در بازار دیروز، معامله‌گران شروع متعادلی را تحت تاثیر رشد قیمت‌ها شاهد بودند. در ادامه معاملات فعالان بازار شاهد انتشار نامه معاون وزیر صمت درخصوص اصلاح دستورالعمل قیمت‌گذاری محصولات فولادی بودند. بر اساس این دستورالعمل جدید، سقف رقابت بر سر محصولات فلزی حذف شد. در حال حاضر تنها محصولات پتروشیمی همچنان مشمول قیمت‌گذاری است. با این مصوبه محصولات فولادی نیز همانند محصولات نفتی با سقف بازار معامله خواهند شد. به دنبال انتشار این خبر، ضمن تشکیل صف‌های خرید برای نمادهای فولاد و معدنی، بازار شاهد جهش شاخص کل نیز بود. به این ترتیب در نهایت شاخص کل با رشد هزار و ۵۷۹ واحدی (معادل ۰۷/ ۱درصد) همراه شد. شاخص دیروز به یک رکورد جدید دست یافت و در پایان معاملات به رقم ۱۴۸هزار و ۵۷۸ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز روز گذشته با افزایش ۹۲/ ۱ درصدی، عدد ۲۴ هزار و ۵۹۷ واحد را تجربه کرد.دیروز نماد معاملاتی دو شرکت‌ فولاد مبارکه اصفهان و خوزستان، دو شرکت سنگ‌آهنی گل‌گهر و چادر‌ملو و نمادهای سرمایه‌گذاری امید و هلدینگ نفت و گاز تامین بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند.

در بازار دیروز با انتشار برخی اخبار درخصوص برنامه افزایش سرمایه شرکت‌ها، هیات‌مدیره فرآورده‌های غذایی و قند تربت‌جام پیشنهاد افزایش سرمایه ۶۰ درصدی این شرکت از محل آورده نقدی سهامداران، مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را به مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام ارائه کرد. به این ترتیب «قجام» در نظر دارد سرمایه اسمی خود را از ۳۱۲ میلیارد ریال به ۵۰۰ میلیارد تومان برساند. سیمان مجد خواف نیز پیشنهاد افزایش سرمایه ۴ درصدی خود را ارائه کرد. بر اساس این پیشنهاد، «سخواف» در نظر دارد سرمایه خود را از محل مطالبات و آورده نقدی از ۵۳۰ میلیارد ریال به ۵۵۲ میلیارد ریال افزایش دهد.  بهزاد محیط‌مافی، مدیرعامل «دزهراوی» نیز روز گذشته درخصوص اقدامات مربوط به افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها عنوان کرد: داروسازی زهراوی اواخر سال گذشته برنامه افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی از مطالبات سهامداران و آورده نقدی را اعلام کرده بود. به این ترتیب مقرر شده سرمایه اسمی شرکت از ۲۴ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

دیروز در خبرهای موثر، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی گفت: با همراهی دولت و مجلس و طی مراحل قانونی، مالیات بخش تولید از ۲۵ درصد کنونی به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.همچنین دیروز رئیس‌ سازمان بورس اعلام کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در حال انجام فعالیت‌هایی از جمله انتشار اوراق بیمه اتکایی و اوراق خسارت‌های فاجعه آمیز است که اولین قدم همراهی بازار سرمایه و صنعت بیمه محسوب می‌شود.شاپور ‌محمدی با تاکید بر اینکه هر ابزار مالی در بازار خاص خود معامله می‌شود، گفت: هر ابزاری بازار خاص خود را دارد و سهام، شرعی‌ترین ابزار معامله است و تاکنون هیچ‌گونه تردیدی درباره آن وجود نداشته است. وی از بررسی ابزار معاملاتی «وارانت» در دستور کار جلسه کمیته فقهی خبر داد و افزود: اگر ابزار وارانت - این ابزار در دانش مالی عبارت است از اختیار خریدی که روی اوراق بهادار شرکت توسط خود شرکت منتشر می‌شود- در کمیته پذیرفته شود، در بازار سرمایه نیز پذیرفته خواهد شد. در گروه خودرویی نیز دیروز مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد: وضعیت تولید خودرو رو به بهبود بوده و تا سه ماه آینده فرآیند تولید و تحویل خودرو عادی خواهد شد.

هاشم یکه‌زارع با بیان اینکه وقتی دشمنان ظرف ۹۰ روز صنعت خودروسازی را تحریم می‌کنند، قطعا به دنبال اهداف خاصی هستند، به صدا و سیما گفت: اما این دلیل نمی‌شود که ما هم بیکار بنشینیم و خطوط تولید دچار وقفه شود. وی ادامه داد: پس از اعمال تحریم‌ها به دلیل برخی اتفاقات مانند تاخیر در ترخیص قطعات از گمرک و تاخیر قطعه‌سازان در تحویل قطعه به خودروسازان تا حدودی روند تولید خودرو کاهش یافت اما با کار‌هایی که انجام شده ترخیص قطعات، سرعت گرفته است. یکه‌زارع از ورود قطعات به خطوط تولید و رفع مشکل خودرو‌هایی که دچار نقص قطعه بودند خبر داد و افزود: این خودرو‌ها در حال تکمیل شدن هستند و به زودی به مشتریان تحویل خواهد شد. بنابراین ظرف سه ماه آینده فرآیند تولید و تحویل خودرو عادی خواهد شد. در گروه نساجی دیروز عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام شرکت عطرین نخ قم به تعداد ۱۵میلیون و ۶ هزار و ۴۵۰ سهم در نماد ‌معاملاتی «نطرین» رقم خورد. این چهارمین عرضه اولیه فرابورس از ابتدای سال تاکنون بود. این عرضه اولیه با کشف قیمت هر سهم این شرکت به ارزش ۴۹۱۴ ریال در سقف دامنه قیمتی رقم خورد و با مشارکت ۱۳۸ هزار و ۲۳۲ نفری خریداران به هر سهامدار حقوقی و حقیقی حداکثر ۱۰۹ سهم اختصاص داده شد.

در گروه ساختمانی، روز گذشته ساختمانی قزوین گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۸ میلیارد تومانی به ۲۰ میلیارد تومانی از محل آورده نقدی سهامداران به منظور تامین مالی پروژه‌ها و سرمایه در گردش در تاریخ ۳۱ خرداد ۹۷ را ارائه کرد که به تصویب هیات‌مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد. در گروه غذایی، قیمت هر کیلوگرم شکر در سال ۱۳۹۷ درب کارخانه ۳۰ هزار ریال به‌صورت یکپارچه تعیین شد که در سال ۱۳۹۶ معادل ۲۹ هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل ۴/ ۳ درصد افزایش دارد. شایان ذکر است قیمت سال ۱۳۹۶ درب کارخانه ۲۷ هزار و ۲۲۰ ریال بوده که مبلغ ۱۷۸۰ریال آن به‌صورت یارانه دولتی بوده است. دیروز شماری از شرکت‌های قندی در گزارش شفاف‌سازی به اعلام تاثیر این مصوبه بر سود سال جاری خود پرداختند.

در گروه شوینده دیروز اعلام شد که ساینا نیز افزایش نرخ دریافت کرده است. براساس اعلام، کلیه محصولات تولیدی این شرکت، شامل انواع مایع ظرفشویی، مایع نرم‌کننده لباس، مایع لباسشویی، مایع شیشه‌شوی، انواع مایعات سپیدکننده، مایع چند‌منظوره، مایع و ژل توالت‌شوی و لوله‌بازکن معادل ۲۰ تا ۲۵ درصد نرخ فروش قبلی افزایش نرخ گرفته‌اند. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با کسر معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به هزار و ۶۳ میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۱۴ میلیارد تومان رسید.