عصر روز دوشنبه وزارت نفت در نامه‌ای جدید، دستورالعمل سه روز قبل خود در مورد محاسبه نرخ محصولات نفتی با نرخ ارز ثانویه را مجدد تغییر داده و مبنای نرخ ارز را برپایه ۴۲۰۰تومان قرار داد. با این حرکت نمادهای پالایشگاهی که در دو روز گذشته سهم مهمی در رشد شاخص داشتند، دیروز با صف‌های فروش سنگین مواجه شدند تا شاخص با ریزش ۵/ ۲ درصدی مواجه شود.

دیروز بازار برای افت شاخص دلایل دیگری نیز داشت. عدم   اقناع نمایندگان از پاسخ‌های رئیس‌جمهور به سوالات آنها نیز به بازار هیجان منفی داد. دیروز روحانی برای پاسخ به ۵ سوال نمایندگان به مجلس شورای اسلامی رفت که در نهایت مجلس از پاسخ رئیس‌جمهوری به ۴سوال قانع نشد. همزمان نیز ۵۱ نماینده با امضای طرح استیضاح وزیر صنعت به دلیل رانت گسترده توزیع شده توسط این وزارتخانه و بروز فساد گسترده در واردات خودرو، فرآیند برکناری سومین وزیر دولت را آغاز کردند. امری که می‌تواند رکوردی در برکناری پشت سر هم وزرای یک دولت به‌جای بگذارد. در این شرایط بازار دیروز با افت ۳ هزار و ۵۴۳ واحدی باعث بازگشت شاخص به رقم ۱۳۶هزار و ۷۶۶ واحد شد. دیروز شاخص کل هم‌‌وزن اما با افزایش ۳۶واحدی عدد ۲۱ هزار و ۱۲۷ واحد را به نمایش گذاشت تا همچنان بازار شاهد رشد قیمت نمادهای کوچک بازار باشد.

در بازار دیروز نمادهای پالایشگاه‌های بندرعباس، اصفهان و تهران به همراه نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس و هلدینگ‌های فارس و نفت و گاز پارسیان بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند.

در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان دورود، سایپا، پالایش نفت اصفهان، نفت ایرانول، پارس دارو، نفت پاسارگاد، لیزینگ ایران، نفت بهران، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت لاوان و بیمه آسیا، از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، کارتن ایران، آبسال، داروسازی زاگرس فارمد فارس، نیرومحرکه، سایپا شیشه، شیر و گوشت زاگرس شهر‌کرد، تولید صادرات ریشمک، فولاد آلیاژی ایران، مس شهید باهنر، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت تهران، باما و حق تقدم خرید سهام آن، فولاد افزا سپاهان، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، حفاری شمال، تولید محور خودرو، ماشین‌سازی اراک، پالایش نفت لاوان، فنرسازی زر، داروسازی تولید دارو، نفت ایرانول، سبحان‌دارو، دارویی و بهداشتی لقمان، تاید واتر خاورمیانه و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق جسورانه رویش لوتوس بازگشایی شدند. دیروز همچنین پذیره‌نویس اوراق مشارکت لیزینگ رایان سایپا ادامه یافت.

در گروه فلزی روز گذشته بازار جهانی شاهد بهبود معاملات فلزات بود. دیروز بهای مس در بازار جهانی به رقم ۶هزار و ۱۴۵دلار رسید. بهای سرب و روی نیز به ترتیب ۲هزار و ۹۷دلار و ۲هزار و ۵۴۷دلار رقم خورد. در این گروه همچنین دیروز اعلام شد در چند روز اخیر قیمت الکترود گرافیتی در چین افت شدیدی داشته که به دلیل افزایش عرضه داخلی تولید‌کننده‌های چینی بوده است. قیمت فعلی بین ۶۶۰۰ تا ۱۷ هزار و ۶۰۰ دلار در هر تن برای سایزهای ۴۵۰، ۶۰۰ و ۷۰۰ میلیمتر شنیده شده است. سایز ۴۵۰ میلیمتر ۳۶ درصد و سایز ۶۰۰ میلیمتر ۳۱ درصد نسبت به هفته نخست آگوست افت قیمت داشته است.

به گزارش فولاد ایران، در ماه جاری تقاضای الکترود در چین کمتر شد و تولیدکننده‌ها را نگران کرد و رقابت بین آنها برای فروش در بازار داخلی شدت گرفت. در نتیجه قیمت‌ها نزولی شد. البته حال تولیدکننده‌ها سعی دارند با مشارکت یکدیگر بازار را به تعادل برسانند. در گروه داروسازی دیروز برخی از نمادهای این گروه با رشد قیمت همراه شدند. در این گروه داروسازی زاگرس فارمد پارس پیشنهاد افزایش سرمایه ۷۰۰ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را اعلام کرد. «ددام» در راستای اصلاح ساختار مالی در نظر دارد سرمایه خود را از ۶/ ۱۰به ۹/ ۸۴ میلیارد تومان برساند. این شرکت بورسی که ۲/ ۴۹ و ۱/ ۳۶ درصد سهام آن به ترتیب به داروسازی رازک و شرکت داروپخش تعلق دارد، به علت زیان‌ده شدن عملکرد شرکت طی ۳ دوره مالی متوالی مشمول فرآیند تعلیق شده است.

در گروه پتروشیمی، دیروز پتروشیمی پارس گزارش مطلوبی از عملکرد مرداد ماه خود ارائه کرد. پارس علاوه بر ثبت فروش قابل‌ملاحظه خاطر نشان کرد که فروش‌های بین مجتمعی با نرخ دلار ۳۸۰۰ تومانی در محاسبات ملاک قرار گرفته است. همچنین ارزهای ناشی از صادرات  با نرخ دلار ۷۵۰۰ تومانی از طریق بازار ثانویه به فروش می‌رسد و در محاسبات مرداد ماه نیز نرخ دلار ۷۵۰۰ تومانی لحاظ شده است. در گروه پتروشیمی همچنین دیروز با وجود شایعات منتشره اعلام شد قیمت اوره داخلی تغییر نکرده است. در بازار، شایعاتی از افزایش قیمت اوره خدمات حمایت کشاورزی از ۶۱۲ تومان به ازای هر کیلو به ۷۷۰ تومان شنیده می‌شود.  قیمت مصوب کود اوره کشاورزی همچنان ۶۱۲ تومان به ازای هر کیلو است. مسوولان سازمان خدمات حمایتی کشاورزی علت اختلاف فروش اوره به کشاورزان (۷۷۰ تومان به ازای هر کیلو و ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای کیسه ۵۰ کیلویی) با قیمت مصوب دولتی (۶۱۲ تومان به ازای هر کیلو) را احتساب هزینه‌های جانبی حمل و نقل، سود بانکی، خواب سرمایه وکارمزد توزیع پیمانکاران عنوان می‌کنند. در مجموع بازار دیروز بازاری به شدت منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و تغییر مالکیت) در بورس به ۶۳۰ میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۱۲ میلیارد تومان بالغ شد.