سه صنعت در مرکز توجه بازار

بررسی معاملات اولین روز کاری شهریورماه در فرابورس نشان می‌دهد مجموع معاملات خرد بازارهای اول و دوم ۷۶ میلیارد تومان بوده است که گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی در مجموع ۵۸ درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند. همچنین صنعت هتلداری با دو نماد «سمگا» و «گکوثر» در بازار دیروز شاهد بیشترین رشد روزانه شاخص بود. این صنعت با ارزش معاملاتی بالغ بر ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بیش از ۱۱ درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داد. معامله ۹ میلیارد و ۳۹۹ میلیون تومان از سهام گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با رشد قیمت ۱۰ درصدی باعث شد تا شاخص گروه هتل بیشترین رشد را در میان صنایع فرابورسی داشته باشد. این شرکت در آخرین اطلاعیه خود از واگذاری ۲۶ درصد از سهام شرکت افق نیایش خبر داده و اعلام کرده از محل این واگذاری ۲۱۶ میلیارد تومان سود شناسایی خواهد کرد. صنعت سیمان به دلیل معاملات مثبت در تک‌سهم سیمان لار سبزوار رتبه دوم بیشترین رشد شاخص را ثبت کرد. پس از آن گروه دارو بود که بیشترین رشد شاخص را به نمایش گذاشت.

عملکرد صنایع در فرابورس نشان می‌دهد هر چند گروه فلزات اساسی با افت شاخص مواجه شده، اما ۲۶ درصد از ارزش معاملات خرد را از آن خود کرد (ارزش معاملات گروه فلزات اساسی ۱۹ میلیارد تومان بود). در این گروه نماد «ذوب» با دادوستد نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات این بازار را به خود اختصاص داد. شیمیایی‌ها نیز با معاملاتی به ارزش ۱۵ میلیارد تومان، ۱۹ درصد ارزش معاملات بازارهای اول و دوم را از آن خود کردند. در این گروه پتروشیمی زاگرس با کاهش قیمت و معاملات پر حجم و منفی مواجه بود.  در بین رفت و برگشت‌های مهم دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید و شرکت آتیه داده پرداز به دلیل نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصد در ۵ روز معاملاتی متوالی متوقف شدند. همچنین نماد معاملاتی «غدیس» که در ابتدای معاملات دیروز به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت متوقف شده بود پس از افشای اطلاعات به گردونه معاملات بازگشت.  بررسی سایر بازارها نشان می‌دهد روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت بیش از ۹۹۷ میلیون برگه اوراق مورد معامله قرار گرفت. ارزش معاملات این بازار که در یک هزار و ۶۷ نوبت انجام شد بیش از ۷۹ میلیارد تومان بود. در این بازار نرخ سود موثر اسناد خزانه کاهشی نسبی را تجربه کرد و به سطح ۵/ ۲۹ درصد رسید. همچنین بیش از ۵۲ میلیون اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله قرار گرفت که ارزش این مبادلات بالغ بر ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود.

همگام با بازیگران فرابورسی

در جریان دادوستدهای دیروز فرابورس ایران، سرمایه‌گذاران حقوقی بیشترین خرید از سبد سهام خود را در نماد «شراز» داشتند. به این ترتیب که بیش از ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از سهام شرکت پالایش نفت شیراز از سبد سهام سهامداران حقیقی خارج و توسط حقوقی‌ها خریداری شد. پس از آن پتروشیمی زاگرس شاهد تغییر مالکیت ۲ میلیارد و ۵۰۶ میلیون تومان سهم از سمت حقیقی به حقوقی بود. اما عمده خرید حقیقی‌ها به نماد معاملاتی شرکت تولیدی و صادرات ریشمک اختصاص داشت. «ریشمک» در این روز با رشد قیمت ۱۰ درصدی همراه شد. سرمایه‌گذاران حقیقی بخش عمده‌ای از خریدهای خود را به این نماد اختصاص دادند. به این ترتیب در پایان معاملات ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از سهام شرکت ریشمک در سبد سهام سرمایه‌گذاران خرد قرار گرفت.

«سمگا» نیز به دلیل خبرهای خوش پیرامون نماد از واگذاری سهام زیر‌مجموعه، دومین سهمی بود که مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفت. در این میان پتروشیمی غدیر هم با وجود قرمزپوشی اکثر هم‌گروه‌هایش در جمع نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفت. به این ترتیب، دیروز نزدیک به ۲ میلیارد تومان از سهام «شغدیر» از سبد سهام حقوقی‌ها خارج شد و در تصاحب سرمایه‌گذاران خرد قرار گرفت. این نماد با صف خرید ۱۲ میلیون سهمی روز شنبه را به پایان رساند. نماد معاملاتی «زشگزا» هم دیروز مورد توجه سرمایه‌گذاران خرد بود و بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سهام این شرکت توسط معامله‌گران حقیقی خریداری شد. همچنین در پایان معاملات ۴ میلیون سهم صف خرید در این نماد باقی ماند.

ضوابط جدید معاملات عمده در فرابورس اعلام شد

در اطلاعیه جدید معاونت عملیات و نظارت بازار فرابورس، اصطلاحات دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران اعلام شد.  به این ترتیب بر اساس ضوابط جدید مربوط به شرایط متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، متقاضیان خرید سهام در معاملات عمده باید واجد ۸ معیار باشند که نخستین معیار، رعایت مقررات مبارزه با پولشویی در تجهیز منابع مالی برای خرید در معامله عمده است. نداشتن محکومیت قطعی یا سوءپیشینه به واسطه ارتکاب جرائم مالی و اقتصادی، نداشتن بدهی‌‌های معوق عمده به شبکه بانکی، بیمه تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و سازمان خصوصی‌سازی، داشتن توان مالی مناسب و دارا بودن استقلال مالی نیز از جمله این معیارهاست. علاوه بر این، عدم شمول محرومیت تبعی بر افراد دارای سابقه تخلفات با اهمیت در بازار اوراق بهادار یا عدم ایفای تعهدات در معاملات عمده قبلی برخلاف مقررات که منجر به صدور حکم انضباطی در مراجع رسیدگی به تخلفات در سازمان شده باشد، از جمله شرایطی است که برای متقاضیان خرید سهام در معاملات عمده در نظر گرفته شده است. در نهایت، داشتن برنامه اداره شرکت درخصوص معاملات عمده کنترلی و عدم ایجاد انحصار پس از انجام معامله عمده نیز جزو شروطی است که متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران ملزم به رعایت آن هستند.