وی با اشاره به اینکه سابقه صنعت دارو در ایران بالغ بر ۷۵ سال است، افزود: در حال حاضر۱۴۵ شرکت در این حوزه دارای پروانه تاسیس با تولید محصول نهایی مشغول فعالیت هستند. در این میان تعداد ۵۰ شرکت نیزدر زمینه تولید مواد اولیه دارویی فعالیت دارند و ۲۰۶ شرکت نیز وارد‌کننده محسوب می‌شوند. وی در ادامه با اشاره به اینکه در مجموعه «آوه سینا»، زنجیره تولید از تولید مواد اولیه تا بازار هدف به‌طور کامل قرار دارد، گفت: این شرکت در سال ۸۲ تاسیس و فعالیت تولید از سال ۸۴ آغاز و در سال ۸۹ از طرح توسعه بهره‌برداری شد. به گفته مدیرعامل شرکت، کارخانه این شرکت در ساوه واقع شده و تعداد ۱۳۰نفر در شرکت مادر مشغول فعالیت هستند و در حال حاضر سرمایه اسمی‌ شرکت ۳۵ میلیارد تومان است. میرترابی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی تولیدات شامل ۱۰ نوع کپسول و ۴۱ نوع قرص است، ادامه داد: این شرکت در میان ۱۴۵ شرکت دارویی از لحاظ تولید عددی رتبه ۳۹ واز نظر ریالی رتبه را ۴۸ دارد. وی در ادامه تاکید کرد: سه محصول شرکت شامل دفریپرون، پنتوپرازول و آسیکلوویر به ترتیب دارای رتبه اول، دوم و سوم تولید در بازار هستند. همچنین پیش‌بینی می‌شود با ورود داروهای ضدسرطان به بازار، رتبه ریالی شرکت در میان ۱۴۵شرکت حاضر در بازاربه ۱۰ ارتقا یابد.

مدیرعامل «داوه» در ادامه به بررسی روند فروش شرکت طی سال‌های اخیر پرداخت و گفت: بررسی میزان فروش طی ۵سال اخیر نشان از رشد فروش دارد، به‌طوری‌که از سال ۹۳ تا کنونی از ۳۶ میلیارد تومان به ۵۷ میلیارد تومان افزایش یافته است. میرترابی در ادامه به طرح توسعه شرکت اشاره کرد و گفت: آوه سینا دارای یک طرح توجیهی اقتصادی تولید داروهای ضد سرطان است که از دو فاز احداث داروهای خوراکی و تزریقی تشکیل شده است. این طرح نیازمند ۱۹ میلیارد تومان منابع مالی است که نیمی‌ از آن از منابع داخلی شرکت تامین شده است. از این میزان ۵/ ۲ میلیون یورو به‌صورت ارزی بوده که با نرخ ۴۲۰۰ تومان لحاظ شده است. وی ادامه داد: درحال حاضر ۵۰ درصد فاز اول پروژه تکمیل شده و در نیمه دوم سال ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرعامل «داوه» در ادامه با اظهار این مطلب که مزیت ما نسبت به رقبا در این حوزه تولید مواد اولیه توسط خود شرکت است، گفت: درصدد هستیم تا سهم عمده‌ای را در حوزه داروهای ضدسرطان در ایران کسب کنیم.

وی با اشاره به تعداد مصرف این داروهای خاص در سال ۹۶ که تعداد ۱۱ میلیون مصرف‌کننده داشته،گفت: انتظار می‌رود حدود ۲۰ درصد بازار (۴ میلیون عدد قرص) از تولید این داروها تا ۳ سال آینده در اختیار این شرکت باشد. میرترابی درخصوص نقاط ضعف و قوت این شرکت نیز توضیح داد و گفت: از مزایای این شرکت نسبت به سایر رقبا می‌توان به دانش فنی،استفاده از تسهیلات دانش بنیان، ثبت اختراع در آمریکا،کانادا و اروپا، تولید هرساله چند مولکول پیشرفته با اتکا به دانش دانشمندان از تولید مواد اولیه تا تولید محصول نهایی اشاره کرد. وی در ادامه تاکید کرد: این در حالی است که تهدید اساسی شرکت نرخ ارز و افزایش قیمت یکسری مواد بسته‌بندی است. البته در این راستا وزارت بهداشت و دولت وعده دادند تا مواد مورد نظر را با ارز دولتی تهیه کنند.

به گفته میرترابی، واردات نیز از دیگر موارد مهم و تاثیرگذار بر شرکت است که با سیاست اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای داخلی تا حد زیادی این موضوع برطرف شده است. وی درخصوص تاثیر تحریم‌ها بر سودآوری شرکت نیز گفت: سال جاری رشد بازار داخلی دارو بیشتر از سال‌های گذشته خواهد بود زیرا واردات بسیاری از داروهای خارجی دارای مشابه داخل ممنوع شده است. وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود چنانچه روند تزریق ارز دولتی ادامه یابد، شرکت‌های دارویی بتوانند در سال جاری تامین مالی مناسبی از طریق ارز دولتی داشته باشند. میرترابی در ادامه با اشاره به اینکه تا قبل از تحریم‌ها، صادرات مناسبی به کشورهای همسایه داشتیم گفت: از مزیت صادراتی بالایی برخورداریم و چنانچه مشکل صادرات حل شود، می‌توانیم صادرات خود را مجدد از سر بگیریم. وی در ادامه تاکید کرد: ما به‌عنوان تنها شرکت داروسازی ایرانی موفق به ثبت اختراع در آمریکا، کانادا و اروپا هستیم که در این زمینه صادرات مواد اولیه‌ نیز تا قبل از تحریم‌ها داشته‌ایم.