رفت و برگشت دیروز تابلوی معاملات فرابورس

همزمان با رونق معاملات روزهای اخیر، دیروز بسیاری از نمادها به دلایل نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصدی و افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شدند. هر‌چند برخی از این نمادها در ساعات پایانی معاملات بازگشایی شدند، با این حال همچنان دستورالعمل جدید در مورد توقف و بازگشایی نمادها مورد انتقاد کارشناسان قرار دارد. طی معاملات روزهای اخیر پیرو تصمیم جدید شورای پول و اعتبار، برخی از صنایع خاص مورد لطف و توجه بیش از اندازه غالب سهامداران قرار گرفته‌اند. همین امر موجب افزایش قیمت‌های سهام این صنایع شد. در نهایت به علت نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصدی طی ۵ روز متوالی معاملاتی، تعدادی از این سهام از ادامه فعالیت بازماندند. دیروز «زاگرس» پس از یک دقیقه معامله متوقف شد. در کنار این نماد، «ارفع»، «شرانل»، «هرمز»، «ذوب»، «شپاس»، «وسبحان»، «فبیرا»، «واحیا» نیز از داد و ستد بازایستادند. از دیگر سهامی که به دلیل افزایش ۲۰ درصدی قیمت متوقف شدند، می‌توان به «غگلپا»، «غفارس»، «ثعمرا» و «اتکام» اشاره کرد. در این میان شیر پاستوریزه پگاه (غفارس) و عمران و توسعه شاهد (ثعمرا) و «سدبیر» پس از ارائه شفاف‌سازی به گردونه معاملات بازگشتند.  دیروز «ریشمک» با افزایش ۳۲ درصدی قیمت، در جدول نمادها با بیشترین افزایش قیمت رتبه نخست را کسب کرد. این نماد روز ۶ مرداد ماه، به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد و دیروز به گردونه معاملات بازگشت. بر اساس اطلاعیه شفاف‌سازی مزبور، سود خالص پیش‌بینی‌شده فعلی این شرکت بیش از ۵۳ میلیارد تومان اعلام شده که نسبت به سود خالص قبلی بیش افزایش ۳۶ میلیارد تومانی داشته است. مطابق اطلاعیه منتشر‌شده این شرکت در سایت کدال مهم‌ترین دلیل تعدیل مثبت ۲۲۰ درصدی سود هر سهم ریشمک با عنایت به نوسانات نرخ ارز و افزایشی بودن آن نزدیک به ۲۶‌میلیارد‌تومان سود از محل تبدیل ارز با نرخ ۷۵۰۰ تومان (نرخ ارز قابل دسترس) منظور شده است. در نتیجه مبلغ سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی با کسر مبلغ هزینه جذب نشده در تولید تقریبا ۲۴ میلیارد تومان محاسبه و لحاظ شده است.

   بازار اول و دوم از دریچه معاملات

دیروز معاملات بازار اول و دوم با داد و ستد ۲۲۲ میلیون سهم به ارزش ۸۸ میلیارد تومان همراه شد. ارزش معاملات نسبت به روز دوشنبه با افت ۱۱ درصدی را تجربه می‌کند. در جدول بازدهی صنایع فرابورسی، گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی نسبت به روزهای قبل، کمی عقب‌نشینی کردند. گروه زراعت در صدر جدول قرار داشت. پس از آن پیمانکاری صنعتی رتبه دوم را به خود اختصاص داد. ۲۲ صنعت دیروز با رشد شاخص و ۲ گروه با افت شاخص به کار خود پایان دادند. صنعت هتلداری و محصولات کاغذی با بیشترین افت روزانه شاخص در انتهای جدول بازدهی ایستاد. در جدول نمادها با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل، شرکت پتروشیمی مارون با تاثیر بیش از ۱۶ واحد در صدر نشست. پس از آن شرکت‌های پتروشیمی زاگرس و «میدکو» قرار گرفتند. به دلیل توقف زودهنگام معاملات «زاگرس»، این نماد  با صف خرید ۳۸ میلیارد تومانی به کار خود پایان داد. همین امر موجب شد که شرکت پتروشیمی زاگرس جایگاه نخست جدول بیشترین تقاضای نمادها را به خود اختصاص دهد. سهامی ذوب آهن اصفهان «میدکو» نیز دوم و سوم شدند. همچنین نماد‌های «ریشمک»، «زشگزا» و «سمگا» با بیشترین افزایش قیمت مواجه شدند. نماد‌های «ذوب»، «زاگرس» و «چکاپا» نیز پربیننده‌ترین نماد‌های معاملات دیروز فرابورس بودند.

   تغییر مالکیت فرابورس

در روزی که گذشت «میدکو» با بیشترین استقبال سهامداران حقیقی مواجه شد. «ریشمک» و «شاوان» از ترجیجات بعدی سهامداران خرد بود. در مقابل سهامداران حقوقی به سهام «شراز» بیشترین توجه را نشان دادند. در جدول خرید سهامداران عمده رتبه دوم و سوم به «بهپاک» و «بساما» تعلق گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد دیروز در مجموع ۱۶ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام معامله‌گران حقیقی منتقل شد.

   بازار اخزا و تسه

معاملات در تابلوی اوراق با درآمد ثابت دیروز با دست‌به‌دست شدن بیش از ۲ میلیون ورقه به ارزش ۱۸۰ میلیارد تومان دنبال شد. داد‌وستد ۳۰۰ هزار ورقه‌ای به ارزش ۳۰ میلیارد تومانی در نماد «ریل۱۴۰۱» منجر به صدر‌نشینی این نماد در جدول نمادها بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز این تابلو شد. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا ETFها در ساعات معاملاتی دیروز معامله بیش از ۱۵ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۱۶ میلیارد تومانی را تجربه کردند که نماد «اعتماد» بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار گرفت. در تابلوی تسهیلات مسکن هم دیروز سه‌شنبه بیش از ۹۴ هزار ورقه به ارزش بیش از ۲/ ۶ میلیارد تومان دست‌به‌دست شد و تسه تیر ۹۷ همچون روز‌های اخیر بیشترین حجم و ارزش را به خود اختصاص داد.

10 (2)