دیروز در فرابورس ایران بالغ بر ۹۵۸ میلیون برگه به ارزش بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان داد‌و‌ستد شد. بازار اول و دوم بیشترین نقش را در تحقق این رقم داشت. عمده سهام متوقف شده سه‌شنبه هفته‌جاری پس از شفاف‌سازی بازگشایی شدند. به نظر می‌رسد این موضوع عامل افزایش داد‌وستدها در این دو بازار بوده است. بر این اساس دیروز بازار اول و دوم با داد‌و‌ستد ۵۲۲ میلیون سهمی به ارزش بیش از ۱۴۷ میلیارد تومان به کار خود پایان داد.ارزش معاملات این دو بازار نسبت به روز سه‌شنبه افزایش بیش از ۶۶ درصد را نشان می‌دهد. در جدول صنایع، گروه محصولات شیمیایی با ۵/ ۵ درصد رشد روزانه بیشترین افزایش شاخص را تجربه کرد، پس از آن اطلاعات و ارتباطات قرار داشت. در مجموع دیروز ۱۱ صنعت با رشد شاخص و ۱۳ صنعت با افت شاخص روبه‌رو‌ شدند. محصولات غذایی و آشامیدنی نیز زیان‌ده‌ترین صنعت دیروز بازار فرابورس بود.

نماد «مارون» که با تاثیر ۵/ ۱۷ واحدی در ارتقای شاخص کل فرابورس، در صدر جدول نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه «آیفکس» قرار داشت، تنها پس از دو دقیقه حضور در معاملات دیروز به علت نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصد از ادامه فعالیت بازماند. امری که نشان‌دهنده استقبال قابل‌توجه سهامداران از سهام این شرکت است. شرکت پتروشیمی زاگرس و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه در جدول نمادها با اثرگذاری مثبت در محاسبه شاخص کل فرابورس، رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند. در جدول بیشترین افزایش قیمت، پس از صدرنشینی مبین وان کیش (اوان) پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی مارون قرار گرفتند.

در میان سهام با بیشترین ارزش معامله، ذوب‌آهن اصفهان مقام نخست را به خود اختصاص داد. «زاگرس» و پس از آن «میدکو» در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. «ذوب» که دیروز مجددا مشغول به فعالیت شد، بیشترین حجم معامله را نیز تجربه کرد. در مقابل فولاد هرمزگان جنوب کمترین ارزش بازار را داشت. بررسی دیده‌بان بازار حاکی از افت قیمت عمده سهام بازار اول و دوم بود. هر‌چند تقاضا در سهام صنایع محصولات شیمیایی همچنان محسوس بود با این حال استقبال سهامداران از سهام گروه فلزات اساسی (به‌خصوص فولاد‌سازان) نسبت به روزهای اخیر ضعیف شد. بر این اساس عمده نمادهای زیر‌مجموعه این صنعت با افت قیمت به‌کار خود پایان دادند. به نظر می‌رسد دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولادی که بر اساس آن شرکت‌ها ملزم به عرضه محصولات خود به نرخ ارز دولتی هستند، عامل فشار بر سهام فولادی بوده است (ذوب البته دیروز با رشد ۷/ ۲ درصدی به کار خود پایان داد).

تغییر مالکیت سهام فرابورس

دیروز شرکت پتروشیمی زاگرس و ذوب‌آهن اصفهان، با استقبال سهامداران حقیقی مواجه شدند.«زاگرس» اولین ترجیح سهامداران خرد بود و پس از آن «زاگرس» قرار داشت. در مقابل سهام هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه در جدول خرید سهامداران عمده صدرنشین شد. «ارفع» جایگاه بعدی را به خود اختصاص داد. در مجموع دیروز بیش از ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهامداران خرد منتقل شد.

رصد دیگر بازار‌های فرابورس

بازار اوراق با درآمد ثابت دیروز با خرید و فروش نزدیک به ۹۵۰ هزار سهم به ارزش بیش از ۷۵ میلیارد تومان به معاملات خود پایان داد. نمادهای «افاد۱» و «اشاد۱» افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی را تجربه کردند. در مقابل «لوتوس۹۹» افت قیمت ۵ درصدی را شاهد بود. ارزش معاملات اوراق خزانه اسلامی با دست‌به‌دست کردن ۷۸۵ هزار ورقه، به نزدیک ۶۰ میلیارد تومان رسید. در بازار تسهیلات مسکن نیز حجم معاملات بالغ بر ۷۸ هزار ورقه بود. ارزش داد‌و‌ستد این بازار نسبت به روز سه‌شنبه کاهش یافت و به ۵ میلیارد تومان رسید.