وضعیت بزرگان بازار بدون سقف قیمتی

دیروز در بازار اول و دوم بیش از ۵۴۵ میلیون سهم به ارزش ۲۱۰‌میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفتند. حدود ۱۳۲ میلیارد تومان از این نقدینگی در معاملات سهام کالایی این بازار گردش یافت. طی برداشت سقف نوسان قیمتی صنایع فلزات اساسی و پتروشیمی، بازار با دو بازخورد متفاوت مواجه شد. تقاضای عمومی نسبت به سهام محصولات پتروشیمی افزایش پیدا کرد. در صورتی که زیرمجموعه فلزات اساسی تحت فشار فروش قرار گرفت. دیروز محصولات فولادی در بورس کالا طبق قوانین جدید مورد عرضه قرار گرفتند. بی اطمینانی نسبت به عدم تقاضای قدرتمند و موثر محصولات فولادی در بورس کالا در چارچوب مقرراتی جدید، از دلایل اصلی فشار عرضه روی نمادهای مربوطه بود.این امر پس از کسب بازدهی قابل توجه سهامداران از سهام این گروه بیشتر خودنمایی می‌کرد. از این رو گروه فلزات اساسی دیروز افت شاخص را تجربه کرد. از طرفی نماد معاملاتی پالایش نفت شیراز به‌عنوان عرضه‌کننده وکیوم باتوم، ۵ هزار تن از محصول نام برده را با قیمت پایه یک میلیون و ۳۳۵ هزار تومان به ازای یک تن به‌صورت حراج ناپیوسته عرضه کرد؛ که در نهایت با قیمت پایانی ۲ میلیون و ۹۱۶ هزار تومان مورد معامله قرار گفت. به‌رغم بالا بودن قیمت پایانی نسبت به قیمت پایه، قیمت پایانی جلسه قبل معاملات به تاریخ ۱۴ شهریور سال جاری ۲۶ درصد بالاتر بود. نتیجه این کاهش قیمت، افت بیش از ۴ درصدی سهام پالایش نفت شیراز بود. این جو منفی به پالایش نفت لاوان نیز سرایت کرد و کاهش بهای ۲‌درصدی را برای آن رقم زد. در نتیجه افت بهای سهام این دو گروه، صنعت فرآورده‌های نفتی نیز همراه با فلزات اساسی در محدوده قرمز قرار گرفت.

ترین‌های فرابورس

در انتهای معاملات دیروز، صف خرید بیش از ۴ میلیارد تومانی پشت درهای بسته نماد معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه به انتظار نشستند. استقبال معامله‌گران از سهام «میدکو» باعث شد که نماد مزبور بیشترین رشد قیمتی صنعت فلزات اساسی را کسب کند و اثر فزاینده‌ای بر آیفکس داشته باشد. اما بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل، متعلق به نماد معاملاتی پتروشیمی مارون بود. این نماد که تماما از سوی سهامداران حقیقی مورد معامله قرار گرفت وتاثیر فزاینده بیش از ۲۰ واحدی را بر شاخص فرابورس رقم زد. در مقابل فولاد هرمزگان جنوب با اثر کاهنده حدود ۸ واحدی از افزایش بیشتر نماگر بازار جلوگیری کرد. در معاملات روز گذشته، شاخص صنعت استخراج زغال‌سنگ با افزایش ۱۲ درصدی بیشترین بازدهی را در بین صنایع فرابورسی تجربه کرد. از طرفی تک نماد جدید عطرین نخ قم نیز مورد اقبال سهامداران، صف خرید بیش از ۹ میلیارد تومانی و در نهایت افزایش بهای تقریبا ۵ درصدی قرار گرفت. این امر رتبه دوم رشد روزانه را به زیرمجموعه منسوجات اختصاص داد.

رصد بازیگران فرابورس

روز گذشته توجه معامله‌گران حقیقی به سهامی ذوب آهن اصفهان جلب شد.امری که خالص خرید این سهامداران در نماد مزبور را به ۸ میلیارد تومان رساند. پس از ذوب آهن اصفهان، بازرگانی و تولیدی مرجان کار در اولویت خرید این دسته از سهامداران قرار گرفتند. مقام سوم ترجیحات آنها به نام پتروشیمی زاگرس بود. از طرفی، سهامداران حقوقی عمده‌ترین قسمت سبد سهام خود را به پالایش نفت شیراز اختصاص دادند. گروه صنایع کاغذ پارس و پالایش نفت لاوان نیز از دیگر نمادهای قابل توجه معامله‌گران عمده بود. در پایان داد‌و‌ستدهای روز شنبه هفته جاری، نزدیک به ۲ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد تا خالص تغییر مالکیت بازار همچنان به نفع این سهامداران باشد.

نگاهی به سایر بازارها

بخش عمده نقدینگی موجود در فرابورس، در معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت گردش پیدا کرد. در این بازار ۵ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۴۰۲ میلیارد تومان مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت. عمده ارزش معاملات به خرید و فروش اوراق خزانه اسلامی اختصاص داشت.ارزش معاملات این بازار به مرز ۳۴۷ میلیارد تومان رسید. نرخ سود موثر این اوراق نیز با افزایش ۷/ ۰ واحد درصد در سطح ۸/ ۲۷‌درصدی قرار گرفت.در تحولات پیرامون این بازار دیروز نماد معاملاتی «اخزا۷۰۴» نیز با تاریخ سررسید ۲۲ دی سال ۱۳۹۹، برای اولین بار از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه شد.