رصد دادوستدها از دریچه صنایع

در معاملات روز گذشته ۴۳۰ میلیون سهام به ارزش ۱۴۶ میلیارد تومان در معاملات بازار اول و دوم دست به دست شد. حدود ۶۷‌درصد نقدینگی این دو بازار به داد‌و‌ستدهای صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی اختصاص داشت. غالب نمادهای معاملاتی گروه فلزات اساسی دیروز رشد بیش از ۴‌درصدی بهای سهم را تجربه کردند. استقبال گسترده سرمایه‌گذاران از سهام فلزات منجر شد که حدود یک‌سوم ارزش معاملات خرد در داد‌و‌ستدهای این صنعت به گردش درآید. سهامی ذوب آهن اصفهان که به این زیرمجموعه تعلق دارد، بیشتر از هر سهام دیگری مورد توجه قرار گرفت. بیش از ۸۰ درصد عرضه و تقاضای سهام «ذوب» به دست معامله‌گران حقیقی جریان یافت و پس از اتمام معاملات دیروز، نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان صف خرید برای نماد ذکر‌شده تشکیل شد. از طرفی سهام توسعه خدمات دریایی و بندری سینا پس از یک هفته توقف در ساعات میانی معاملات روز گذشته بازگشایی شد. افزایش بیش از ۴۶ درصدی قیمت این نماد باعث شد که صنعت حمل و نقل شاهد صعود ۱۰ درصدی شاخص خود باشد و در صدر جدول صنایع با بیشترین رشد روزانه قرار بگیرد. صنعت مواد دارویی در این رتبه‌بندی جایگاه دوم را کسب کرد. موثرترین سهام این زیرمجموعه، تولید و صادرات ریشمک بود که افزایش بیش از ۶ درصدی را در بهای خود تجربه کرد. از طرفی تمام خریداران این سهام را معامله‌گران حقیقی تشکیل می‌دادند. گروه خودرو با افت شاخص در قعر جدول رشد روزانه قرار گرفت. در مجموع روز گذشته ۲۰ صنعت با افزایش شاخص و ۴ صنعت با شاخص منفی معاملات خود را به پایان رساندند.

«ترین»‌های فرابورسی

طی روزی که گذشت، در میان نمادهایی که نقش پررنگ‌تری در ارتقای شاخص کل فرابورس داشتند، سهامی ذوب آهن اصفهان با تاثیر مثبت بیش از ۵ واحدی صدرنشین شد. پالایش نفت شیراز که حدود ۹ درصد افزایش بهای سهم را تجربه کرد جایگاه دوم این فهرست را به نام خود ثبت کرد. اثرات مثبت اعلام نرخ‌های جدید محصولات پالایشی با احتساب نرخ ارز بازار ثانویه از سوی شرکت ملی پالایش و پخش در معاملات دیروز این نماد ادامه داشت. همراه با دو نماد ذکر شده، رشد قیمت در نماد فولاد هرمزگان جنوب منجر به صعود هر‌چه بیشتر «آیفکس» شد. بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا اختصاص داشت که ناشی از تغییرات ارزی بود. همچنین، عنوان طولانی‌ترین صف خرید سهام فرابورسی در پایان معاملات دیروز به کیمیای زنجان‌گستران تعلق گرفت. این نماد تنها به دست سهامداران حقیقی مورد معامله قرار گرفت و در انتها، بیش از ۵ میلیارد تومان صف خرید این سهام را تشکیل داد. در جریان داد‌و‌ستدهای دیروز فرابورس ایران، پتروشیمی غدیر در صدر توجهات معامله‌گران حقوقی قرار گرفت و بیش از ۹۰ درصد این سهام از طرف سهامداران حقیقی عرضه شد. در جایگاه‌های دوم و سوم لیست خرید سهامداران عمده آتیه داده‌پرداز و پالایش نفت شیراز قرار گرفتند. در مقابل تقریبا تمام سهامداران جذب شده به صنعتی بهپاک در دسته حقیقی‌ها بودند. در این نماد بیش از ۲ میلیارد تومان تغییر مالکیت صورت گرفت. ترجیحات بعدی سرمایه‌گذاران خرد، به گروه صنایع کاغذ پارس و نفت لاوان اختصاص پیدا کرد. خالص تغییر مالکیت روز گذشته به ۳ میلیارد تومان رسید که از پرتفوی سهامداران حقوقی به نفع سهامداران حقیقی خارج شده بود.

عقب‌نشینی نرخ سود در بازار بدهی

در بازار اوراق با درآمد ثابت روز گذشته، بیش از ۴ میلیون برگه به ارزش ۳۶۳ میلیارد تومان داد و ستد شد. غالب این نقدینگی در معاملات اوراق خزانه اسلامی گردش یافت. افزایش قیمت ورقه‌های خزانه اسلامی منجر به نزول متوسط نرخ سود مؤثر این بازار به سطح  ۷/ ۲۸‌درصد شد.