صنایع صدرنشین بازار اول و دوم

یکشنبه هفته جاری، روزی تماما سبز برای نمادهای معامله شده بازار اول و دوم بود. حجم معاملات خرد دو بازار عنوان شده به مرز ۶۱۳ میلیون سهمی رسید و نقدینگی بیش از ۲۳۶ میلیارد تومان را رقم زد. صنعت سرمایه‌گذاری و سپس محصولات شیمیایی از منظر ارزش معاملاتی با نسبتی بسیار نزدیک به یکدیگر در صدر صنایع دیگر بودند. سرمایه‌گذاری مس سرچشمه همچنان پرمعامله‌ترین سهام زیرمجموعه سرمایه‌گذاری بود و پس از اتمام روز کاری، صف خرید نزدیک به ۱۸ میلیون تومانی را پشت درهای بسته به انتظار گذاشت. میان محصولات شیمیایی نیز پتروشیمی غدیر در کانون توجه سهامداران قرار داشت. گزارش فعالیت ماه شهریور «شغدیر» که یکم ماه جاری منتشر شد، خبر از افزایش بیش از چهار برابری درآمد حاصل از فروش PVC داد. امری که منجر به استقبال هرچه بیشتر معامله‌گران شده است. پس از بسته شدن درهای معاملات، بیش از هفت میلیارد تومان در صف خرید نماد مزبور قرار گرفت.

زیرمجموعه فلزات اساسی، سومین صنعت پرمعامله دیروز بود. این صنعت با توقف سه نماد معاملاتی مواجه بود. زرین معدن آسیا و فولاد هرمزگان جنوب که روز شنبه به دلیل نوسان قیمتی بیش از ۵۰ و ۲۰ درصد متوقف شده بودند، دیروز هم از شرکت در معاملات بازماندند. از طرفی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه نیز جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام در یکشنبه هفته جاری، متوقف بود. میان نمادهای معامله شده فلزات اساسی، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با صف خرید نزدیک به ۱۱ میلیارد تومانی قابل توجه‌ترین نماد باقی ماند. در مقابل صنایع پرمعامله دیروز، زیرمجموعه هتل قرار گرفت. هر دو نماد معاملاتی صنعت مزبور، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و هتل کوثر به دلیل نوسان قیمتی بیش از ۵۰ درصد متوقف بودند و روز بدون معامله‌ای را پشت سر گذاشتند.

رشد معاملات محصولات دارویی

روز گذشته با بازگشایی نماد پخش البرز از زیرمجموعه محصولات دارویی همراه بود. «پخش» که از بیستم شهریور به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت متوقف شده بود، اطلاعیه‌ای از یک مزایده را در کدال منتشر کرد. طبق این اطلاعیه، شرکت پخش البرز ملکی پنج هزار متری را به مبلغ بیش از ۲۹ میلیارد تومان به فروش گذاشته بود. پس از بازگشایی نماد مزبور، بهای آن افزایش بیش از ۷۷ درصدی را تجربه کرد. دومین نماد حائز اهمیت محصولات دارویی تولید و صادرات ریشمک بود. این نماد که چهارشنبه هفته گذشته آگهی ثبت افزایش ۳۰ میلیارد تومانی سرمایه خود را نشر داد، روز گذشته سومین نماد پرمعامله شناخته شد. به این ترتیب محصولات دارویی از منظر رشد شاخص، در صدر سایر صنایع قرار گرفت و رشد بیش از ۱۰ درصدی را تجربه کرد. پس از آن، سیمان مقام دوم را در این رتبه‌بندی کسب کرد. تک نماد معاملاتی سیمان لار سبزوار پس از چند روز توقف، روز گذشته بازگشایی شد و افزایش بهای بیش از ۹‌درصدی را ثبت کرد.

«ترین»های فرابورس

در دومین روز از هفته جاری، شاخص کل فرابورس ایران افزایش بیش از ۷۷ واحدی را در کارنامه خود به ثبت رساند. پتروشیمی مارون با اثر فزاینده ۲۳ واحدی بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر بازار داشت. پس از آن پتروشیمی زاگرس و سهامی ذوب آهن اصفهان باعث رشد هر چه بیشتر آیفکس شدند. در میان نمادهای پرتقاضا، تک نماد زیرمجموعه بانک‌ها و موسسات اعتباری، بانک دی صدرنشین بود. صف تقاضای نماد مزبور پس از اتمام معاملات دیروز، در مرز ۱۸ میلیارد تومانی قرار داشت. پیش‌تر در چهارم ماه جاری مدیرعامل بانک دی در کنفرانس اطلاع‌رسانی، هجوم نقدینگی و جو حاکم بر بازار سهام را عامل اصلی نوسان قیمتی «دی» اعلام کرد. در جدول نمادها با بیشترین ارزش معامله نیز گروه صنایع کاغذ پارس با نقدینگی بیش از ۲۵ میلیارد تومان، جایگاه اول را به خود اختصاص داد.

رصد بازیگران فرابورس

داد و ستدهای دیروز بار دیگر با غالب شدن سهامداران حقیقی بر بازار پایان یافت. در کانون توجه این دسته از سهامداران بانک دی قرار داشت. خالص خرید حقیقی‌ها از «دی» بیش از ۱۲ میلیارد تومان بود. پس از آن، عمده توجه معامله‌‎گران خرد به سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و تولید و صادرات ریشمک معطوف شد. در مقابل پتروشیمی غدیر مورد اقبال سهامداران حقوقی قرار گرفت و تغییر مالکیت بیش از پنج میلیارد تومانی را رقم زد. در ادامه معامله‌گران عمده، بیشترین علاقه خود را به «غشهداب» و «کتوکا» نشان دادند. در مجموع، بیش از ۷۱ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها کسر شد تا به سبد حقیقی‌ها انتقال یابد.

گشایش نماد معاملاتی «اخزا۷۰۶»

در بازار اوراق با درآمد ثابت دیروز، بیش از یک میلیون و ۶۰۰‌ورقه به ارزش حدودی ۱۳۷ میلیارد تومان دست به دست شد. نقش معاملات اسناد خزانه اسلامی در به گردش درآمدن این مقدار نقدینگی، نزدیک به ۹۴ میلیارد تومان بود. پس از پایان معاملات، نرخ سود موثر اوراق «اخزا» نسبت به روز شنبه به اندازه ۱/ ۰ واحد درصد کاهش یافت و به ۷/ ۲۸ درصد رسید. از طرفی اوراق اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۷۰۶» با سررسید ۲۳ تیر سال ۱۳۹۹، برای اولین بار در روز سه‌شنبه هفته جاری ( مورخ دهم مهر) در بازارهای ابزارهای نوین مالی گشایش پیدا می‌کند. در بازار تسهیلات مسکن نیز بیش از ۸۸ هزار ورقه «تسه» و «تملی» به ارزش بالاتر از پنج میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفتند. همچنین دیروز نماد معاملاتی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک ملی شهریور ماه سال ۱۳۹۷ در نماد «تملی۷۰۶» در بازار عادی با محدودیت دامنه نوسان ۵ درصدی قیمت گشایش یافت. ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) نیز به بیش از ۵۸ میلیارد تومان رسید. صندوق سرمایه‌گذاری به نماد «اعتماد» بیشترین ارزش معاملاتی دیروز را کسب کرد.