در شامگاه دوشنبه ابراز تمایل دوباره ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای مذاکره مستقیم با تهران بود که این امر نیز به‌عنوان نشانه‌ای از احتمال کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا ارزیابی می‌شود. سومین نشانه توقف افت بهای نفت و فلزات پایه بود که این امر نیز به کمک بازار آمد تا روز گذشته در سایه کاهش قیمت‌ها در بازار موازی از جمله ارز و سکه، بورس تهران شاهد صف‌های خرید سنگین باشد. در نهایت این امر به ثبت بیشترین رشد مقداری روزانه تاریخ بورس ختم شد و شاخص با ثبت ۴هزار و ۴۱۴ واحد رشد معادل (۸/ ۳ درصد) در پایان معاملات به رقم ۱۲۱هزار و ۱۷۳واحد رسید. این رکورد‌شکنی همراه با عبور شاخص کل از پنج کانال بود. شاخص کل هموزن نیز دیروز ۵/ ۲درصد رشد کرد. امری که نشان می‌دهد کلیت بازار سهام دیروز سمت و سویی مثبت داشت.

دیروز نمادهای هلدینگ‌های خلیج فارس، نفت و گاز پارسیان و نفت و گاز تامین اجتماعی به همراه نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، گل‌گهر و پتروشیمی‌پارس بیشترین نقش را در محاسبه شاخص کل داشتند. در بازار دیروز مجددا مشکل توقف نمادها به دلیل رشد ۲۰ درصدی قیمت در بازار خود نمایی کرد. این دستورالعمل دیروز با توقف ده‌ها نماد زمینه برهم خوردن نظم بازار را فراهم کرد.دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، بیمه اتکایی امین، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرامیک‌های صنعتی اردکان، عمران و توسعه شاهد، گروه کارخانجات صنعتی تبرک، مهندسی صنعتی روان‌فن‌اور، شیر پاستوریزه پگاه فارس، شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان، ‌معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل‌گهر، بسته‌بندی ایران، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان از سوی ناظر بازار سهام متوقف شدند. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان خزر، لبنیات کالبر، پالایش نفت تبریز، نفت سپاهان، پتروشیمی فن‌آوران، پتروشیمی شیراز، پشم شیشه ایران، لامپ پارس شهاب، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس خوزستان، عمران و توسعه شاهد‌،‌ ماداکتو استیل کرد تولید و صادرات ریشمک و شیر پاستوریزه پگاه فارس به تابلوی معاملات بازگشتند.

در بازار دیروز در گروه پتروشیمی اطلاعیه واگذاری ۱۶درصد از سهام هلدینگ نفت و گاز تامین اجتماعی منتشر شد. این اطلاعیه با توجه به مصوبه هیات دولت در مورد ادغام تاپیکو با هلدینگ خلیج‌فارس دارای اهمیت است. هر چند که درج شرط یکجا و نقد برای این معامله ۳ هزار میلیارد تومانی تردیدهایی را به وجود آورده است. در گروه دارویی شرکت تولید و صادرات ریشمک با اعلام محاسبه دلار ۷۵۰۰ تومانی اقدام به تعدیل ۲۲۰ درصدی سود هر سهم کرد. ریشمک که ۹۵ درصد محصول آن صادر می‌شود، سود ۱۴۴۸ ریالی هر سهم را ۴۶۳۶ ریال افزایش داد و در عملکرد ۶ ماه هم ۴۸ درصد معادل ۲۲۲۸ ریال را پوشش داد.این شرکت دراین باره توضیح داد: میزان فروش در بودجه پیش‌بینی شده اولیه ۲۳۰۰ تن محصولات بوده است که در بودجه تعدیل شده با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و تحریم حاکم بر جامعه به ۱۵۰۰ تن در سال کاهش یافته است.

همچنین خالص سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی شرکت در بودجه پیش‌بینی شده یک میلیارد و ۹۸۶ میلیون تومان ناشی از هزینه جذب نشده در تولید بوده و مبلغ تسعیر ارز صفر منظور شده که با عنایت به نوسانات نرخ ارز و افزایشی بودن آن بیش از حدود ۲۶ میلیارد تومان سود تسعیر ارز با دلار ۷۵۰۰ تومانی (نرخ ارز قابل دسترس) منظور شده و در نتیجه مبلغ سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی با کسر مبلغ هزینه جذب نشده در تولید،حدود ۲۴ میلیارد تومان محاسبه شده است. دیروز همچنین تامین اجتماعی با انتشار اطلاعیه‌ای از فروش شیرین‌دارو دیگر شرکت تولید‌کننده عصاره شیرین‌بیان بورس خبر داد: براساس این اعلام ۲/ ۵۴ درصد سهام شیرین دارو روز ۲۹مرداد‌ماه در نرخ پایه هزار و ۸۵۸ تومان به‌صورت نقد و اقساط عرضه می‌شود. در گروه بانکی دیروز رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند گفت: در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح دو شعبه بانک بورسی و فرابورسی در هند خواهیم بود. ابراهیم جمیلی درخصوص تاثیر تحریم‌ها بر روی روابط تجاری ایران و هند به «ایلنا» گفت: بخش خصوصی هند با آمریکا تبادلات زیادی دارد و به‌طور قطع شاهد محدودیت‌هایی در این حوزه خواهیم بود. کارهایی نیز برای بی‌‌اثر کردن تحریم‌ها انجام شده است. به‌طوری که در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح دو شعبه بانک پاسارگاد و سامان در هند خواهیم بود که این امر به تاجران ایرانی بسیار کمک خواهد کرد.

در گروه خودرویی سرمایه‌گذاری‌ رنا که با صف خرید و رشد ۵ درصدی به قیمت ۶۶ تومانی هر سهم رسیده است، درباره تفاوت معنی‌دار با قیمت ۷ تومانی سهام حق تقدم توضیح داد و خاطر نشان کرد این فاصله منطقی نیست.این شرکت خاطر‌نشان کرده است که اطلاعات مورد نیاز ازجمله پیش‌بینی اصلاحی سود(زیان) هر سهم بر اساس عملکرد۹ ماهه جهت آگاهی سهامداران ارائه می‌شود.

در گروه خودرویی همچنین اعلام شد که تولید تندر ۹۰ و ساندرو متوقف نمی‌شود. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: تولید خودروهای خانواده تندر ۹۰ و ساندرو متوقف نخواهد شد. شرکت رنو نیز همچون سایر شرکت‌های بین‌المللی از تحریم‌ها متاثر خواهد شد، اما برخلاف آنچه که گفته شد، فعالیت‌هایش را در ایران متوقف نخواهد کرد. در این گروه مدیرعامل زامیاد با اشاره به ازدیاد قطعات یدکی تقلبی و غیر‌مرغوب در بازار قطعات خودرو، از دستور کار قرار گرفتن عرضه مستقیم قطعات اصلی از طریق نمایندگان و عاملیت‌ها با قیمتی واحد و مناسب خبر داد. محمد زارع‌‌پوراشکذری گفت: متاسفانه قطعات یدکی تقلبی و غیر‌مرغوب در بازار قطعات خودرو، باعث عرض‌اندام افراد سودجو در این بازار شده است؛ به‌طوری‌ که این افراد، نقاط ضعف بازار را در هر مرحله از زنجیره تامین تا عرضه شناسایی کرده و با تمام توان سعی در تسخیر آن دارند.

وی افزود: به همین منظور زامیاد در راستای افزایش رضایت مشتریان سعی دارد با گسترش شبکه خدمات و فروش قطعات اصلی، سفارش‌گذاری و تامین انواع قطعات یدکی اصلی برای توزیع در بازار و نیز‌ ارائه قطعات با قیمت و تسهیلات مناسب به بازار، ضمن‌ از بین بردن واسطه‌ها، مسیر دسترسی به قطعات اصلی محصولات این شرکت را کوتاه‌تر کند. در گروه پتروشیمی، پتروشیمی پارس در مورد محاسبه قیمت خوراک سال‌جاری توضیح داد. فریدون امیری، رئیس امور مالی «پارس» اعلام کرد ضریب A در فرمول خوراک گاز دریافتی شرکت پتروشیمی پارس از مجتمع گاز پارس جنوبی در سال ۹۷ توسط وزیر نفت بدون تغییر نسبت به سال گذشته به میزان ۶۲ درصد اعلام شده است. در مجموع بازار روز گذشته بازاری مثبت با رشد خیره‌کننده قیمت‌ها بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۶۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۲۸میلیارد تومان بالغ شد.