بررسی بازار اول و دوم

روزی که گذشت بازار اول و دوم شاهد معاملات ۳۳۶ میلیون سهمی با ارزشی نزدیک به ۱۰۳ میلیارد تومان بود. دوشنبه هفته جاری روز سهام کالایی محسوب می‌شد. غالب نمادهای معاملاتی این صنایع با افزایش قیمت خود مواجه شدند؛ امری که در سهام فلزات اساسی محسوس‌تر بود. تمامی نمادهای این گروه به جز صنعت روی زنگان رشد قیمتی داشتند. هرچند توجه سهامداران حقیقی به «زنگان» میزان افت روز گذشته این نماد را نسبت به روزهای شنبه و یکشنبه جاری، در سطح پایین‌تری قرار داد. از طرفی همگروه نماد مزبور، فولاد هرمزگان جنوب، بیشترین رشد قیمت در گروه فلزات اساسی را کسب کرد. افزایش توجه معامله‌گران خرد به نماد «هرمز» آن را تا آستانه صف خرید یک میلیارد و ششصد میلیون تومانی برد. فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی هرکدام رشد نزدیک به ۳ درصدی را تجربه کردند. آثار مثبت برداشتن سقف قیمتی فرآورده‌های نفتی در بورس کالا، دیروز در معاملات گروه  پالایش فرابورس نیز نمایان شد. تنها نفت پاسارگاد از این صنعت با افت قیمتی مواجه شد. پالایش نفت شیراز با تقاضای چشمگیر حقیقی‌ها مواجه شد و رشد ۵ درصدی را تجربه کرد. در انتهای معاملات نیز صف خرید بیش از ۵ میلیارد تومانی پشت درهای بسته «شراز» به انتظار نشست. در ادامه، صنعت محصولات شیمیایی نیز با رشد بیش از ۶/ ۰ درصدی در رده صنایع سبزپوش دیروز ایستاد. ارزش معاملات سه صنعت مزبور از بازار اول و دوم بیش از ۵۷ درصد بود.

در جدول صنایع با بیشترین رشد روزانه، صنعت هتل و رستوران به واسطه افزایش بیش از ۵ درصدی گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی صدرنشین شد. تک نماد «چکاپا» نیز با افزایش بهای خود گروه محصولات کاغذی را در جایگاه دوم قرار داد. در ادامه مقام سوم به نام فلزات اساسی ثبت شد. در مقابل انتشار خبر ممنوعیت صادرات شکر، منجر به کاهش تقاضای سهام گروه قند و شکر و افزایش عرضه سهام آن شد. تمام عرضه‌کنندگان سهام این گروه حقیقی‌ها بودند. این امر قعرنشینی صنعت قند و شکر را در جدول مزبور به دنبال داشت. بانک و موسسات اعتباری نیز در دسته صنایع منفی دیروز قرار گرفت.

«ترین»های فرابورس

طی معاملات روز گذشته، پتروشیمی زاگرس با اثر فزاینده بر «آیفکس»، در جدول نمادها با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل صدرنشین شد. «زاگرس» که از پنجم ماه جاری در محدوده قرمز قرار داشت، سرانجام دیروز پا به منطقه مثبت گذاشت. فولاد هرمزگان جنوب و سهامی ذوب آهن اصفهان نیز در این رتبه‌بندی دوم و سوم شدند. بیشترین تقاضای سهام بازار اول و دوم فرابورس دیروز به پالایش نفت شیراز معطوف شد. همان‌طور که اشاره شد، این امر باعث رشد چشمگیر بهای آن و تشکیل صف خرید ۵ میلیارد تومانی در پایان داد‌وستد‌ها شد.

بازگشت قدرت بازار به دست حقیقی‌ها

همان‌طور که اشاره شد، روز گذشته توجه سهامداران خرد به سوی سهام کالایی بازگشت. فولاد هرمزگان جنوب با خالص خرید بیش از ۲ میلیارد تومانی این دسته از معامله‌گران، در کانون توجه آنها قرار گرفت. توجه بعدی سهامداران حقیقی به پالایش نفت پاسارگاد معطوف شد. فولاد ارفع نیز در این رتبه‌بندی سوم شد. در مقابل، پتروشیمی غدیر با اقبال سهامداران عمده مواجه شد. در مرتبه بعدی، زرین معدن آسیا برای این دسته از سهامداران مقدم شمرده شد. در مجموع معاملات بازار اول و دوم دیروز، بیش از ۷میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد حقیقی‌ها جابه‌جا‌ شد.

بررسی سایر تابلوها

در سومین روز معاملاتی هفته جاری، بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد داد‌و‌ستد بالغ بر پنج میلیون ورقه به ارزش ۴۷۶ میلیارد تومان بود. نیمی از این معاملات در بازار اسناد خزانه اسلامی جریان داشت. نرخ سود موثر این معاملات در انتهای روز کاری با افت ۷/ ۰‌واحد درصد در سطح ۹/ ۲۶ متوقف شد. در بازار تسهیلات مسکن نیز ۸۲ هزار برگه تسه به ارزش پنج میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. دیده‌بان بازار تسهیلات مسکن افزایش بهای عمده نمادهای آن را نشان می‌دهد. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) دیروز را با معاملات ۱۱ میلیون ورقه‌ای به ارزش کل ۱۱‌میلیارد تومان به پایان رساند.