در بورس کالا به‌رغم اصلاح قیمت ارز و احتساب ارز ثانویه برای تسعیر درآمد صادرات متاسفانه همچنان نرخ فروش کالاها براساس ارز ۴۲۰۰تومانی محاسبه می‌شود. این امر سهم عمده‌ای از فروش و سود‌آوری شرکت‌های تولیدی را راهی جیب خریداران محصولات در بورس کالا می‌کند. اکثر کارشناسان تصمیمات وزارت صمت را در راستای اشتباهات گذشته سیاست‌گذار در تعیین نرخ دولتی می‌دانند و با نگرانی نسبت به امکان ایجاد و گسترش فساد در این بخش خواهان اصلاح قیمت‌ها در مقطع کنونی هستند. از دیدگاه کارشناسان، فروش محصولات فلزی و پتروشیمی با نرخ ۴هزار و ۲۰۰تومان ضمن انتقال رانت عظیمی به خریداران موجب از بین رفتن حقوق دولتی و سود سهامداران شرکت‌ها شده است. در این شرایط دیروز شاخص کل با افت ۱۳۷۹ واحدی معادل بیش از یک درصد به رقم ۱۲۸هزار و ۵۲۳ واحد عقب‌نشینی کرد. دیروز نمادهای فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ملی مس، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و نفت و گاز تامین بیشترین سهم را در افت شاخص کل داشتند.

 در بازار دیروز در مهم‌ترین‌ خبرهای موثر بر بازار رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس گفت: دو موضوع تاثیرگذار در روند قیمتی محصولات فولادی شامل قیمت پایه در بورس کالا و دستورالعمل تنظیم بازار به ادامه بحث‌ها در جلسات بعدی موکول شد. حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، درخصوص قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا اظهار کرد: پیرو جلسه‌ای که با تولیدکنندگان فولاد و شمش، مسوولان وزارت صنایع، بخش خصوصی و مرکز پژوهش‌ها در ارتباط با روند قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا صورت گرفت، مقرر شد نحوه قیمت‌گذاری‌ جداگانه در جلسه‌ دیگری بررسی شود. رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی گفت: روند قیمت‌گذاری محصولات فولادی از جمله شمش در بورس باید بر اساس تصمیمات جدید ارزی با مسوولان بورس کالا، سهامداران بورس و شرکت‌های فولادی بررسی و مشخص شود. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری درخصوص تنظیم بازار محصولات فولادی نیز باتوجه به دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به جلسات بعدی موکول شد، ادامه داد: تاکنون در زمینه تنظیم بازار و نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس به جمع بندی نرسیده و تنها مباحث کارشناسی مطرح شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اینکه به مردم اطمینان داده شود که محصولات فولادی کشور نیاز بازار داخلی و صادرات را تامین می‌کند، شفاف‌سازی صورت بگیرد، امکان دسترسی به انبارها وجود داشته باشد، از تولید حمایت شود و شرکت‌های فولادی به تعهدات خود عمل کنند از جمله مباحثی بود که در نشست برگزار شده به جمع‌بندی رسید.در گروه شرکت‌های هلدینگی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی دیروز درخصوص موضوع مزایده سهام شرکت ارج شفاف‌سازی کرد. شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی از انجام اقدام اولیه برای فروش سهام شرکت ارج خبر داده است. به این ترتیب این شرکت اعلام کرده است، در راستای فراخوان عمومی صورت گرفته و پیرو صورتجلسه کمیته فروش، «وبانک» در نظر دارد ۸۳/ ۴۷ درصد از سهام تحت مالکیت خود در شرکت ارج به همراه قدرالسهم شرکت مدیریتی توسعه کشت و صنعت ملی ( جمعا ۲۸/ ۶۵درصد) را به فروش برساند. همچنین در این نامه آمده است، «وبانک» دو قطعه زمین در محل کارخانه ارج دارد که املاک مذکور را بصورت نقد یا ضمانت‌نامه بانکی معتبر با سررسید حداکثر ۶ماهه به فروش می‌رساند.

در گروه شیمیایی شرکت پلی‌اکریل اصفهان، با انتشار اطلاعیه درخصوص شایعات مطرح شده در زمینه افزایش سرمایه، شفاف‌سازی کرد. بر اساس اظهارات مطرح شده از سوی شرکت، با توجه به الزام شرکت برای خروج از ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت و همچنین معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، این موضوع در دستور کار قرار دارد. در همین زمینه، «شپلی» در حال ارزیابی طبقات ماشین‌آلات و سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت شرکت است. همچنین پلی‌اکریل اعلام کرده است، نظر به اینکه درخواست ارزیابی طبقات مزبور، تا این تاریخ به کانون کارشناسی رسمی دادگستری اصفهان ارسال نشده است، به تبع آن نظر سازمان بورس و اوراق بهادار نیز اخذ نشده و تصمیم نهایی منوط به تاییدات لازم است.در گروه خودرویی نیز رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از توقف مجدد عرضه خودروی داخلی به بازار از سوی شرکت‌های تولید‌کننده خودرو خبر داد.به گزارش واحد مرکزی خبر سعید موتمنی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودروی داخلی در یک هفته گذشته افزود: هم‌اکنون اختلاف قیمت خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان در کارخانه و بازار به ۵ تا ۸ میلیون تومان، خودروهای ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان به ۱۵ تا ۲۰ و خودروهای۴۵ تا ۶۰ میلیون تومان به۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان رسیده است. وی با اشاره به اینکه بازار خودرو به آرامش نسبی رسیده بود، گفت: با اظهار نظر درخصوص آزاد‌سازی قیمت خودروها و حضور نداشتن شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان، شرکت‌های خودروسازی عرضه را متوقف کردند که این اقدام، قیمت‌ها را افزایش داده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، انحصار موجود در بازار خودرو را مانع قیمت‌گذاری مناسب آن دانست و ادامه داد: باید برعملکرد شرکت‌های تولید‌کننده خودرو نظارت وجود داشته باشد، اما در حال حاضر اینگونه نیست.در گروه پتروشیمی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس از عرضه اولیه سهام پتروشیمی نوری (بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده مواد آروماتیکی جهان) و احتمالا یک شرکت دیگر تا پایان سال خبر داد. جعفر ربیعی با اشاره به برنامه عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس گفت: تا پایان سال سهام دو شرکت پتروشیمی را در بورس عرضه می‌کنیم. یکی از این دو شرکت پتروشیمی نوری است و در مورد شرکت دوم هم در حال تعامل با بورس هستیم. وی در مورد وضعیت کنونی طرح پتروشیمی همت که برای جمع‌آوری گازهای co۲ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی پارس تدوین شده، توضیح داد: پروژه پتروشیمی همت از طرح‌های خوبی است که همچنان در حال بررسی‌های بیشتر است. ولی با توجه به اینکه اولویت، اتمام پروژه‌های موجود است زمانی که بخشی از پروژه‌های فعلی به بهره‌برداری برسد، شرکت وارد سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید مانند پتروشیمی همت می‌شود.  براساس این گزارش، پتروشیمی نوری که دارای سرمایه اسمی ۳۰۰ میلیارد تومانی است، سال گذشته ۵,۱۱۳ ریال سود محقق و ۲,۵۰۰ ریال تقسیم کرد. در سه ماه اول سال جاری هم ۶۲۷ ریال سود محقق شده است.  این شرکت به مساحت ۶۱ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در بندر عسلویه واقع شده‌ و بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده مواد آروماتیکی جهان با ظرفیت ۵/ ۴ میلیون تن در سال بوده و «فارس» با ۵۵/ ۷۶ درصد، مالک اصلی آن به‌شمار می‌آید. شستا و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نیز با۱۷ و ۴۵/ ۶ درصد از دیگر سهامداران آن هستند.

در گروه بیمه‌ای بیمه پاسارگاد برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را از دو محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها اعلام کرد. بیمه پاسارگاد درصدد است برای حفظ نسبت توانگری مطلوب و رعایت ضوابط قبولی اتکایی موسسات بیمه مستقیم، سرمایه فعلی را با افزایش ۱۰۰ درصدی به ۳/ ۵۱۰میلیارد تومان برساند. «بپاس» درصورت اخذ موافقت سازمان بورس، این تامین مالی را از دو محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها اعمال خواهد کرد.در گروه فلزات اساسی رئیس گروه فنی انرژی و سیالات فولاد مبارکه از سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیارد تومانی «فولاد» برای جمع‌آوری پساب شهرهای مجاور برای تامین آب موردنیاز خطوط تولید و اجرایی شدن آن خبر داد. محمدحسن رحیمی رئیس گروه فنی انرژی و سیالات فولاد مبارکه گفت: سرمایه‌گذاری انجام گرفته برای اجرای این طرح‌ها شامل ایجاد شبکه جمع‌آوری پساب شهرها، ارتقای تصفیه خانه‌های موجود شهرها، ساخت تصفیه خانه جدید شهر ورنامخواست، ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال پساب به فولاد مبارکه و ساخت تصفیه خانه‌های تکمیلی و پیشرفته در شرکت بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان است.عباس اکبری مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه نیز گفت: همکاری «فولاد» و سازمان آب و فاضلاب اصفهان منجر به بهبود رفاه و شرایط بهداشتی مردم منطقه پیرامونی شده است.

در تحولات پیرامون بازار سهام، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک اجاره مبتنی بر سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال برای تسویه مطالبات این سازمان در نمادهای شستا۰۰۱، شستا۰۰۲، شستا۰۰۳ و شستا۰۰۴ از طریق بازار ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران از امروز (سه شنبه) تا ۲۷مرداد ۱۳۹۷ عرضه عمومی می‌شود. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: سهام مبنای انتشار صکوک اجاره ۱۲ هزار میلیارد ریالی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ۸ میلیارد و ۶۷۰ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۲۳۱ سهم شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین اجتماعی(تاپیکو) با قیمت هر سهم یک هزار و ۳۸۴ ریال که به مدت سه سال به‌صورت اجاره به شرط تملیک به شرکت واسط مالی اردیبهشت(با مسوولیت محدود) واگذار می‌شود.غلامرضا ابوترابی اظهار کرد: این اوراق سه ساله و با نرخ اجاره بهای ۱۹ درصد است که این اجاره بها هر ۶ ماه یک بار توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به‌عنوان عامل پرداخت به حساب دارندگان اوراق واریز خواهد شد.

وی درخصوص ارکان انتشار و ضمانت این اوراق توضیح داد: از کل مبلغ ۱۸ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال تعهدات اوراق، مبلغ ۸ هزار میلیارد ریال توسط بانک رفاه کارگران تضمین شده است و مابقی آن از طریق توثیق سهام شرکت تاپیکو به تعداد ۱۰ میلیارد و ۵۹۹ میلیون و ۷۴۲ هزار سهم و میانگین قیمت یک هزار و ۵۳۴ ریال تضمین می‌شود. عامل فروش این اوراق هم شرکت کارگزاری امین آوید (سهامی خاص) است.پذیره نویسی و بازارگردانی این اوراق را کنسرسیومی از شرکت‌های تامین سرمایه به این شرح بر عهده دارند: شرکت تامین سرمایه امین به مبلغ سه هزار میلیارد ریال، شرکت تامین سرمایه تمدن به مبلغ چهار هزار میلیارد ریال، شرکت تامین سرمایه سپهر به مبلغ سه هزار میلیارد ریال و شرکت تامین سرمایه نوین به مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال. ابوترابی افزود: شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اسفند ماه سال گذشته نیز طی دو مرحله و از طریق انتشار صکوک اجاره مبتنی بر سهام در بازار سرمایه مجموعا به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال تامین مالی شد و این اوراق در نمادهای تامین ۹۷ و شستا ۹۹۱ تا ۹۹۴ در شرکت فرابورس ایران در حال معامله هستند. در تحولات پیرامون فرابورس، دیروز سمینار آشنایی با دستورالعمل تامین مالی جمعی برگزار شد.   

به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، امیر هامونی در این سمینار که با حضور نمایندگانی از سازمان ملی کارآفرینی، انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان، پلت‌فرم‌های تامین مالی جمعی، انجمن وی‌سی و مدیران اتاق ایران برگزار شد، اظهار کرد: در کشورهایی همچون ایران، چین، هند و سایر کشورهایی که بازارهای مالی آنها مردمی است، تامین مالی جمعی به سال‌ها پیش برمی‌گردد و حتی عرضه‌های اولیه‌ای که در بازار سرمایه کشورمان انجام می‌دهیم به نوعی کرادفاندینگ است؛ چراکه تامین مالی جمعی یعنی اینکه مردم سرمایه‌گذاری مشترک کنند.  هامونی درخصوص تفاوت بازارهای مالی ما با کشورهای اروپایی و آمریکایی با بیان اینکه در بازار سرمایه ما مردم و سهامداران حقیقی فعال هستند اما در بورس‌های اروپایی و آمریکایی سرمایه‌گذاران نهادی در کشف قیمت‌ها تاثیرگذارند؛ گفت: حوزه‌هایی همچون کرادفاندینگ که در حال تبدیل شدن به ترند جهانی است، به نوعی تجربه کشورهایی همچون ایران است که به‌جای تامین مالی از طریق سرمایه‌گذاری نهادی، مستقیما سهم را به مردم واگذار می‌کنند.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت)در بورس به ۳۷۹میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۱۵میلیارد تومان بالغ شد.