در این بین، خرید‌های پرحجم سهامداران حقیقی در سهام صنعت بانکی جالب‌توجه بود. البته تحرکات مثبت معامله‌گران در نمادهای بانکی از روز پایانی هفته قبل آغاز شد. بازگشت بانک‌ها از مجمع و اخبار مثبت پیرامون نماد معاملاتی بانک ملت از مهم‌ترین‌ اخبار موثر بر سهام این بانک و تاثیر هیجانی بر سایر نمادهای همگروه ارزیابی می‌شود. روز گذشته همچون چهارشنبه هفته قبل صف طولانی خرید برای نماد بانک ملت شکل گرفت و در نهایت نیز حدود ۹۵۰ میلیون از سهام بانک ملت به ارزش ۱۲۷ میلیارد تومان در بین فعالان بورسی دست‌به‌دست شد تا عنوان بیشترین حجم و ارزش معاملات در بین نمادهای بورسی به این سهم تعلق بگیرد. بررسی خالص‌های خرید در سهام مختلف بازار نشان می‌دهد که بیشترین خالص تغییر مالکیت از مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهامداران حقیقی در نماد «وبملت» انجام شده است. به بیان آماری، سهامداران حقیقی در جریان معاملات دیروز، مالکیت بیش از ۷۰ میلیارد تومان سهم بانک ملت را به نام خود تغییر دادند که در نوع خود رقم قابل‌ملاحظه‌ای به‌شمار می‌رود. به‌نظر می‌رسد که زمزمه‌های تسعیر مازاد ارزی این بانک با نرخ ارز بازار دوم مهم‌ترین‌ عامل اشتیاق سهامداران حقیقی به این نماد پس از برگزاری مجمع است. موضوعی که زمینه را برای فروش گسترده سهامداران عمده این بانک طی دو جلسه معاملات اخیر را هم فراهم کرده است. با این حال، مطابق الگوی سنتی بورس تهران، در نبود فضای تحلیلی، شاهد شکل‌گیری موجی از تقاضا در بانک‌هایی بودیم که نه‌تنها به لحاظ بنیادی دورنمای جذابی ندارند بلکه بر اساس آخرین گزارش‌های ارسالی روی سامانه کدال، زیان قابل‌توجهی را شناسایی کرده‌اند. اما به‌نظر می‌رسد هیجان خرید مانع از توجه به وضعیت بنیادی است و فضای غالب تعیین‌کننده جهت جریان پول است. فرآیندی که در معاملات نمادهای بانکی طی روز گذشته منجر به انتقال مالکیت بیش از ۹۳ میلیارد تومانی در گروه بانکی شد. چنان‌که گفته شد بیشترین خالص خرید در نماد بانک ملت رقم خورد و نماد معاملاتی بانک‌های تجارت و خاورمیانه نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

سهام صنعت غذایی بورس تهران نیز در جریان دادوستدهای دیروز با اقبال محسوس معامله‌گران حقیقی مواجه شدند. این گروه در جایگاه دومین صنعت بورس تهران به لحاظ خالص مثبت خرید فعالان خرد بازار در روز گذشته قرار گرفت. به بیان آماری، خالص خرید حدود ۷ میلیارد تومانی فعالان خرد بازار به سهام گروه غذایی اختصاص داشت. در بین سهام این گروه، معاملات پرحجمی در نماد معاملاتی صنعتی بهشهر رقم خورد و سهامداران حقیقی بیشترین نقش را در سمت خرید این سهم به ثبت رساندند. فعالان خرد بازار در نماد معاملاتی «غبشهر» بیش از ۶ میلیارد تومان سهم را به سبد خود اضافه کردند.

پس از گروه‌های بانکی و غذایی، گروه دارو جایگاه سوم صنایع بورسی را به لحاظ جذب بیشترین خالص خرید فعالان خرد بازار به‌دست آورد. بازیگران حقیقی بازار بیش از ۵ میلیارد سهم این گروه را در پایان معاملات دیروز به پرتفوی خود افزودند. بیشترین خالص خرید‌های حقیقی‌ها در این گروه در نماد معاملاتی داروپخش رقم خورد. پس از دارویی‌ها نیز گروه‌های کانی غیرفلزی، انبوه‌سازی‌ها و گروه سیمان با اقبال مناسب از سوی سهامداران حقیقی مواجه شدند. در مجموع معامله‌گران خرد مالکیت سهام را در ۱۸ گروه بورسی به نام خود ثبت کردند.

در نقطه مقابل، شاهد افزایش فشار فروش فعالان حقیقی در سهام کالامحور بودیم. صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی، پالایشی، یوتیلیتی‌ها و معدنی‌ها محل عمده خروج فعالان خرد در دادوستدهای دیروز بودند. بیش از ۱۰ میلیارد از خالص خرید حقوقی‌های بازار در روز گذشته در گروه پتروشیمی رقم خورد. در گروه فلزات نیز شاهد جابه‌جایی بیش از ۹ میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان سهم از مسیر پرتفوی حقیقی به سبد حقوقی‌های بازار بودیم. سهام ملی مس ایران با حمایت محسوس سهامداران حقوقی، در صدر فهرست خرید‌های فعالان حقوقی قرار گرفت. پتروشیمی‌پارس، پتروشیمی‌مبین، پالایش نفت‌تهران و پتروشیمی‌پردیس در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار گرفتند.

به این ترتیب، با بررسی روند تغییر مالکیت‌ها می‌توان جریان پول خرد بازار را دنبال کرد که توام با ابهامات در مورد قیمت‌گذاری کالاهای پایه، به دنبال موج‌های موقت راهی مقاصد جدید و جذاب شده‌اند. علاوه بر ابهامات در حوزه سیاست‌گذاری که باعث کاهش جذابیت سهام کالایی شده است، عدم رشد و اصلاح طولانی قیمت در کوچک‌تر‌ها و همچنین عملکرد بنگاه‌ها در مرداد از دلایل اقبال به این صنایع ارزیابی می‌شود.

09 (5)