نقش پررنگ کالایی‌ها در رشد «آیفکس»    

روزگذشته معاملات فرابورس با رشد قیمت و افزایش تقاضا در نمادهای کالا محور شاهد رشد بیش از ۷/ ۲ درصدی آیفکس بود. این صعود تحت‌تاثیر مثبت نمادهایی از گروه‌های پتروشیمی، فولادی و پالایشی رقم خورد. در این میان پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون، فولاد هرمزگان جنوب، ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت شیراز و فولاد ارفع بیشترین سهم را در جهش شاخص فرابورس داشتند. جذابیت قیمتی در نمادهای فوق پس از اصلاح اخیر سهام مزبور، از دیگر دلایل روی خوش سرمایه‌گذاران فرابورسی به این گروه‌ها بود. ارزش معاملات فرابورس دیروز بالغ بر ۳۲۵ میلیارد تومان بود. سهم بازار اول و دوم از این رقم به حدود ۱۲۸ میلیارد تومان می‌رسید.

«ترین»‌های دیروز فرابورس

همان‌طور که اشاره شد معامله‌گران دیروز بیشترین تمایل را به نمادهای کالا محور داشتند و اکثر سهام این گروه‌ها در مرکز توجه بودند. بر این اساس ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی غدیر و تک سهم صنایع کاغذ پارس پر‌بیننده‌ترین نمادهای روز سه‌شنبه فرابورس بودند.

دیروز در صدر جدول نمادها با بیشترین رشد قیمت، نمادهای پالایش نفت شیراز و نماد شرکت دامداری تلیسه نمونه قرار داشتند. نماد «تلیسه» که روز دوشنبه هم با افزایش قیمت حداکثری و صف خرید مواجه بود، در آخرین اطلاعیه خود از افزایش سرمایه شرکت از ۷میلیارد تومان به ۴۲ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی خبر داده است. همچنین مجوز افزایش ۱۰ درصدی نرخ فروش محصولات نیز از دیگر خبرهایی است که این نماد و البته سایر نمادهای گروه زراعت و خدمات وابسته را مورد توجه گروهی از سرمایه‌گذاران قرار داده است.

بهپاک هم دیروز با رشد ۹۶/ ۴ درصدی قیمت مواجه شد و در میان نمادهای برتر قرار گرفت. بررسی صورت‌های مالی ۶ ماهه این نماد نشان از افزایش ۸۴ درصدی سود شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. معامله‌گران فرابورسی در پایان معاملات دیروز برای تصاحب سهام شرکت پالایش نفت شیراز، صنایع کاغذی پارس، بهپاک و معدنی کیمیای زنجان در صف‌های خریدی با ارزش بیش از ۲۵ میلیارد تومان باقی ماندند. صنایع کاغذی پارس، ذوب‌آهن و پتروشیمی زاگرس نیز در روز گذشته بیشترین ارزش معاملات را داشتند. روز دوشنبه خبری مبنی بر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه کاغذ از سوی وزارت صنعت منتشر شد که باعث شد در معاملات روز گذشته نمادهای این گروه مورد توجه سرمایه‌گذاران به‌خصوص حقیقی‌های بازار قرار بگیرد و به این ترتیب که صنایع کاغذ پارس به‌عنوان تک سهم گروه محصولات کاغذی فرابورس با رشد قیمت حداکثری،معاملاتی پر حجم و پایداری صف خرید برای معاملات امروز، به کار خود پایان داد. دیروز این سهم بیشتر از سایر نمادها مورد‌توجه سرمایه‌گذاران حقیقی بود و بیشترین سهم را در سبد این گروه به خود اختصاص داد. این نماد در فهرست پر‌بیننده‌ترین‌های روز گذشته هم قرار گرفت.

رصد تغییر مالکیت سهام فرابورس

بررسی تغییرات مالکیت سهام نیز در روز سه‌شنبه نشان می‌‌دهد سرمایه‌گذاران حقیقی با افزودن بیش از ۳۳ میلیارد و ۲۶۷ میلیون تومان سهم به سبد خود برندگان فرابورس بودند. در این میان حقیقی‌ها بیشترین خرید را در نمادهای صنایع کاغذ‌سازی پارس، پتروشیمی زاگرس،کارخانجات صنعتی تبرک، بهپاک و ذوب‌آهن اصفهان انجام دادند. اما در مقابل معامله‌گران حقوقی دیروز تلاش کردند بیشترین سهم سبد دارایی خود را به سهام شرکت‌های معدنی کیمیای زنجان، زرین معدن آسیا، پتروشیمی خراسان و شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان اختصاص دهند.

بررسی سایر بازارها

معامله‌گران فرابورس دیروز در بازارهای تسهیلات مسکن، اوراق با درآمد ثابت و ETF‌ها بیش از ۱۸ میلیون برگه را دست به دست کردند که ارزش معاملات این سه بازار ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است. در این میان بازار اوراق با درآمد ثابت با ارزش معاملاتی به ارزش ۱۱۰ میلیارد تومان بیشترین سهم معاملات را در میان این سه بازار به خود اختصاص داد. در این بازار بیشترین ارزش معاملات متعلق به اوراق اسناد خزانه اسلامی بود. نرخ سود موثر این اوراق دیروز به ۴/ ۲۶ درصد رسید.همچنین دیروز بیش از ۵ میلیارد تومان «تسه» در تابلوی اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله قرار گرفت که «تسه ۹۵۰۶» بیشترین رشد قیمت و برگه اوراق تسهیلات مسکن مهر ۹۵ بیشترین کاهش قیمت را داشتند.در تابلوی ETF‌ها نیز روز سه‌شنبه بیش از ۱۵ میلیارد تومان معامله انجام شد که صندوق توسعه اندوخته آینده و صندوق ثروت آفرین پارسیان بیشتر از نیمی از ارزش معاملات این بازار را در اختیار داشتند.

10 (2)