رصد بازار اول و دوم

روز گذشته در بازار اول و دوم نزدیک به ۶۱۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۶۶ میلیارد تومان معامله شد. از منظر ارزش معاملاتی، صنعت فلزات اساسی در صدر سایر صنایع بود. در ادامه، هتل و محصولات شیمیایی از دیگر صنایع پرمعامله دیروز بودند. دادوستدهای زیرمجموعه‌های این سه گروه، نزدیک به نیمی از نقدینگی بازار اول و دوم را به گردش درآورد. همچنین از نگاه افزایش شاخص، فلزات اساسی بیشترین رشد دیروز را به خود اختصاص داد. در مقابل گروه عرضه برق و گاز در قعر جدول بازدهی روزانه قرار گرفت و به‌عنوان منفی‌ترین صنعت روز شنبه هفته‌جاری ثبت شد. در مجموع ۱۹ صنعت بازار اول و دوم، دیروز قرمزپوش شدند و پنج صنعت روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند.

سهامی ذوب‌آهن اصفهان که دوشنبه هفته گذشته به دلیل نوسان قیمت بیش از ۵۰ درصدی متوقف شده بود، پس از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی در اولین روز از هفته جاری آماده حضور در معاملات شد. در کنفرانس اطلاع‌رسانی یاد شده، به افزایش سرمایه شرکت از محل مازاد تجدید دارایی‌ها به مبلغ ۲۸۲ هزار و ۳۲۳ میلیارد ریال (معادل ۳۶ /۸۵ درصد سرمایه فعلی شرکت) اشاره شد. همچنین عنوان شد در حال‌حاضر مدارک و مستندات لازم جهت بررسی و دریافت مجوز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده و پس از تایید سازمان، مجمع عمومی فوق‌العاده جهت تصویب افزایش سرمایه برگزار خواهد شد که زمان و مکان آن ده روز قبل از برگزاری اطلاع‌رسانی می‌شود. نماد «ذوب» با ارزش معاملاتی بیش از ۲۸ میلیارد تومان پرمعامله‌ترین نماد فلزی دیروز بود. نماد مزبور که در روزهای عرضه‌های سنگین سهام غایب بود، پس از اتمام معاملات روز گذشته با صف فروش بیش از ۴۲ میلیارد تومانی مواجه شد.  از طرفی سرمایه‌گذاری مس سرچشمه که با تفاوت قابل‌توجهی به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد زیرمجموعه سرمایه‌گذاری‌ها شناخته شد، در انتهای معاملات صف خرید بیش از پنج میلیارد تومانی را به انتظار گذاشت. نماد مزبور یک آگهی مبنی بر ثبت افزایش سرمایه در سامانه کدال منتشر کرد. برابر این آگهی بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده (به تاریخ هجدهم فروردین سال ۹۷) افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به ‌مبلغ ۲۸۰ میلیارد تومان در تاریخ دوازدهم ماه جاری در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است. همچنین نماد معاملاتی بیمه نوین روز دوشنبه معادل ۱۶ مهر، پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران گشایش پیدا می‌کند.

«ترین»های فرابورسی

همان‌طور که اشاره شد، دیروز روز پر نوسانی برای شاخص کل فرابورس بود. در نهایت برآیند این نوسانات کاهش پنج واحدی این نماگر را به همراه داشت. در جدول نمادها با بیشترین تاثیر بر شاخص کل، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با بیشترین اثر فزاینده جایگاه اول را کسب کرد. پس از آن، معاملات هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی زاگرس نیز در راستای افزایش شاخص کل بود. اما در مقابل تولید نیروی برق دماوند که بیشترین اثر کاهنده دیروز را داشت، به همراه پتروشیمی مارون و فولاد هرمزگان جنوب مانع از افزایش بیشتر آیفکس شدند. بیشترین تقاضای دیروز متوجه نماد معاملی ریل سیر کوثر شد که در انتهای روز کاری صف خرید آن به بیش از ۷ میلیارد تومان رسید. تمام خریداران این سهام از نوع حقیقی بودند. از طرفی بیشترین عرضه نیز با توجه به صف فروش طویل سهامی ذوب‌آهن اصفهان، به نام «ذوب» ثبت شد. همچنین بیشترین نقدینگی دیروز در گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی به‌گردش درآمد. ارزش معاملاتی نماد مزبور نزدیک به ۳۶ میلیارد تومان بود.

نگاهی به بازیگران بازار

در جریان معاملات روز شنبه، عمده توجه سهامداران حقیقی معطوف به نماد معاملاتی تولید برق عسلویه مپنا شد و ارزش خالص تغییر مالکیت آن از حقوقی به حقیقی در مرز ۴ میلیارد تومانی قرار گرفت. در ترجیحات بعدی این دسته از سهامداران، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و پتروشیمی زاگرس بود که مجموع خالص خرید معامله‌گران خرد از این دو نماد بالغ بر ۵ میلیارد تومان بود. در مقابل سهامداران حقوقی، بیش از همه به سرمایه‌گذاری مس سرچشمه جذب شدند و سپس با اختلاف اندکی گروه صنایع کاغذ پارس را انتخاب کردند. هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه نیز در اولویت‌های این دسته از سهامداران قرار گرفت. مجموع ارزش تغییر مالکیت هر سه نماد عنوان شده بیش از ۱۰ میلیارد تومان بود. در نهایت، بازار برای سومین روز معاملاتی متوالی با قدرت‌نمایی سهامداران عمده به معاملات خود پایان داد. بیش از ۷ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد حقوقی‌ها افزوده شد.

چه خبر از سایر بازارها؟

دیروز در بازار اوراق با درآمد ثابت بالغ بر ۵ میلیون برگه سهم به ارزش نزدیک به ۴۵۰ میلیارد تومان دست‌به‌دست شدند. ۲۷۰ میلیارد تومان از این نقدینگی در معاملات نمادهای «مبین۱۱»، «مبین۱۲» و «مبین۱۳» گردش پیدا کرد. از طرفی ارزش معاملات اوراق خزانه اسلامی در همین بازار در مرز ۱۱۵ میلیارد تومانی قرار گرفت. با افت قیمتی در شماری از این اسناد، نرخ سود موثر به اندازه ۱/ ۰ واحد درصد افزایش یافت و بر سطح ۶ /۲۷ درصدی ایستاد. همچنین امروز (یکشنبه ۱۵ مهرماه)، عرضه اولیه اوراق اسناد خزانه اسلامی در نماد معاملاتی «اخزا۷۰۲» صورت می‌گیرد.همچنین دیروز در بازار اوراق تسهیلات مسکن نزدیک به ۶ میلیارد تومان نقدینگی مورد دادوستد قرار گرفت. غالب این نمادها با افت قیمتی روز کاری گذشته را پشت‌سر گذاشتند. ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله (ETF) نیز به بیش از ۴۰‌میلیارد تومان رسید. بیش از نیمی از این معاملات در نماد صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسیان جریان پیدا کرد.