین عرضه‌های این سازمان برای فروش سهام شرکت‌های دولتی به‌طور متوسط ۴مزایده است که این عرضه‌ها به‌دلیل مشکلات فراوان به ثمر نمی‌رسند و به‌عنوان یکی از آسیب‌های اجرای خصوصی سازی در کشور مطرح هستند.

گذر از انحصار

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: اجرای سیاست خصوصی‌سازی باید در برخی موارد از خطوط انحصار بگذرد و انحصار نباید مانع خصوصی‌سازی شود. وی با بیان اینکه متاسفانه در واگذاری برخی بنگاه‌های دولتی در حوزه یارانه همچون آب، برق و گاز به شدت دچار مشکل هستیم که به‌طور مشخص در این زمینه می‌توان به حوزه برق اشاره کرد، گفت: با توجه به مشکلات موجود در شرکت‌های توزیع برق هیچ یک از فعالان بخش خصوصی حاضر به خرید این شرکت‌ها نیستند. بنابراین تا زمانی که قیمت‌ها واقعی نشوند نباید منتظر اجرای سیاست خصوصی‌سازی در این حوزه بود.

سهم شبه‌دولتی‌ها

پوری‌حسینی ادامه داد: طبق قانون، شبه‌دولتی‌ها می‌توانند تا۴۰ درصد سهام یک شرکت را خریداری کنند که البته همین که زیر ۵۰ درصد سهام یک شرکت را می‌توانند خریداری کنند، سیگنالی است که خصولتی‌ها نباید در بنگاهداری شرکت کنند و باید اجازه دهند بخش خصوصی در اقتصاد حضور داشته باشد. وی همچنین درخصوص دستیابی به اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: عمومی‌سازی اقتصاد یکی از این اهداف است که ظهور و تحقق آن را می‌توان در طرح سهام عدالت مشاهده کرد. پوری‌حسینی اضافه کرد: علاوه بر این، یکی از هدف‌های مهم اصل ۴۴ قانون اساسی، افزایش کارآیی و بهره‌وری است که تحقق آن را می‌توان در فروش بنگاه‌ها و سهام شرکت‌های دولتی دید. بر این اساس اینکه این اهداف تا چه اندازه تحقق یافته‌اند باید گفت در این راستا ارزیابی و کنترل‌های لازم توسط سازمان خصوصی‌سازی در زمینه واگذاری سهام شرکت‌ها صورت می‌گیرد. به‌طوری که در سال گذشته طی برگزاری همایشی اقدام به معرفی شرکت‌هایی برتر در زمینه واگذاری‌ها کردیم و طی ارزیابی صورت گرفته نیز مشخص شد که در مجموع از میان حدود ۹۰ شرکتی که سهام آنها به‌صورت کنترلی واگذار شده است در مجموع معیارها بیش از ۵۰ درصد افزایش بهره‌وری اتفاق افتاده است.

ساماندهی مشمولان

پوری‌حسینی در بخش دیگری درخصوص سهام عدالت نیز مطالبی را ارائه کرد و افزود: در حال حاضر سهامداران سهام عدالت با توجه به دریافت سود این سهام متوجه شده‌اند که سهامدار سهام عدالت هستند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه مشمولان سهام عدالت حدود ۶۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند، گفت: با تلاش سازمان خصوصی‌سازی وضعیت این مشمولان ساماندهی شده است. وی با بیان اینکه لایحه ساماندهی سهام عدالت حلقه آخر طرح سهام عدالت است، اظهار کرد: در صورت تصویب و اجرای این لایحه، مشمولان سهام عدالت متوجه خواهند شد که چه میزان سهام از چه شرکت‌هایی دارند. پوری‌حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا فرزند مشمولان سهام عدالت نیز این سهام را دریافت خواهند کرد، گفت: طبق قانون، پس از ثبت نام قطعی مشمولان اگر صاحب فرزند شوند، سهام عدالت به فرزندانشان تعلق نمی‌گیرد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی اذعان کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته از ۱۶ تیرماه امسال وراث مشمولان متوفی سهام عدالت می‌توانستند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و درخصوص اصل و سود سهام عدالت افراد متوفی اقدام کنند که به منظور برطرف کردن نواقص موجود و برای هماهنگی‌های بیشتر این کار متوقف شده است و در آینده دوباره این امکان فراهم خواهد شد.