ادامه اصلاح بازار سهام

در بازار دیروز معامله‌گران در حالی شاهد ریزش ۲هزار و ۵۰۸واحدی شاخص کل بورس بودند که این روند در شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۱۲ واحدی این نماگر ادامه یافت. در این راستا نمادهای هلدینگ نفت و گاز پارسیان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین به همراه نمادهای پتروشیمی‌ پارس، پتروشیمی‌ جم و همچنین نمادهای گل گهر و فولاد مبارکه، بیشترین تاثیر را بر ریزش شاخص داشتند.در بازار دیروز در مهم‌ترین‌ خبرها برای بازار رئیس‌جمهوری طی حکمی انوشیروان محسنی بندپی را به‌عنوان سرپرست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی منصوب کرد.دیروز همچنین سخنگوی شورای نگهبان خبر از تایید لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم داد. عباسعلی کدخدایی اعلام کرد: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به تایید شورای نگهبان رسید و عدم مغایرت لایحه فوق با شرع و قانون اساسی مشخص شد.

کارگروه ویژه اقدام مالی معروف به FATF که یکی از نهادهای نظارت بر برجام بوده و وظیفه بررسی‌ وضعیت قوانین مبارزه با پولشویی در بازارهای مختلف مالی جهان را دارد، اوایل تیر ۴ ماه دیگر ایران را خارج از فهرست سیاه نگه داشت و تعلیق اقدامات تقابلی را تمدید کرد. این تصمیم در پی مصوبه ۲۰‌خرداد مجلس مبنی بر مسکوت ماندن دو ماهه بررسی الحاق ایران به FATF گرفته شده بود تا نتیجه مذاکرات ایران با اروپا مشخص شود.در گروه پتروشیمی دیروز، بازگشایی دو نماد پتروشیمی جم و هلدینگ نفت و گاز پارسیان با افت قیمت همراه شد. در این گروه همچنان مهم‌ترین ابهام که در گزارش کنفرانس خبری هلدینگ نفت و گاز پارسیان هم منعکس شده، بحث قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی است.در گروه خودرویی  اعلام شد که تیرماه امسال تولید انواع خودرو به‌طور میانگین ۸/ ۲۲ درصد کاهش یافت.به گزارش «ایسنا» براساس جدیدترین آمار منتشر شده در تیرماه امسال تولید انواع خودرو از ۱۲۸ هزار و ۷۴۷ دستگاه در تیرماه سال گذشته به ۹۹ هزار و ۴۱۴ دستگاه کاهش یافت. در این مدت تولید انواع سواری با افت ۲۳ درصدی همراه بوده و از ۱۲۰ هزار و ۵۹۹ دستگاه در تیرماه ۱۳۹۶ به ۹۲ هزار و ۹۱۲ دستگاه رسید. تولید انواع وانت نیز  با افت ۱/ ۲۷ درصدی همراه بوده و از ۶۶۸۱ دستگاه در تیرماه ۱۳۹۶ به ۴۸۷۲ دستگاه کاهش یافت.

در چهار ماه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثابت مانده و تنها حدود ۱/ ۰ درصد کاهش یافته است به‌گونه‌ای که تولید انواع خودرو از ۴۳۶ هزار و ۴۱۳ دستگاه در چهار ماه نخست سال گذشته به ۴۳۶ هزار و ۱۳۶ دستگاه رسید.در گروه واسطه گری مالی، سازمان امور مالیاتی در واکنش به مصاحبه مقام حقوقی شرکت «توسعه معادن جنوب» عنوان کرده استنکاف از پرداخت بدهی ۱۱۶ میلیارد تومانی در چند سال گذشته، دلیل واگذاری بخشی از سهام «ونیکی» بوده است.در این توضیحات آمده است: «حسب اختیارات از مواد ۲۱۱ تا ۲۱۸ قانون مالیات‌های مستقیم و با رعایت آیین نامه اجرایی مربوطه، نظر به ادامه معوقات مالیاتی شخص حقوقی موصوف با مسوولیت تضامنی مدیران اعم از حقیقی و حقوقی و با رعایت مواد ۱۹۸،۱۸۲ مالیات‌های مستقیم و ماده ۱۱۰ قانون تجارت، بدهی معوقه از منبع مالیات بر ارزش افزوده مشمول عملیات اجرایی شده است.» در گروه بانکی پست بانک نیز زمان مجمع سالانه و تصویب صورت‌های مالی سال گذشته را اعلام کرد. به این ترتیب «وپست» در روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ماه ساعت ۱۴:۳۰ به مجمع می‌رود.

در گروه ساختمانی دیروز سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با شناسایی سود از محل فروش سهام مواجه شد. «سمگا» از محل واگذاری سهام مزبور ۷۲۰ریال به ازای هر سهم سود شناسایی کرد. مدیریت شرکت به‌منظور اصلاح ساختار مالی در جهت بهبود نسبت‌های مالی و نیز در راستای اجرای تکالیف مجمع عمومی صاحبان سهام مبنی بر تسویه تسهیلات مالی گروه در نظر دارد معادل ۱/ ۲۶ درصد از سهام شرکت نگین افق نیایش (سهامی خاص) به قیمت هر سهم ۴۲۵۵ریال (جمعا حدود ۳۹۰ میلیارد تومان) را به ‌فروش برساند. لازم به توضیح است طی سال مالی جاری حدود ۸۲ میلیارد تومان بابت هزینه‌های مالی تسهیلات مالی مربوطه در دفاتر شرکت منعکس شده است.

همچنین در میان دیگر اخبار روز گذشته شاهد انتشار آخرین اخبار از جلسه اخیر هیات واگذاری سازمان خصوصی‌سازی بودیم. در جلسه مزبور که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر اعضا تشکیل شد، مقرر شد دو قطعه املاک متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام به‌صورت نقد از طریق مزایده عمومی و نیز سهام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به‌صورت نقد و اقساط از طریق مزایده واگذار شود. همچنین در این جلسه هیات واگذاری در چارچوب اختیارات قانونی با انحلال سهام کلیه شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی مناطق موافقت کرد و مقرر شد اقدامات آن آغاز شود.اصلاح و تصویب دستورالعمل واگذاری سهام یا بنگاه‌های قابل واگذاری از طریق مذاکره از دیگر مصوبات هیات واگذاری در این جلسه بود. همچنین الحاق و درج نام برخی شرکت‌ها به فهرست بنگاه‌های مشمول واگذاری سال ۹۷ و نیز تصویب تخفیف خوش حسابی به دو مورد خریداران بنگاه‌های واگذار شده از جمله مصوبات این جلسه هیات واگذاری بوده است.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش داد‌و‌ستدها در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۴۷۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۶۲میلیارد تومان رسید.