نخستین خبر مثبت برای بازار شفاف‌سازی پتروشیمی خارک و اعلام عدم مشکل برای فروش این شرکت بود. پس از آن نیز پتروشیمی پارس دیگر تولید‌کننده گاز مایع به شفاف‌سازی در مورد فروش شرکت پرداخت تا نگرانی‌ها از گروه پتروشیمی تنها به مساله بورس کالا محدود شود. در همین حال، اعلام توافق تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان مس برای قیمت‌گذاری این محصول بر‌اساس ارز ثانویه به معاملات نمادهای مرتبط جان دوباره بخشید تا با تشکیل صف خرید سنگین قیمت سهام در کل گروه فلزات بهبود یابد. این مساله در کنار تبدیل نرخ ارز فروش محصولات جانبی پالایشگاه‌ها از ارز ۴۲۰۰تومانی به ارز ثانویه به بازار کمک کرد. اکثر محصولات پالایشگاه‌ها دیروز با رشد قیمت ۸۰ تا بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت اسمی مواجه شدند.

از طرف دیگر، بازار سهام طی روز گذشته شاهد استیضاح وزیر اقتصاد هم بود که این استیضاح پس از پایان بازار نتیجه‌اش با عدم رای اعتماد به وزیر اقتصاد خاتمه یافت.در این شرایط شاخص کل طی معاملات دیروز با رشد ۲هزار و ۲۳۹واحدی توانست بازدهی ۶۴/ ۱ درصد را حاصل کند و در پایان معاملات به رقم ۱۳۸هزار و ۵۸۲واحد رسید. نمادهای پالایشگاه‌های بندرعباس، تهران و همچنین نمادهای ملی مس، فولاد‌مبارکه، گل‌گهر و هلدینگ نفت و گاز تامین بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند.در گروه پالایشگاهی دیروز مدیر‌عامل شستا در گفت‌وگو با فارس خبر از ادغام سه غول اصلی پتروشیمی کشور داد. لطفی با بیان اینکه صادرات شستا امسال قریب دو میلیارد دلار خواهد بود، گفت: پیش‌نویس تفاهم‌نامه ادغام سه شرکت سرمایه‌گذاری تهیه شده که امید می‌رود به زودی سرپرست وزارت کار و وزیر نفت آن را امضا کنند. مرتضی لطفی مدیر‌عامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) در گفت‌وگو با فارس گفت: ادغام شرکت‌های شستا، هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه‌گذاری غدیر هم‌اکنون کلید خورده و در انتظار امضای وزرای نفت و کار است.

وی از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی میان شستا و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس برای تسهیل در فرایند ادغام این سه مجموعه سرمایه‌گذاری سخن گفت و افزود: تقریبا پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای پیرامون این موضوع تهیه شده که امید می‌رود، محسنی بندپی، سرپرست وزارت  کار و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به‌زودی آن را امضا کنند. لطفی در مورد تمایل صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها برای خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی وابسته به سرمایه‌گذاری غدیر و گسترش نفت و گاز پارسیان تصریح کرد: مقرر‌شده تمام کسانی که در حوزه پتروشیمی حضور دارند، در این فرآیند مشارکت داشته باشند، منتها بررسی بر سر تعامل صندوق بازنشستگی و سرمایه‌گذاری غدیر ادامه دارد. این مقام مسوول در برابر این پرسش که شستا تاکنون به چه میزانی توانسته ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کند، پاسخ داد: بر اساس آمار بانک مرکزی تمامی آنچه که به‌عنوان ارز صادراتی شستا و شرکت‌های وابسته به آن بوده به سامانه نیما واریز شده است. به گفته لطفی، صادرات شستا پارسال معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود و امسال پیش‌بینی‌ها قریب به حجم دو میلیارد دلار است که در این روزها همه درآمدهای ارزی کسب شده در بازار توافقی ارز عرضه شده است.

در گروه تصفیه نفت نیز مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز گفت: در حال مذاکره با شرکت‌های چینی و روسی برای سرمایه‌گذاری ۵/ ۱ میلیارد دلاری در این پالایشگاه هستیم. غلامرضا باقری دیزج روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: این سرمایه‌گذاری در راستای ارتقای کیفی و کمی محصولات تولیدی پالایشگاه تبریز انجام می‌شود.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای این شرکت، اظهار کرد: پروژه گوگرد زدایی از نفت‌گاز با هدف تبدیل کل نفت گاز تولیدی به استاندارد یورو۴ با اعتبار ۶۱/ ۴۸ میلیون یورو و ۸۸/ ۸۸۵ میلیارد ریال در حال اجرا است. باقری ادامه داد: پروژه تولید روغن پایه گروه یک و ۲ در واحد گوگرد زدایی از نفت‌گاز قدیم با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال با هدف تولید محصولات پالایشی با ارزش افزوده بالا اجرا شده که در حال تولید آزمایشی است. وی با اشاره به پروژه تغییر کاربری واحد بنزین‌سازی قدیم به «ایزو‌مریزاسیون» در این شرکت گفت: این طرح با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال و با هدف تولید نفتای سبک با اکتان بالا جهت تولید کل بنزین با استاندارد یورو ۴ اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با اشاره به فعالیت زیست‌محیطی این شرکت افزود: با توجه به کمبود آب، این شرکت توانسته است میزان دورریز آب را در حدود ۷۰ متر مکعب در ساعت کاهش دهد و برای افزایش میزان بازیافت آب‌های آلوده و کاهش هدر رفت آب پروژه واحد «آر.او» با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال در حال احداث است.

وی مهم‌ترین دستاوردهای شرکت در سال گذشته را فرآورش نفت خام به میزان ۸/ ۳ درصد بیشتر از برنامه، تغییر کاربری واحد تصفیه گازوئیل قدیمی جهت تولید روغن پایه، تغییر کاربری واحد بلا‌استفاده بنزین‌سازی قدیم به واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک بدون نیاز به احداث واحد جدید کاهش ضایعات و کاهش ۷ درصدی اندیس انرژی عنوان کرد. باقری دیزج با بیان اینکه پالایشگاه تبریز از لحاظ ظرفیت در رده چهارم پالایشگاه‌های کشور قرار دارد، گفت: سهم این پالایشگاه در تامین نیاز کشور ۷‌درصد، اما به دلیل همسایگی با چندین کشور از موقعیت خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به راه‌اندازی واحد تولید قیرسازی در این شرکت، اظهار کرد: این پروژه بعد از دو سال فعالیت متوقف شد و در حال اخذ مجوزها برای راه‌اندازی دوباره آن هستیم. مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز درخصوص دلیل توقف پروژه قیرسازی این پالایشگاه گفت: از آنجا که پالایشگاه تبریز تولید‌کننده خوراک قیرسازی است باید خوراک آن را به بورس عرضه و از بورس خریداری کند و همه اقدامات جهت دریافت مجوز راه‌اندازی انجام شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری با پایانی مثبت بود که در آن ارزش معاملات(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس۶۱۴میلیارد تومان و در فرابورس ۴۷۵میلیارد تومان رقم خورد.