در همین حال با گذشت ۵ماه از سال و با وجود پتانسیل بازار سهام،همچنان بورس در جذب نقدینگی ضعف اساسی دارد.در این رابطه اکثر معامله‌گران انتظار داشتند با افول اقبال به بازار سکه و ارز، نقدینگی به سوی بازار سرمایه حرکت کند اما به دلیل نبود  بستر مناسب برای جذب این نقدینگی عملا سطح ورود نقدینگی به بازار تغییر جدی را تجربه نکرده است. با عدم ورود نقدینگی تازه و ابهامات ارزی،شرایط پیچیده‌ای بر بازار حاکم شده است.در این شرایط به‌رغم وجود پتانسیل در بازار عملا روند قیمتی پاسخگوی انتظارات نیست و از این نظر بازار با کاهش انگیزه مواجه شده است.  در این شرایط روز چهارشنبه شاخص کل مجددا با کاهش مواجه شد. شاخص کل روز چهارشنبه ۴۵۰واحد معادل بیش از ۳/ ۰ درصد افت کرد و به رقم ۱۳۰هزار و ۴۷۷واحد رسید.شاخص کل هم ‌وزن هم با افزایش ۴۳‌واحدی عدد ۱۹ هزار و ۱۳۵ واحد را به نمایش گذاشت.

در بازار سهام امروز شنبه نمادهای سه بانک صادرات، ملت و تجارت برای برگزاری مجمع عمومی سالانه متوقف می‌شوند. انتظار می‌رود موضوع مالیات‌های مطالبه شده از سوی دولت و همچنین موضوع تسعیر دارایی‌های ارزی شرکت‌ها بیشترین سهم را در مباحث مجامع داشته باشند. در بازار روز چهارشنبه در تحولات مهم برای بازار سرمایه اعلام شد نرخ مالیات فروش سهام به ۱/ ۰ درصد کاهش یافت. سازمان امور مالیاتی براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در سال ۱۳۹۷، نرخ مالیات فروش سهام و حق‌تقدم سهام، از ۵/ ۰ درصد به ۱/ ۰ درصد ارزش فروش سهام و حق‌تقدم کاهش یافت. در گروه ارتباطات همچنان معامله‌گران پس از ۱۰ ماه در انتظار بازگشایی نمادهای وب هستند چیزی که انتظار می‌رود سرانجام در هفته پیش رو محقق شود. در همین رابطه مدیرعامل داده گستر عصر نوین با اعلام تعیین شرایط خاص برای انتخاب بازارگردان و انجام مذاکراتی، زمان تقریبی بازگشایی نماد «های‌وب» را اعلام کرد.

 به گزارش بورس پرس، ایمان میری که اخیرا به مواضع سازمان بورس و الزام به حسابرسی ویژه، وضعیت قبل از عرضه اولیه سهام، آثار احتمالی ناشی از نظر اولیه سازمان حسابرسی و وضعیت توافق نامه با پارس آنلاین توضیحات بلندی داده درباره شرایط و زمان بازگشایی «های وب» گفت: همه مقدمات برای بازگشایی نماد فراهم شده است و بعد از اتمام سپرده‌گذاری سهام برای بازارگردانی نزد شرکت سپرده‌گذاری سهام، تعیین بازارگردان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان بورس برای بازارگردانی سهام «های وب» شرایط خاصی را از ۱۰ مرداد تعیین کرده است که منجر به سخت‌تر شدن انتخاب بازارگردان شده است. یکی از این شرایط انتخاب بازارگردان فقط از بین شرکت‌های تامین سرمایه فعال است و تاکنون هم با سه شرکت مذاکرات اولیه شده است.

میری دربرابر این سوال‌ که زمان تقریبی بازگشایی «های وب» چه زمانی خواهد بود، گفت: آنچه مسلم است این رویداد امروز نخواهد بود و همه تلاش‌ها برای بازگشایی نماد در هفته آینده به‌کار گرفته خواهد شد تا بعد از تعیین بازارگردان، بورس نسبت به بازگشایی نماد تصمیم بگیرد. درگروه پتروشیمی مدیرعامل تاپیکو با بیان اینکه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها احتمالا افزایش می‌یابد، گفت: پیشنهاد دادیم برای دوره مشخصی، نرخ ارز پتروشیمی‌ها در بازار دوم ثبات پیدا کند و وزارت نفت بتواند نرخ خوراک را مشخص کند.محمود مخدومی درباره تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که با احتمال افزایش روبه‌رو‌ شده به «ایرنا» گفت: مدیرعامل ملی صنایع پتروشیمی پیشنهاد داده نرخ خوراک فعلا ۳۸۰۰ تومان باشد و در بخشنامه ارسالی اعلام شده اگر پیش از این محصول را فروختید به دلیل اینکه آن را با خوراک ۳۸۰۰ تومانی تولید کردید باید مابه‌التفاوت نرخ اصلی و نرخ فروش را به حساب دولت واریز کنید.

وی افزود: پیشنهادهایی ارائه شده است مبنی بر اینکه نخست باید نرخ فروش ارز صادراتی پتروشیمی‌ها در بازار دوم ارز برای یک دوره زمانی مثلا سه ماهه ثبات داشته باشد تا وزارت نفت بتواند براساس آن نرخ خوراک را تعیین کند. اگر این ثبات نباشد، باید هر روز، یک قیمت برای عرضه ارز در بازار ثانویه و یک قیمت برای نرخ خوراک پتروشیمی تعیین شود. مخدومی در پاسخ به اینکه آیا نرخ خوراک از قیمت کنونی ۳۸۰۰ تومانی فراتر می‌رود، گفت:  با توجه به اینکه ارز پتروشیمی‌ها از نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومان به نرخ آزاد در بازار ثانویه افزایش یافته است، احتمالا متناسب با آن نرخ خوراک نیز افزایش می‌یابد. در گروه پتروشیمی هلدینگ نفت و گاز تامین در گزارش ۱۲ ماهه ۳۵۴ ریال سود محقق کرده است.

 در این گروه رئیس خدمات فنی شرکت پتروشیمی پردیس گفت: فاز سوم بزرگ‌ترین‌ مجتمع تولید‌کننده اوره و آمونیاک خاورمیانه به ظرفیت کامل تولید رسید. واحد آمونیاک فاز سوم پتروشیمی پردیس از زمان بهره برداری در آبان‌ماه  سال گذشته تاکنون موفق به تولید ۳۲۷ هزار و ۴۰۲ تن آمونیاک و واحد اوره فاز سوم نیز ۴۰۱ هزار و ۶۶۶ تن اوره تولید کرده است. در گروه پتروشیمی، همچنین پتروشیمی آبادان در گزارشی خاطر‌نشان کرد: با توجه به تصمیمات متخذه هیات مدیره محترم شرکت تاپیکو (سهامدارعمده) ابلاغی درتاریخ ۴مرداد مبنی برانجام افزایش سرمایه ازمحل مازاد ارزیابی دارایی‌های طبقه زمین در جهت تحقق شرایط لازم برای اصلاح ساختار مالی و خروج شرکت ازشمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت باتوجه به معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی، مراحل انجام ارزیابی مجدد طبقه زمین و عرصه دارایی‌های غیرمنقول با رعایت دستور‌العمل‌ها و آیین‌نامه‌های مربوطه در دستور کارشرکت قرارگرفته است. درتاریخ تحریر این نامه کارشناسان رسمی معرفی‌شده از سوی کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان خوزستان مشغول بررسی و تکمیل مراحل انجام کار هستند.

در گروه بانکی بانک کارآفرین در مجمع سالانه به ازای هر سهم ۳۰ ریال تقسیم کرد.در گروه معدنی «شاملا» امروز با انتشار اطلاعیه‌ای در شبکه کدال شفاف‌سازی کرد. شرکت معدنی املاح ایران اعلام کرد شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین (سهامی عام) به‌عنوان سهامدار عمده این شرکت، برای انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، تعداد ۹۶ میلیون و ۱۴۰ هزار سهم از سهام تحت مالکیت خود در شرکت معدنی املاح‌ایران (‌سهامی عام) را نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه وثیقه کرده است.

درگروه فلزی، بهای فلزات در بازار جهانی با افت ناشی از تقویت دلار مواجه شده است. افت مس به زیر مرز ۶هزار دلار و همچنین سرب به نزدیکی ۲هزار دلار تا لحظه تنظیم این گزارش از تحولات مهم این بازار بوده است که به نظر می‌رسد طی هفته جاری به دقت از سوی سهامداران رصد شود.در این گروه استاندار مرکزی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی درخصوص وضعیت صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در استان بیان کرد: در شرایط کنونی، شرکت ایرالکو مجبور است محصولات خود را با ارز ٤٢٠٠ تومان به بورس عرضه کند. این امر چیزی جز زیان برای این شرکت به دنبال ندارد و پول بادآورده‌ای به جیب دلالان وارد می‌شود. وی تصریح کرد: مجموعه استان تنها یک هفته صبر می‌کند تا قیمت منطقی برای شمش آلومینیوم در کشور تعیین شود، در غیر این صورت در قبال بلاتکلیفی واحدهای صنعتی صبر نخواهیم کرد.

در این گروه فولاد خراسان در گزارشی خاطر‌نشان کرد عملیات تعمیر اساسی ترانس کوره واحد فولاد‌سازی شماره یک این شرکت در تاریخ ۲ مرداد ۹۷ خاتمه یافته است و از ساعت ۲۱ روز ۳ مرداد تولید شمش در این واحد تولیدی آغاز شد.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی و همچنان در حال نوسان بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۵۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۱۴میلیارد تومان رسید.