پالس مثبت سهام به تغییر در سکاندار پولی

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد معاملات سهام طی این هفته عمدتا با چاشنی هیجان دنبال شد و توجه عمده بورس‌بازان معطوف به تحولات کلان اقتصادی و سیاسی بود تا عملکرد درونی بازار و بنگاه‌ها. نگرانی‌هایی که بیشتر از اخبار سیاسی حول تحریم‌ها نشات می‌گرفت اما التهابات در آخرین روز کاری این هفته با انتصاب جدید در راس دستگاه پولی کشور فروکش‌ کرد. همچنین خبر استعفای ریاست سازمان برنامه و بودجه نیز در فضای عمومی جلب‌توجه بسیاری کرد. در واکنش به این اخبار قیمت‌ ارز و سکه که در میانه هفته رکوردهای بی‌سابقه‌ای ثبت کرده بودند، با افت نسبی مواجه شدند و استقبال سرمایه‌گذاران از سهام افزایش یافت. موج خوش‌بینی به این تغییر به‌ویژه در ساعات پایانی با رنج‌کشی‌های مثبت در سهام کالایی بازار به‌ویژه گروه فلزات اساسی همراه شد.

البته پیام مثبت بازارها به تغییر صورت‌گرفته در مهم‌ترین نهاد پولی کشور را نباید به این معنا گرفت که سیاست پولی لزوما در مسیر درست افتاده است بلکه خوش‌بینی بازارها در صورتی پایدار خواهد ماند که سیاست‌گذاری‌های نادرست و ضدبازار عملا اصلاح شود و دست‌اندازی گسترده دولت برای حفظ مصنوعی ارزش ریال رفته‌رفته رو به کاهش گذارد. به بیان دیگر، مساله اصلی در اینجا تغییر در روش مواجهه با پدیده‌های اقتصادی است نه تغییر آرایش در تیم مدیریت. بنابراین گرچه خوش‌بینی بازارها به اولین تغییر را باید به فال‌نیک گرفت اما نباید چنین پنداشت که تغییراتی از این دست لزوما تغییر در روش است.

تغییر در نرخ‌گذاری‌ها

چنان که اشاره شد نماگر اصلی سهام در جریان معاملات دیروز به لطف رشد تقاضا در بزرگان بازار و پیشتازی صنایع کالایی به‌ویژه در ساعت پایانی معاملات با چرخش به سمت بالا، رشد ۴/ ۰ درصدی را به نمایش گذاشت. پس از انتشار گزارش عملکرد بسیاری از شرکت‌ها برای سه‌ماه نخست سال‌جاری، گزارش عملکرد بنگاه‌ها طی تیرماه نیز در حال انتشار است. عملکرد این شرکت‌ها در بسیاری از موارد و به‌ویژه در رابطه با بخش عمده‌ای از صنایع کالایی از جذابیت‌های بنیادی حکایت دارد.

افزون بر این، در سطح صنایع نیز اتفاقات تازه‌ای روی داد. بر‌اساس آخرین اخبار، وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییراتی را در نحوه قیمت‌گذاری و عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا اعمال کرده است. با این حال، اگر‌چه به نظر می‌رسد این مساله در معاملات امروز سهام بازتاب چندانی نداشته است. به‌خصوص که طی معاملات دیروز محصولات فولادی در بورس کالا به روال روزهای گذشته صورت گرفت و تقاضا برای شمش‌های فولادی فولاد خوزستان و فولاد کاوه‌جنوب در فاصله ۱۰ درصدی از قیمت پایه پرحجم دنبال شد. از دیگر اخباری که روز گذشته منتشر شد می‌توان به تغییر نرخ فروش محصولات پالایشی به شرکت‌های بانکرینگ بر اساس نرخ ارز توافقی در بازار ثانویه اشاره کرد. اخباری که به نظر می‌رسد نمادهای گروه پالایشی را تحت‌الشعاع خود و این گروه را در کانون توجه معامله‌گران بورسی قرار داد. کارشناسان سایت «دنیای‌بورس» در گزارشی برداشت اشتباه متقاضیان سهام پالایشی از ابلاغیه فروش بانکرینگ را عامل اصلی رشد تقاضا در این صنعت ارزیابی کرده‌اند.

استقبال از پالایشی‌ها

فعالان بورسی طی معاملات دیروز استقبال قابل‌توجهی از سهام پالایشی به عمل آوردند. پس از گروه پتروشیمی، بیشترین نقدینگی در معاملات دیروز در این صنعت بورسی گردش داشت. این حجم تقاضا را باید در اخبار مربوط به نرخ تسعیر ارز برای فروش برخی فرآورده‌های پالایشی جست‌وجو کرد. بر اساس آخرین اخبار وزارت نفت قرار است تسعیر ارز فروش فرآورده‌های نفتی به شرکت‌های بانکرینگ بر مبنای نرخ ارز در بازار ثانویه صورت بگیرد. در همین راستا، نمادهای پالایشی در صدر فهرست نمادهای موثر بر شاخص قرار گرفتند. پالایش نفت تهران پس از تقسیم سود ۱۳ تومانی(معادل ۱۵ درصد از کل سود شناسایی شده) و بازگشت به تابلوی معاملات، با افزایش قیمت ۱۱ درصدی مواجه شد و بیشترین حمایت از نماگر بازار را به عمل آورد. همچنین نام شرکت‌های پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تبریز در بین نمادهای حامی شاخص به چشم می‌خورد. مجموع این شرایط باعث رشد حدود ۴درصدی شاخص این صنعت در پایان معاملات دیروز شد. همچنین از بین پالایشی‌های فرابورسی نیز پالایش نفت لاوان به محض بازگشایی در جریان معاملات دیروز، رشد بیش از ۱۵ درصدی ارزش سهم را تجربه کرد.

بهبود قیمت‌ها در بازارهای جهانی

فلزات جهانی نیز در این هفته میزبان تغییرات جدیدی بودند. کاهش موجودی انبار فلزات جهانی عامل حمایت از قیمت‌های جهانی است و علاوه بر فلزات رنگین نظیر مس و روی، محصولات فولادی در بازارهای آسیایی با رشد تقاضا مواجه شدند. اعمال سیاست‌های پولی انبساطی دولت چین برای کم‌اثرکردن تبعات منفی جنگ تجاری با آمریکا چشم‌انداز رشد تقاضا را تقویت کرده است. همچنین از سوی دیگر، وضع محدودیت‌های جدید بر تولیدات صنعت فولاد در این کشور و همچنین تشدید نگرانی‌ها از اعتصاب کارگران بزرگ‌ترین‌ معدن مس دنیا در شیلی، سمت عرضه این فلزات را تضعیف کرده است. این عوامل بیشترین تاثیر را بر قیمت جهانی فلزات طی دو سه روز اخیر رقم زده‌اند. البته نباید از انتقاد رئیس‌جمهوری ایالات متحده از سیاست‌های انقباض پولی این کشور نیز در کاهش ارزش دلار غافل ماند.با اثر مثبت این متغیر بر فلزات نیز، شاهد تحرکات مثبت در سهام وابسته هستیم. ملی مس ایران برای دومین روز متوالی رشد محسوس قیمت سهم را تجربه می‌کند. از سوی دیگر، فولاد پس از تجربه فشار عرضه پس از بازگشت از مجمع با ارائه عملکرد مطلوب طی تیرماه با رشد آرام قیمت سهم مواجه است. روی‌هم‌رفته بهبود قیمت‌های جهانی پس از تلاطم هفته‌های گذشته و ریزش‌های سنگین تا حدودی جو سهام وابسته در بورس تهران را مثبت کرد. در این بین، ملی مس ایران برای پنجمین روز متوالی رشد قیمت سهم را تجربه کرد و در رتبه دوم فهرست نمادهای حامی شاخص قرار گرفت. غول فولادساز بورس تهران یعنی فولاد مبارکه اصفهان نیز پس از تجربه فشار عرضه در روزهای قبل تحت تاثیر رشد عمومی تقاضا به‌ویژه در ساعات پایانی معاملات دیروز وارد محدوده مثبت قیمتی شد. برآیند این رفتار به رشد ۵/ ۱ درصد شاخص گروه فلزات اساسی انجامید.

فشار عرضه در گروه خودرو

توام با استقبال از سهام کالایی بازار، فشار عرضه در گروه خودرو برای دومین روز متوالی ادامه یافت. موج شناسایی سود پس از بازده قابل‌قبول روزهای ماقبل و همچنین قوت‌گرفتن تقاضا در سهام کالایی از عوامل اثرگذار بر افت شاخص گروه خودرو ارزیابی می‌شود. تقریبا تمام نمادهای این گروه، چه خودروساز و چه قطعه‌ساز در مدار منفی قیمت معامله شدند. در این میان، نماد سایپا و سایپاآذین، طولانی‌ترین صف‌های فروش بازار را به نام خود زدند و شاخص این گروه در نهایت افت بیش از ۳ درصدی را ثبت کرد. از سوی دیگر، تداوم استقبال سرمایه‌گذاران از گروه سیمانی نیز از رویدادهای جالب توجه دیروز بود. اکثر نمادهای این گروه در نزدیکی سقف مجاز قیمتی معامله شدند.