در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کرده بودند که با توجه به تداوم افت قیمت‌ها و کاهش ارزش شرکت‌ها در ۳روز قبل از آن، افزایش تقاضا در بازار مشاهده شد. این مساله باعث شد تا در بازار صف‌های خرید در نمادهای دو گروه بانکی و پالایشگاهی تشکیل شود. اما این جو مثبت به طرز عجیبی در ساعت ۱۰:۱۵ برهم خورده و عرضه میلیون‌ها سهم، اکثر نمادها را به صف فروش کشاند. این عرضه‌های سنگین و هیجانی سبب شد تا جو روانی منفی‌ای در بازار تشکیل شود. به این ترتیب اکثر معامله‌گران وحشت‌زده از شروع یک دور جدید افت قیمت‌ها، به صف‌های فروش روی آوردند. در این شرایط نگاه‌ها به سمت تحولات آتی بازار است تا در‌یابد آیا می‌توان به بازگشت بازار به روند رشد قبلی در روزهای آتی امید داشت یا خیر؟

در همین حال در بازار موازی تلاش دولت برای تخلیه حباب ارز همچنان ادامه دارد. در این شرایط دیروز شاخص کل با افت ۸/ ۰ درصدی معادل هزار و ۴۷۴واحدی در سطح ۱۸۴هزار و ۸۴ واحدی متوقف شد. همچنین دیروز شاخص کل هموزن نیز با کاهش ۵۱۷ واحدی عدد ۳۱ هزار و ۷۰۸ واحد را به نمایش گذاشت. در بازار دیروز نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، پتروشیمی پارس و چادرملو بیشترین سهم را در افت شاخص کل داشتند. در این روز در حالی شائبه‌هایی در زمینه معاملات اعتباری رخ داد که دبیر‌کل کانون کارگزاران بورس با تکذیب تغییر در معاملات اعتباری شرکت‌های کارگزاری، درباره جنبه دوم این رویه که مربوط به خالص بدهی کارگزاران به اتاق پایاپای بوده و بسیاری از سهامداران از آن مطلع نیستند، توضیح داد. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح‌اله میرصانعی درباره شایعات مربوط به تغییر رویه معاملات اعتباری و کاهش اعتبار برخی کارگزاران که به‌رغم تکذیب مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، همچنان از سوی برخی مطرح شده، تاکید کرد: در مورد معاملات اعتباری سرمایه‌گذاران نزد شرکت‌های کارگزاری، دو جنبه مطرح است که اطلاع فعالان می‌تواند به درک درست و واقعی بینجامد.وی ادامه داد: جنبه اول مربوط به اعتباری است که شرکت‌های کارگزاری به مشتریان می‌دهند که در این مورد یک ماه پیش اصلاحاتی اعمال و ابلاغ شد که اثری در بازار سرمایه نداشته و کارگزاران مانند گذشته، می‌توانند با رعایت مفاد دستورالعمل اقدام به اعتباردهی به مشتریان کنند.

این مقام مسوول افزود: جنبه دوم، خالص بدهی کارگزاران به اتاق پایاپای است که هیچ ربطی هم به جنبه اول و معاملات اعتباری و اثری در معاملات ندارد بلکه فقط مربوط به خالص بدهی کارگزاران نزد اتاق و بر اساس فرمول سه متغیر حقوق صاحبان سهام شرکت‌های کارگزاری با ضریب صفر تا ۵ و وابسته به میزان ریسک کارگزاری، ضمانتنامه کارگزاری و سهم‌الشرکه کارگزاری نزد صندوق تضمین است. میرصانعی با بیان اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران اطلاعاتی از حد اعتباری و جنبه دوم اعتبارات ندارند، ادامه داد: در این بخش، به تازگی ۳۰ شرکت کارگزاری با افزایش ضریب حقوق صاحبان سهام و رشد حد اعتباری و ۱۰ کارگزار پر‌ریسک هم با کاهش مواجه شده‌اند که در مجموع نشان از بهبود این متغیر در صنعت کارگزاری و افزایش مبالغ دارد.در گروه تجهیزات دیروز کنترل‌ خوردگی‌ تکین‌کو از قرارداد مهم با شرکت مهندسی و توسعه نفت خبر داد. «رتکو» این قرار‌داد را ۹ مهر با شرکت مهندسی و توسعه نفت منعقد کرده که مربوط به انجام خدمات مشاوره‌ای و برای خدمات بازرسی فنی، جوش، آزمایشات مخرب و غیرمخرب، کنترل خوردگی و کنترل کیفی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی است.

این شرکت در مورد جزئیات قرارداد هم توضیح داد: کارفرما موظف است ظرف مدت ۲۰ روز پس از دریافت صورت وضعیت، ماهانه پیمانکار را پس از کسر کسورات قانونی (سپرده حسن انجام کار و سپرده بیمه) پرداخت کند. همچنین درصورت درخواست پیمانکار، کارفرما ۲۰ درصد از مبلغ اولیه قرارداد را در مقابل اخذ ضمانتنامه بانکی پرداخت کند که مبلغ پیش‌پرداخت از صورت وضعیت‌های تایید شده پیمانکار کسر خواهد شد. مبلغ قرارداد خدمات بازرسی فنی شرکت مهندسی و توسعه نفت مربوط به ۲ سال از تاریخ ابلاغ قرارداد بوده که تاثیرات ریالی درآمد قرارداد در سال ۹۷ باتوجه به کارکرد ۸ ماهه معادل حدود ۷/ ۴۵ میلیارد ریال بوده که باتوجه به برآورد صورت گرفته تا ۸۰۰ میلیون تومان بر سود شرکت افزوده خواهد شد. اما تاثیرات اصلی درآمد خدمات در این پروژه طی ماه‌های ۱۱ تا ۱۵ بوده که در سال دوم قرارداد یعنی سال ۹۸ تاثیر عمده‌ای را به همراه خواهد داشت.

در گروه فلزی، بهرام سبحانی مدیر‌عامل فولاد مبارکه استعفا کرد؛ طبق اعلام ایمیدرو حمیدرضا عظیمیان به‌عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعامل جدید شرکت فولاد مبارکه اصفهان و محمود اسلامیان به‌عنوان رئیس هیات مدیره این شرکت تعیین شدند. محمود اکبری مزرعچه و بهمن عیاررضایی هم به‌عنوان دیگر اعضای هیات مدیره این شرکت منصوب شدند.در مجموع بازار دیروز شرایط ضعیف و عجیبی داشت که در بورس ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به یک هزار و ۸۶۱میلیارد تومان و در فرابورس به هزار میلیارد تومان رسید.