صنایع بازار اول و دوم

طی معاملات خرد روز گذشته، حدود یک میلیارد و ۲۰۰‌میلیون سهم به ارزش بیش از ۴۲۱ میلیارد تومان در بازار اول و دوم مورد معامله قرار گرفت. نمادهای قابل توجهی در دو بازار عنوان شده که طی پنج روزکاری گذشته شاهد صف‌های سنگین فروش بودند، دیروز تحت تاثیر تقویت تقاضا، مسیر رشد را در پیش گرفتند. از ۲۵ صنعت حاضر در بازار، ۱۶ صنعت سبزپوش شدند و بقیه در محدوده قرمز باقی ماندند. نزدیک به نیمی از ارزش معاملات در صنعت فلزات اساسی به گردش درآمد. به‌طور دقیق‌تر عمده معاملات این صنعت در نماد سهامی ذوب‌آهن اصفهان رقم خورد. ارزش معاملات نماد مزبور در انتهای روز کاری بیش از ۱۸۶ میلیارد تومان بود. پس از فلزات اساسی، به‌عنوان پرمعامله‌ترین صنعت، محصولات شیمیایی قرار داشت و در ادامه نیز زیرمجموعه هتل مقام سوم را کسب کرد. هتل همچنین از منظر رشد شاخص صدرنشین شد و محصولات شیمیایی و منسوجات پس از آن جای گرفتند. در مقابل صنعت قند و شکر به‌عنوان زیانده‌ترین صنعت دیروز شناخته شد.

 نگاهی به روند معاملات

سه‌شنبه هفته جاری اکثر نمادهای معاملاتی بازار اول و دوم در محدوده مثبت ایستادند و روز مثبتی را برای شاخص کل رقم زدند. چنان که اشاره شد آیفکس در جریان مبادلات دیروز رشد نزدیک به ۵۰ واحدی را در کارنامه خود ثبت کرد. پتروشیمی مارون، با اثر فزاینده بیش از ۲۰ واحدی بیشترین تاثیر مثبت را بر این شاخص بر جا گذاشت. پتروشیمی زاگرس و سپس هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه نیز به آن پیوستند و در مجموع نزدیک به ۲۰ واحد در محاسبه آیفکس اثر گذاشتند.

در مقابل سهامی ذوب‌آهن اصفهان که همچنان با غلبه عرضه بر تقاضا مواجه بود، اثر کاهنده ۷ واحدی در نماگر مزبور به جا گذاشت. در میان نمادهای رشد یافته، نماد تازه ‌نفس تجارت الکترونیک پارسیان کیش با جلب اکثریت تقاضای سهامداران و افزایش بهای بیش از ۱۰ درصدی پیشتاز بود. گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی نیز که روز دوشنبه در منفی‌ترین حالت خود بود، طی معاملات روز پیش به‌عنوان دومین نماد پرمعامله معرفی شد و افزایش بهای نزدیک به ۷ درصدی را تجربه کرد.

اقبال مجدد سهامداران حقیقی

از سه‌شنبه هفته گذشته تا پایان معاملات روز دوشنبه هفته جاری، سهامداران حقیقی از خرید عقب‌نشینی کرده بودند. بر این اساس خالص تغییر مالکیت روزانه معاملات در این بازه زمانی به نام سهامداران عمده رقم خورد. این روند روز گذشته تغییر کرد. معامله‌گران حقیقی از شدت فشار عرضه بر بزرگان بازار کاستند و این نمادها به سمت صف خرید سهام مزبور روانه شدند. سهامی ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان نمادی که طولانی‌ترین صف فروش دوشنبه را به انتظار گذاشته بود، دیروز در کانون توجه سهامداران خرد قرار گرفت. بیش از ۷ میلیارد تومان سهام ذوب‌آهن اصفهان از پرتفوی سهامداران عمده خارج و به سبد سهامداران خرد افزوده شد. در ادامه توجه این دسته از سهامداران به دو نماد بانک دی و بیمه نوین معطوف شد. در مقابل تبرک مورد توجه سهامداران عمده قرار گرفت. خالص تغییر مالکیت «تبرک» در این روز بیش از یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان بود. به این ترتیب نماد مزبور در صدر ترجیحات سهامداران عمده قرار گرفت. خالص خرید سهامداران حقیقی طی روز گذشته بیش از ۱۸‌میلیارد تومان ثبت شد.

رصد سایر تابلوها

بازار اوراق با درآمد ثابت در جریان داد و ستدهای روز گذشته، شاهد دست به دست شدن نزدیک به یک میلیون ورقه به ارزش نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان بود. دیروز حضور معاملات «شستا۰۰۲۱» در این بازار مورد تایید قرار نگرفت. تعداد نمادهای منفی بیشتر از نمادهای مثبت بود. زیان‌ده‌ترین نماد بازار اوراق با درآمد ثابت به نام «کرمان۹۸» با افت ۱۰ درصدی قیمت، ثبت شد. نزدیک به ۶۴ میلیارد تومان نقدینگی جریان یافته در بازار اوراق با درآمد ثابت، در معاملات اسناد خزانه اسلامی به گردش درآمد. نرخ سود موثر این اوراق در انتهای معاملات در سطح ۷/ ۲۶ درصدی متوقف شد. همچنین در بازار تسهیلات مسکن، نزدیک به ۸۰ هزار برگه مورد معامله قرار گرفتند و نقدینگی نزدیک به ۵ میلیارد تومانی را برای این بازار رقم زدند. غالب نمادها پس از اتمام داد و ستدها با کاهش قیمت مواجه شدند. طی معاملات این روز «تسه۹۶۰۱» بیشترین افزایش قیمت را به ثبت رساند. گفتنی است که نیمی از معاملات بازار تسهیلات مسکن در نماد معاملاتی «تسه۹۶۰۷» به گردش درآمد. از سوی دیگر بررسی مبادلات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله حاکی از معاملات نزدیک به ۳۰ میلیون ورقه‌ای به ارزش حدود ۶۵ میلیارد تومان است. بیش از ۲۸ میلیارد تومان از این نقدینگی ماحصل معاملات صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان بود.

10