جابه‌جا‌یی‌های قابل‌توجه در گروه پتروشیمی‌

تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده در معاملات روز شنبه گذشته حاکی از خالص خرید بیشتر حقیقی‌ها است. خرید قابل توجه سهامداران خرد در نماد مپنا، تقاضای بالای سهامداران عمده به خرید سهام شرکت‌های فولادی و همچنین تمایل هر دو گروه از معامله‌گران به خرید سهام پتروشیمی‌ها از جمله اتفاقات مهم این روز بود. به‌طوری‌که در نهایت تغییر مالکیت ۴میلیارد و ۲۰۰میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها در معاملات روز سوم شهریور به ثبت رسید. بر این اساس نماد معاملاتی مپنا بیشترین تغییر مالکیت را در بازار روز شنبه از سوی سهامداران خرد  تجربه کرد (خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به بیش از ۱۰میلیارد تومان رسید).

در حالی شاخص کل بورس معاملات نخستین روز کاری شهریور‌ماه را با رشد بیش از هزار واحدی آغاز کرد که در میانه معاملات این روند متوقف شد و در نهایت افزایش ۵۶۷ واحدی در کارنامه این نماگر به ثبت رسید. صبح روز شنبه شاهد انتشار نخستین گزارش عملکرد مردادماه در گروه پتروشیمی از سوی پتروشیمی خارک بودیم که این گزارش با عدم فروش محصولات این شرکت همراه بود. امری کم‌سابقه که سبب شد تا شایعاتی در زمینه عدم فروش محصولات پتروشیمی به دلیل ایجاد تحریم‌ها در بازار تشکیل شود. این موضوع نه تنها صف فروش سنگین در نماد «شخارک» را رقم زد، بلکه شایعاتی در زمینه عدم فروش صادراتی دیگر نمادهای پتروشیمی به تشکیل صف فروش در نمادهای وابسته از جمله «فارس»، «پارس»، «شفن»، «زاگرس» و «شپدیس» منجر شد. در این راستا «دنیای بورس» در گفت‌وگو با مدیران پتروشیمی به بررسی صحت این موضوع پرداخت. تعداد زیادی از مدیران این صنعت به تکذیب این موضوع پرداختند. جزئیات بیشتر را می‌توانید در گزارش منتشر شده تحت عنوان «تکذیب شایعه توقف فروش در شرکت‌های پتروشیمی» بخوانید.

اما همان‌طور که عنوان شد، خبر مزبور تغییراتی در نمادهای این گروه رقم زد. به‌طوری‌که پتروشیمی شازند شاهد عرضه بیش از ۳/ ۲ میلیون سهمی از سوی گروه مالی سپهرصادرات بود. روندی مشابه در نماد پتروشیمی پردیس با فروش بیش از ۵۰هزار سهم از سوی بانک تجارت دنبال شد. همچنین در این روز بانک تجارت به‌عنوان سهامدار عمده در پتروشیمی شیراز، اقدام به واگذاری ۳میلیون سهم کرد. این در حالی است که پتروشیمی پارس با حمایت سهامدار عمده روبه‌رو‌ شد. به‌طوری‌که صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس اقدام به خرید یک میلیون سهم «پارس» کرد. در نماد صنایع‌ شیمیایی‌ فارس‌ خرید از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی صورت گرفت. به این ترتیب در مجموع حدود ۱۰۰هزار سهم «شفارس» از سوی دو سهامدار حقیقی این نماد خریداری شد.

به این ترتیب در مجموع بیش از ۹۶میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی در گروه پتروشیمی منتقل شد. بیشترین حجم جابه‌جا‌یی‌ها در این صنعت به نماد گسترش نفت و گاز پارسیان تعلق داشت که با خالص خرید بیش از ۲میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد. «فارس» نیز با خالص خرید ۲/ ۱میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار روز شنبه بود. اما همان‌طور که عنوان شد سهامداران حقوقی بیشترین خرید را در معاملات روز شنبه در نمادهای فلزات اساسی داشتند. در این میان تمایل به جمع‌آوری سهام ملی مس ایران در صدر خریدها قرار داشت. به‌طوری‌که بیش از ۷میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «فملی» منتقل شد. فولاد مبارکه نیز با خالص خرید ۳/ ۶ میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه بازیگران عمده در این گروه بود. ضمن اینکه حقوقی‌ها به خرید سهام فولاد کاوه جنوب کیش نیز تمایل نشان دادند و توانستند بیش از ۳میلیارد تومان را به پرتفوی خود منتقل کنند.

«شپنا» در کانون توجه معامله‌گران

 نماگر بورس تهران معاملات روز یکشنبه را با ثبت رشد بیش از ۲هزار واحدی تحت تاثیر پیشتازی نمادهای پالایشی پس از ابلاغیه جدید وزارت نفت آغاز کرد. این ابلاغیه که آزادسازی نرخ خوراک پالایشی‌ها را به دنبال داشت، سبب شد تا بیشترین تغییر مالکیت صورت گرفته به نماد پالایش نفت اصفهان تعلق گیرد.بر این اساس جابه‌جا‌یی‌های انجام شده در معاملات روز یکشنبه با حجم بالاتری در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی دنبال شد. به‌طوری‌که در این روز خالص خرید معامله‎گران حقیقی به حدود ۷۰میلیارد تومان رسید. در حالی معامله‌گران عمده بازار در این روز تمایل به خرید سهام گروه پتروشیمی از جمله پتروشیمی پارس و شپدیس داشتند که سهامداران حقیقی‌ خریدهای پرحجمی در نماد پالایش نفت اصفهان ثبت کردند. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «شپنا» به بیش از ۱۷میلیارد تومان رسید. همچنین در این روز سهام گروه خودرویی نیز در کانون توجه سهامداران خرد بازار قرار داشت.

همان‌طور که عنوان شد حمایت حقوقی‌ها از نمادهای پتروشیمی پارس و پتروشیمی پردیس سبب شد این دو نماد بیشترین تغییر مالکیت را در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کنند. به‌طوری‌که خالص خرید معامله‌گران عمده در هر کدام از دو نماد مزبور به بیش از ۴میلیارد تومان رسید. در این گروه پتروشیمی خارک نیز با خرید بیش از ۱۰۰هزار سهمی از سوی سهامدار عمده یعنی گروه توسعه مالی مهرآیندگان روبه‌رو‌ شد. صنایع‌ شیمیایی‌ فارس‌ نیز دیگر نمادی بود که خرید ۸هزار سهمی از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که پتروشیمی شازند با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. به‌طوری‌که بیش از ۷میلیون و ۶۰۰هزار سهم مزبور از سوی گروه مالی سپهرصادرات به فروش رفت.

در معاملات روز یکشنبه سهامداران خرد بازار به خرید سهام گروه خودرویی نیز تمایل نشان دادند و خالص خرید حقیقی‌ها در این صنعت به بیش از ۱۱میلیارد تومان رسید. در این راستا خرید سهام لیدر گروه یعنی ایران خودرو، بیشترین حجم جابه‌جایی‌ها را به خود اختصاص داد. این امر با تغییر مالکیت ۵میلیارد تومانی سهام «خودرو» به پرتفوی سهامداران خرد این نماد دنبال شد. در این میان سرمایه‌گذاری سمند به‌عنوان سهامدار عمده «خودرو» اقدام به واگذاری بیش از ۱۶میلیون سهم کرد. همچنین این حقوقی در سهام محورسازان نیز فروش ۲۱۰ هزار سهمی را به ثبت رساند. عرضه بیش از ۲میلیون سهم مهرکام‌ پارس‌ نیز از دیگر واگذاری‌های شرکت سرمایه‌گذاری سمند در این بازار بود. واگذاری ۲میلیون سهم قطعات‌ اتومبیل‌ ایران‌ از دیگر عرضه‌های این حقوقی در بازار روز یکشنبه به شمار می‌رود. در نماد الکتریک خودرو شرق نیز شاهد تداوم عرضه سهم از سوی سهامداران عمده بودیم و شرکت توسعه کسب‌وکار سبا و شرکت سهامی بیمه ایران به فروش‌های خود در این نماد ادامه دادند و در مجموع حدود ۷میلیون سهم را فروختند. این دو حقوقی از هفته گذشته اقدام به عرضه‌های متوالی در سهام «خشرق» کرده بودند.

فولاد در کانون توجه حقوقی‌ها

ثبت رکورد جدید در کارنامه شاخص کل بورس در حالی با جهش نماگر بورس و رسیدن به سطح جدید ۱۴۰هزار واحدی در معاملات روز دوشنبه ادامه یافت که تغییرمالکیت‌ها برای سومین روز متوالی در زمین سهامداران خرد قرار گرفت. به این ترتیب در این روز شاهد جابه‌جایی‌ ۴۴میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی بودیم.در این روز معامله‌گران، چه سهامداران حقیقی و چه حقوقی خریدهای قابل‌توجهی در نمادهای پالایشی داشتند. اما در نهایت برآیند جابه‌جایی‌ها به سمت پرتفوی سهامداران خرد بود. این روند با خالص خرید بیش از ۲۰میلیارد تومانی حقیقی‌ها در صنعت پالایشی ادامه یافت. در این میان حقوقی‌های بازار به جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان تمایل نشان دادند. به‌طوری‌که بیش از ۷میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «فولاد» منتقل شد. در میان نمادهای پالایشی پالایش نفت تهران بیشترین میزان تغییر مالکیت به نفع سهامداران خرد را به خود اختصاص داد. به‌طوری که خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به حدود ۹میلیارد تومان رسید. این در حالی است که پالایش نفت تبریز با خریدهای قابل‌توجهی از سوی سهامداران عمده همراه شد. خالص خرید ۵/ ۶میلیارد تومانی در کارنامه حقوقی‌های «شبریز» به ثبت رسید. پالایش نفت بندرعباس نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید ۵۰۰هزار سهمی توسط بانک رفاه کارگران را تجربه کرد. در میان نمادهای فولادی نیز فولاد کاوه جنوب کیش با عرضه سهم از سوی دو سهامدار عمده مواجه شد. به‌طوری‌که ۵میلیون سهم توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و ۲میلیون سهم دیگر نیز از سوی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثربهمن به فروش رفت.

تغییر زمین بازی

ریزش ۵/ ۲ درصدی شاخص کل بورس در حالی روز سه‌شنبه به دنبال شوک‌ سیاستی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایجاد شد که این سازمان برخلاف دستورالعمل اعلام شده در روزهای قبل، قیمت‌گذاری جدیدی را برای محصولات فرعی نفت اعلام کرد. در این شرایط شاهد خریدهای پرحجم سهامداران عمده و تغییر زمین به سمت این گروه بودیم. به این ترتیب تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده در معاملات روز سه‌شنبه پس از ۶روز متوالی تثبیت در زمین بازی حقیقی‌ها، سرانجام تغییر مسیر داد و در زمین حقوقی‌ها قرار گرفت. به این ترتیب در جریان معاملات این روز خالص خرید حقوقی‌ها به بیش از ۷۳میلیارد تومان رسید.  در این روز معامله‌گران عمده خریدهای قابل توجهی در نمادهای فولادی به‌خصوص ملی مس ایران و فولاد خوزستان داشتند. این در حالی است که سهامداران خرد بیشترین تغییر مالکیت را در نماد مپنا انجام دادند. به‌طوری‌که خالص بیش از۱۰میلیارد تومانی به نفع سهامداران خرد «رمپنا» ثبت شد.

رکوردشکنی به واسطه «وبملت»

معاملات آخرین روز کاری هفته در حالی با تغییر مالکیت بیش از ۱۱۷میلیارد تومانی به نفع سهامداران حقیقی ادامه یافت که بخش عمده‌ای از این رقم به معاملات بانک ملت تعلق داشت. به‌طوری‌که در این روز خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «وبملت» به حدود ۹۳میلیارد تومان رسید. نماد مزبور که بعد از برگزاری مجمع عمومی سالانه، روز چهارشنبه بازگشایی شد، با نوسان مثبت قیمتی در محدوده ۱۷درصد روبه‌رو شد. در این روز خرید و فروش‌های سنگینی از سوی سهامداران عمده این بانک صورت گرفت. بر این اساس ۵۰۰میلیون سهم مزبور از سوی شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد و بیش از ۴۰۰میلیون سهم نیز توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت به فروش رفت. این در حالی است که شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین ۳۴۰ هزار سهم «وبملت» را خریداری کرد. خرید گروه توسعه مالی مهر آیندگان به مراتب سنگین‌تر بود و با حجم ۳۶۰میلیون سهم ادامه یافت. در مقابل در بازار روز چهارشنبه سهامداران عمده به خرید سهام فولادی تمایل نشان دادند. در صدر این گروه جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت. این روند با خالص خرید ۷/ ۵میلیارد تومانی حقوقی‌ها در نماد «فولاد» ادامه یافت.

10