وی یادآور شد: نرخ ۳۸۰۰ تومان خوراک پتروشیمی‌ها مربوط به گذشته است و افزایش می‌یابد.هیات وزیران در زمان نوسان شدید نرخ ارز در خرداد ماه امسال با هدف ترغیب پتروشیمی‌ها برای عرضه ارز صادراتی در بازار، نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی در سال ۹۷ را بر مبنای دلار ۳۸۰۰ تومانی تعیین کرد. طبق این تصمیم قرار بود که پتروشیمی‌ها ارز صادراتی را به نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه کنند، اما دولت در بسته جدید ارزی، پتروشیمی‌ها را مجاز کرد که ارز صادراتی را در بازار ثانویه به فروش برسانند، بر این اساس، انتظار می‌رود که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز افزایش یابد.

دیروز عرضه‌های ملی مس ایران در بورس کالا متوقف شد. امری که می‌تواند نوید تغییر رویه قیمت‌گذاری بر اساس شناورسازی نرخ ارز را به اهالی تالار شیشه‌ای بدهد. در این راستا دیروز مدیرعامل بورس کالا از تغییر در سیاست کشف قیمت محصولات با نرخ‌های جدید ارز خبر داد. در این شرایط دیروز شاخص کل توانست به مدد رشد قیمت نمادهای ملی مس ایران، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، هلدینگ خلیج فارس و نفت و گاز پارسیان به رشد ۲هزار و ۴۰۵واحدی برسد و دو کانال از دست رفته خود در روزهای اخیر را مجددا پس بگیرد. شاخص کل هم‌‌وزن نیز با افزایش ۷۷ واحدی عدد ۱۹ هزار و ۹۱ واحد را به نمایش گذاشت. در بازار دیروز در گروه دارویی، هلدینگ دارویی «تیپیکو» اقدام به مزایده ۲۵ ملک مربوط به زیرمجموعه‌ها کرده است. این شرکت تقریبا در آگهی دفاتر مرکزی خود همه شرکت‌های زیر مجموعه خود را برای فروش اعلام کرده است. این آگهی مزایده با هدف انتقال دفاتر مرکزی به استان‌ها و محل استقرار کارخانه‌ها و نیز چابک و چالاک‌سازی مجموعه‌ها در روزنامه منتشر شده است. دیروز دو شرکت دارویی اکسیر و فارابی نیز در اطلاعیه‌های جداگانه از این قصد تاپیکو خبر داده‌اند.

در گروه سلولوزی، شرکت گروه صنایع کاغذ پارس روز گذشته درخصوص عدم ممنوعیت صادرات خمیر ویرجین توضیحاتی ارائه داد که نهاد ناظر فرابورس از این توضیحات قانع نشد. «چکاپا» در این نامه بیان کرده است بر‌اساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص ممنوعیت صادرات انواع کاغذ و همچنین اختصاص ارز یارانه‌ای برای واردات خمیر کاغذ، برخی برداشت‌ها و شایعات به‌دلیل عدم آشنایی با این صنعت در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است که سهامداران این شرکت را با نگرانی مواجه کرده است. بر‌اساس این گزارش، صنایع کاغذ پارس اعلام کرده است با توجه به اینکه بیش از ۹۳ درصد ارزش ریالی کل صادرات این شرکت را خمیر ویرجین تشکیل می‌دهد، ممنوعیت ابلاغ شده هیچ محدودیتی برای صادرات این شرکت ایجاد نخواهد کرد. نماد این شرکت روز گذشته به دلیل ابهام متوقف شده بود. با این حال در حالی‌که «چکاپا» اقدام به ارائه شفاف‌سازی کرده است، امروز نهاد ناظر، ابهام در ارائه اطلاعات با اهمیت را محرز دانست و از توقف ۲ روزه  این نماد تا شفاف‌سازی جدید خبر داد. در گروه خودرویی، انتشار نامه‌ای از سوی شورای رقابت کلاف سردرگم خصوصی‌سازی خودروسازان را پیچیده‌تر کرده است. در این نامه که از سوی رئیس شورای رقابت به رئیس سازمان بورس ارسال شده ضمن اشاره بر لزوم واگذاری سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا از سوی ایدرو، بر ممانعت از حضور قطعه‌سازی‌ کروز در تیک‌اور هیات‌مدیره ایران خودرو تاکید شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، در نامه‌ای از سوی رئیس شورای رقابت که دوازدهم تیر ماه امسال به رئیس سازمان بورس ارسال شده ضمن اشاره به مصوبه جلسه ۶۳ این شورا بر لزوم واگذاری سهام دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا از سوی ایدرو، بر ممانعت از حضور قطعه‌سازی کروز در دستیابی به سهام مالکیتی و تیک‌اور هیات‌مدیره ایران خودرو تاکید شده است.

در گروه معدنی دیروز چادرملو در شفاف‌سازی خبر از شروع مطالعات در مورد پهنه D۱۹ به‌عنوان جایگزین معدن این شرکت و همچنین شروع به کار آزمایشی کارخانه آهن اسفنجی این شرکت خبر داد. براساس اعلام شرکت عملیات نقشه‌برداری از پهنه معدنیD۱۹ (به‌عنوان یک فرصت تا دریافت مجوز نهایی) آغاز شد. هدف این شرکت در شروع عملیات یاد‌شده، تسریع در امر اکتشاف و بهره‌برداری از پهنه مذکور و دسترسی به سنگ‌آهن، با ذخیره‌ای معادل ۱۰۰ میلیون تن است. این ذخیره با اشتراک شرکت سنگ‌آهن مرکزی و این شرکت استفاده خواهد شد. هیات‌مدیره شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، تامین هزینه‌های سرمایه‌گذاری اجرای طرح اکتشاف و بهره‌برداری از پهنه یاد شده را در قالب برنامه آتی افزایش سرمایه پیش‌بینی کرده است. هدف‌گذاری اجرای طرح فوق به نحوی پیش‌بینی شده است که قبل از اتمام ذخایر معدن فعلی، ذخایر سنگ‌آهن پهنه مذکور آماده استفاده باشد. در تاریخ ۲۲ مرداد سال جاری اولین شارژ آزمایشی محموله گندله به انبار مواد اولیه آماده مصرف در کارخانه آهن اسفنجی با موفقیت انجام شده است.کارخانه آهن اسفنجی این شرکت با ظرفیت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن در سال، مراحل پایانی تکمیل را سپری می‌کند. در گروه ارتباطات دیروز شنیده‌ها حکایت از احتمال بازگشایی نماد‌های وب در هفته جاری داشت. ‌های‌وب عصر یکشنبه در شفاف‌سازی دوباره شرایط این شرکت را تشریح کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۴۷۸میلیارد تومان و در فرابورس به دلیل عرضه اوراق مشارکت جدید به ۱۳۴۰میلیارد تومان بالغ شد.