صنایع صدرنشین بازار اول و دوم

بازار اول و دوم اولین روز کاری هفته‌جاری را با داد و ستد بیش از ۶۹۰ میلیون سهم به ارزش تقریبی ۲۷۵ میلیارد تومان، به پایان برد. صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری بیشتر از نیمی از نقدینگی حاصل از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند. دیروز پرمعامله‌ترین نماد به زیرمجموعه فلزات اساسی تعلق داشت (سهامی ذوب‌آهن اصفهان) . صف خرید «ذوب» پس از اتمام معاملات به بیش از ۶ میلیارد تومان رسید. در گروه مزبور، صنعت روی زنگان با انتشار گزارش فعالیت ماه شهریور خود در سایت کدال، از افزایش بیش از ۱۶۵ درصدی فروش ماهانه خود نسبت به مرداد خبر داد که اقبال دیروز سهامداران حقیقی را به همراه داشت. این خوش‌اقبالی منجر شد که «زنگان» در میان فلزات بیشترین افزایش قیمت را تجربه کند. از طرفی پتروشیمی غدیر نیز که چهارشنبه هفته گذشته به دلیل نوسان قیمتی بیش از ۲۰ درصد در پنج روز معاملاتی متوالی متوقف شده بود، دیروز بازگشایی شد و با افزایش ۱۰ درصدی روز کاری خود را به پایان رساند. مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر، علت نوسان قیمت بیش از حد مجاز را صرفا هجوم نقدینگی به بازار سهام اعلام کرده بود. در میان سهام گروه سرمایه‌گذاری نیز نماد معاملاتی مس سرچشمه بیش از نیمی از معاملات زیرمجموعه خود را رقم زد. افزایش ۳۵ درصدی ارزش بازار «سرچشمه» نسبت به ماه گذشته، توجه سهامداران را به خود جلب کرد و در پایان معاملات روز گذشته صف خرید نماد مزبور را به مرز ۱۰ میلیارد تومانی رساند.  در میان صنایع پربازده دیروز، ‌اطلاعات و ارتباطات بیشترین افزایش شاخص را تجربه کرد. پس از آن گروه رایانه قرار گرفت. در این گروه، نماد معاملاتی تجارت الکترونیک پارسیان کیش که دیروز ششمین روز معاملاتی خود را در بازار دوم فرابورس به اتمام رساند، با صف خرید نزدیک به ۶ میلیارد تومانی مواجه شد. در مقابل، گروه‌های محصولات کاغذی و قند و شکر صنایعی بودند که دیروز افت شاخص را تجربه کردند.

«ترین»های فرابورسی

همان‌طور که اشاره شد، روز گذشته شاخص کل فرابورس رشد بیش از ۸۰ واحدی را تجربه کرد. پتروشیمی مارون، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و پتروشیمی زاگرس بیشتر اثر فزاینده را بر نماگر فرابورس داشتند و تاثیر مثبت آنها در مجموع به بیش از ۴۷ واحد رسید. بیشترین افزایش بهای دیروز نیز به نام لیزینگ ایران و شرق ثبت شد. نوسان مثبت قیمت نماد «ولشرق» نیزدر گزارش شفاف‌سازی ناشی از جو کلی حاکم بر بازار اعلام شد. بیشترین تقاضای سهامداران به سوی سرمایه‌گذاری مس سرچشمه جذب شد و بیشترین عرضه از سمت دارندگان سهام «وهور» بود. از دیگر نمادهای پربیننده روز شنبه، می‌توان به تک‌نماد عطرین نخ قم اشاره کرد. نماد تازه وارد مزبور روز گذشته صف خرید بیش از ۳ میلیارد تومانی را پشت درهای بسته به انتظار گذاشت.

رصد بازیگران فرابورس

در اولین روز معاملاتی هفته جاری، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در کانون توجه سهامداران حقیقی قرار گرفت. همانطور که اشاره شد، افزایش ارزش بازار «سرچشمه» در ماه گذشته، تقاضای قابل‌توجهی از معامله‌گران حقیقی را به دنبال داشت. دیروز بیش از ۸ میلیارد تومان از سهام مزبور از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد. سهامی ذوب آهن اصفهان و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان از دیگر ترجیحات معامله‌گران خرد بودند. در مقابل این تک‌نماد گروه صنایع کاغذ پارس بود که عمده توجه سهامداران حقوقی را به خود جلب کرده بود. «چکاپا» که در معاملات ۷ روز کاری خود، افزایش بها را تجربه کرده بود، روز گذشته طی شناسایی سود توسط سهامداران‌ تحت‌فشار عرضه قرار گرفت و با افت قیمت مواجه شد. نمادهای معاملاتی تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا و صنعتی بهپاک در اولویت‌ بعدی سهامداران عمده قرار گرفتند. در مجموع خالص تغییر مالکیت معاملات دیروز به نفع سهامداران خرد پایان یافت و نزدیک به ۶۴ میلیارد تومان از سبد سهامداران عمده خارج شد و به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد.

نگاهی به سایر تابلوها

روز گذشته، در بازار اوراق با درآمد ثابت بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰‌ورقه به ارزش نزدیک به ۲۱۹ میلیارد تومان دست به دست شد. ارزش معاملات «اشاد۱۴» به تنهایی یک‌سوم از این میزان نقدینگی را شامل می‌شد. از طرفی ارزش داد و ستد اسناد خزانه اسلامی بیشتر از ۵۶ درصد ارزش کل دیروز را رقم زد و در مرز ۱۲۴ میلیارد تومانی قرار گرفت. نرخ سود مؤثر این اوراق در انتهای روز گذشته با افزایش ۳/ ۰ واحد درصدی در سطح ۸/ ۲۸ درصدی متوقف شد. از طرفی در بازار تسهیلات مسکن بیش از ۹۰ هزار برگه به ارزش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معامله شدند. غالب این اوراق معاملات دیروز را با رشد قیمت پشت‌سر گذاشتند. در تحولات پیرامون این بازار مدت اعتبار اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره ۱۵ مهر سال ۹۵، در نماد معاملاتی «تسه۹۵۰۷» روز پانزدهم ماه جاری به اتمام می‌رسد. ارزش داد و ستدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) به بیش از ۷۴ میلیارد تومان رسید و صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس نیز به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد آن شناخته شد.

گشایش نماد معاملاتی «نوین»

دیروز در تحولات فرابورس ایران مدیر نظارت بازار و بازرسی از تغییر بازارگردان و تعهدات بازارگردانی در نماد معاملاتی «نوین» خبر داد. بر این اساس صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی صبانیک به انجام عملیات بازارگردانی در این نماد خواهد پرداخت که روش آن مبتنی بر حراج است و دامنه نوسان روزانه قیمت مطابق با دامنه مجاز نوسان قیمت در بازارهای اول و دوم فرابورس است. همچنین حداقل معاملات روزانه بازارگردان در این نماد تعداد ۶۰۰ هزار سهم است و برای این نماد معاملاتی که در بازار دوم دادوستد می‌شود، در مقاطع سه ماهه امکان بازنگری در پارامترهای بازارگردانی وجود دارد. در این میان بر اساس اطلاعیه دیگری که از سوی مدیر عملیات بازار و اعضای فرابورس منتشر‌شده نماد معاملاتی شرکت بیمه نوین در نماد «نوین» از دوشنبه مورخ نهم مهرماه در بازار دوم گشایش می‌یابد.