دو نیمه متفاوت بورس چهارشنبه

بازار در انتظار آزادسازی ارز

در حالی همچنان انتظار برای تصویب رسمی تغییر سیاست‌های جدید ارزی دولت وجود دارد که طبق گفته‌های معاون رئیس‌جمهوری این سیاست‌ها در یکی دو روز اخیر نهایی و ابلاغ خواهد شد. این موضوع همچنان در کانون توجه معامله‌گران قرار دارد. به‌طوری‌که جهش بورس در دقایق ابتدایی معاملات نشات گرفته از همین انتظار بود. اما در میانه بازار با شایعاتی که در باره چند نرخی شدن ارز به بازار مخابره شد و همچنین ابلاغیه جدید وزارت صمت، شاهد توقف جهش شاخص کل بورس بودیم. بررسی روند کنونی بازار سهام نشان از نبود فضایی منفی دارد. به‌طوری‌که تمام عوامل بنیادی شرکت‌ها و همچنین تعیین نهایی قیمت ارز برای شرکت‌های صادرات محور، می‌تواند پتانسیل نهفته در رشد قیمتی بنگاه‌های فعال در بازار سهام را آزاد کند. در حالی حتی با وجود ارز چند نرخی‌ نیز برخی شرکت‌های بورسی با افزایش سودآوری همراه خواهند شد، اما حالت بهینه برای کل اقتصاد و همچنین بازار سهام، ایجاد سیاست مناسب نرخ ارز شناور خواهد بود. در این راستا برخی از مدیران کشور طی روزهای اخیر به ابلاغ سیاست جدید ارزی تا پایان هفته اشاره می‌کنند. اما باید در انتظار اعلام جزئیات بیشتر برای این بسته جدید باشیم تا تاثیر این موضوع بر روند آتی بازار نمایان شود. جزئیات این موضوع تداوم رشد بورس با شتاب بیشتر، کمتر  یا حتی توقف این مسیر را مشخص می‌کند.

نگاهی به دلایل نوسانات

 معامله‌گران در حالی همچنان نگاهی خوش‌بینانه به آزادسازی نرخ ارز صادرات غیرنفتی دارند که این امر با خریدهای قابل‌توجه این گروه در همان دقایق ابتدایی معاملات قابل مشاهده است. اما روز گذشته اخباری به بازار مخابره شد که باعث عقب‌نشینی از این شرایط شد. به‌طوری‌که تب‌ و تاب تقاضا نسبت به روزهای قبل فروکش کرد و از شدت صف‌های خرید کاسته شد.  در این میان روز گذشته شاهد انتشار ابلاغیه جدیدی از سوی وزارت صنعت و معدن بودیم که این امر فضای عرضه سهام به‌ویژه از سمت گروه‌های فولادی را تحت تاثیر قرار داد. ابلاغیه مزبور دامنه نوسان حداکثر ۵ درصدی و همچنین الزام به فروش در بازار داخل را برای محصولات فولادی در بورس کالا تعیین کرده و سبب شده نمادهای فولادی با شرایط منفی همراه شوند. به‌طوری که همزمان، با انتشار ابلاغیه مزبور نمادهای متوقف پس از شفاف‌سازی درخصوص نوسان قیمت سهم بازگشایی شده و روند منفی قیمتی را تجربه کردند. هرچند در نهایت با حمایت سهامداران حقوقی به شرایط متعادلی بازگشتند.  در این راستا علاوه بر ابلاغیه مزبور به نظر می‌رسد که از یکسو تعطیلات پایان هفته و از سویی شناسایی سود از سوی معامله‌گران، دلیل دیگر تشکیل روندی متعادل در بازار شد. البته همان‌گونه که عنوان شد ابهام در بازنگری سیاست ارزی، شایعاتی را درخصوص ارز چند نرخی به دنبال داشت. برآیند این عوامل سبب شد از شدت صف‌های خرید کاسته شود. به این ترتیب بازار سهام تقریبا در شرایط متعادلی آخر هفته را به پایان برد.

جزئیاتی بیشتر از ابلاغیه

همان‌طور که گفته شد روز گذشته ابلاغیه مهمی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تعیین قیمت محصولات فولادی اعلام شد. به این ترتیب با دستورالعمل مزبور، فولادی‌ها مکلف به عرضه محصولات در بورس کالا بر اساس قیمت‌های جهانی تعیین شده، نرخ رسمی دلار و با دامنه نوسان ۵ درصدی شدند. این دستورالعمل از روز گذشته اجرا شد و بر این اساس فولاد خوزستان محصولات خود را با همین دامنه نوسان ۵ درصد به فروش رساند. در راستای این ابلاغیه معاملات گروه فلزات به‌خصوص لیدر این گروه یعنی فولاد مبارکه تحت‌ تاثیر این موضوع قرار گرفت. در حالی قیمت هر سهم «فولاد» با نوسان مثبت به محدوده ۴۵۵ تومان رسیده بود که این امر دوام چندانی نداشت و کاهش قیمت هر سهم «فولاد» به کمتر از ۴۳۰ تومان را به دنبال داشت. اما حمایت سهامداران عمده روند مزبور را منعطف کرد و در نهایت این نماد با نوسانات مثبت در محدوده ۶/ ۰ درصد به کار خود پایان داد. حمایت حقوقی در نماد «فملی» نیز منجر به بازگشت آخرین قیمت به محدوده صفر شد و به این ترتیب فضای منفی حاکم بر این نمادها کمرنگ‌تر شد.

رصد دو صنعت مورد توجه بورس‌بازان

فعالان بورسی طی معاملات دیروز استقبال قابل‌توجهی از سهام دو گروه فلزی و پالایشی به عمل آوردند. به‌طوری‌که ارزش معاملات این دو گروه به ترتیب به بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان و ۱۳۸ میلیارد تومان رسید. البته در این میان بخشی عمده‌ای از نمادها با توقف زنجیره‌ای همراه شدند. به‌طوری‌که توقف ۲۳ نماد بورسی به دلیل افزایش ۲۰ درصدی قیمت بود. در بین نمادهای برجسته‌ای که متوقف شدند می‌توان هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی پارس، فولاد خوزستان و پتروشیمی خارک را نام‌برد که نمادشان پس از ثبت قیمت در سقف روزانه در همان ابتدای معاملات روز گذشته بسته شد. همزمان، با این فرآیند نمادهایی که طی روز گذشته با تابلو توقف مواجه شده بودند، پس از شفاف‌سازی درخصوص نوسان قیمت سهم باز شدند. در بین این نمادها، فولاد مبارکه اصفهان، ملی مس ایران و کالسیمین شاهد بازگشایی نماد خود بودند. این نمادها در اطلاعیه شفاف‌سازی خود هیچ دلیل و اتفاق خاصی را متوجه رشد ۲۰ درصدی سهام خود در ۴ روز اخیر عنوان نکرده‌اند.«فولاد» در جریان معاملات روز گذشته توانست معامله بیش از ۱۹۲ میلیون سهم به ارزش ۸۵ میلیارد تومان را تجربه کند و بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته را به خود اختصاص داد.