بزرگان فرابورس زیر فشار عرضه

روز شنبه دفتر صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، قیمت محصولات پتروشیمی را این هفته هم با دلار ۴۲۰۰ تومانی اعلام کرد. این امر سهام کالایی را دیروز با سرکوب تقاضای بیشتری مواجه کرد. بر این اساس گروه محصولات شیمیایی، دیروز افت ۵/ ۳ درصدی شاخص را تجربه کرد. فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی نیز با کاهش نزدیک به ۳ درصدی شاخص، در محدوده منفی ایستادند. در مجموع در میان صنایع بازار اول و دوم، تنها ۷ صنعت رشد روزانه شاخص را تجربه کردند. استخراج زغال سنگ و بیمه از صنایع قابل توجه این دسته بودند. با این وجود ۵۴ درصد معاملات خرد در داد و ستدهای سهام کالایی جریان پیدا کرد. فلزات اساسی به تنهایی ۳۰ درصد معاملات را در دست گرفته بود. از این مجموعه، سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیشترین حجم معامله دیروز را داشت.

تمایل شدید معامله‌گران خصوصا از نوع حقیقی، برای عرضه این سهام مقدمات افت بیش از ۴درصدی بهای آن را رقم زد. از نمادهای قابل توجه محصولات شیمیایی می‌توان پتروشیمی غدیر را نام برد.پس از پایان معاملات نیز صف فروش نزدیک به یک میلیارد تومانی پشت درهای بسته نماد مزبور به انتظار نشست. از طرفی در گروه فرآورده‌های نفتی پالایش نفت لاوان نیز با فشار عرضه از سمت معامله‌گران حقیقی خود برای پنجمین روز معاملاتی متوالی با افت قیمتی مواجه بود.

در جدول نمادها با بیشترین تأثیر بر شاخص کل فرابورس نیز شاهد نقش پررنگ و کاهنده سهام بزرگ تر بازار بر «آیفکس» بودیم. در صدر این نمادها، پتروشیمی مارون قرار داشت. پتروشیمی زاگرس و سهامی ذوب آهن اصفهان از دیگر نمادهایی بودند که مانع از جهش شاخص کل فرابورس شدند. پالایش نفت شیراز بیشترین تقاضای سهامداران دیروز را به سمت خود جلب کرد.

بیمه، صنعت سبزپوش

رصد داد‌وستد فرابورس در روز گذشته نشان‌دهنده تغییر مسیر قابل توجه معامله‌کنندگان از سهام بزرگ تر فرابورس به سهام گروه بیمه بود. امری که منجر به رشد بهای تمامی نمادهای معاملاتی زیرمجموعه این صنعت شد. صنعت مزبور، روز گذشته به همراه صنعت استخراج زغال‌سنگ از جمله صنایعی بودند که تمام سهام زیرمجموعه‌ آنها با تغییرات مثبت قیمتی مواجه شد. اقبال سهامداران به نماد شرکت بیمه اتکایی امین منجر به افزایش بهای ۵ درصدی آن شد.  این بیشترین میزان رشد قیمت در بین نمادهای بازار اول و دوم بود. این اشتیاق در انتهای معاملات دیروز، تشکیل صف خرید بیش از یک میلیارد تومانی نماد مزبور را در پی داشت. از طرفی بیمه اتکایی ایرانیان نیز مورد توجه معامله‌گران خرد قرار گرفت و دو سمت عرضه و تقاضای آن در اختیار این دسته از سهامداران قرار گرفت.

بازار در دست حقوقی‌ها

دیروز قسمت عمده توجهات سهامداران خرد به شرکت بیمه اتکایی امین معطوف شد. خالص خرید حقیقی‌ها از نماد مزبور بیش از یک میلیارد تومان بود. ترجیح بعدی معامله‌گران حقیقی برای خرید سهام، مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن از گروه پیمانکاری صنعتی بود. بیمه سامان نیز با خالص خرید ۸۰۰ میلیون تومانی در این رتبه‌بندی، مقام سوم را به نام خود ثبت کرد. در مقابل بیش از ۲ میلیارد تومان سهام پتروشیمی شیراز از پرتفوی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها افزوده شد. سهامی ذوب‌آهن اصفهان و شرکت فولاد ارفع از دیگر سهام‌ مورد علاقه معامله‌گران حقوقی بود. در مجموع دیروزمعاملات فرابورس، با تغییر مالکیت بیش از ۷ میلیارد تومان سهام به نام حقوقی‌ها به اتمام رسید.

چه خبر از دیگر بازارها؟

بازار اوراق با درآمد ثابت روز گذشته، شاهد معاملات یک میلیون سهمی به ارزش بیش از ۹۰ میلیارد تومان بود. سهم بازار اسناد خزانه اسلامی از این میزان نقدینگی بیش از ۷۰ میلیارد تومان بود. نرخ سود مؤثر معاملات اوراق مزبور با ریزش ۹/ ۰ واحد درصدی به سطح ۶/ ۲۷ رسید. برگه معاملاتی جدید این بازار، «اخزا۷۰۱» دیروز پنجمین روز معاملاتی خود را با نرخ سود موثر ۴/ ۲۷ درصدی پشت سر گذاشت.  این ورقه برای اولین بار یکشنبه هفته گذشته با تاریخ سررسید بیستم آذر سال جاری منتشر شد. در همین حال نگاهی به آمار معاملات تابلو تسهیلات مسکن در بازار دیروز نشان می‌دهد قیمت تسه‌ها در بازه ۵۸۷ تا ۶۵۴ هزار نوسان داشت.  در عین حال دیروز نزدیک به ۸۲ هزار ورقه تسه به ارزش بیش از ۵۳ میلیارد ریال در این تابلو معامله شد که تسه مرداد ۹۷ بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) روز گذشته را با جا‌به‌جایی بیش از ۹ میلیون ورقه به ارزش افزون بر ۱۱۳ میلیارد ریال پشت سر گذاشتند. بازار پایه فرابورس نیز در دومین روز کاری هفته جاری با جا‌به‌جایی نزدیک به ۳۲۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۶۸۹ میلیارد ریال و توقف نماد معاملاتی « وثوق۱» متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری وثوق امین به‌دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور‌ماه رو‌به‌رو شد.

09 (2)