افزایش تحرکات در گروه فلزات اساسی

در مجموع معاملات بازارهای چندگانه فرابورس، دیروز بیش از یک میلیارد سهام به ارزش حدود ۴۳۵ میلیارد تومان مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت. بیش از ۲۱۳ میلیارد تومان از این نقدینگی در جریان معاملات خرد بازار اول و دوم رقم خورد؛ که نزدیک به ۶۰ درصد (معادل ۱۲۶ میلیارد تومان) ارزش معاملات دو بازار عنوان شده، در صنایع فلزات اساسی به گردش درآمد. عمده این نقدینگی به سهامی ذوب‌آهن اصفهان اختصاص داشت و عنوان پرمعامله‌ترین نماد معاملاتی دیروز به نام «ذوب» ثبت شد. نماد نام‌برده که طی معاملات روز شنبه به دلیل افت قیمتی ۲۰‌درصدی در ۵ روز کاری متوقف شده بود، با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال، جو هیجانی غالب بر بازار را عامل اصلی ریزش اخیر قیمت سهم معرفی کرد. جوی که با گشایش سهامی ذوب آهن ادامه یافت و آن را با فشار سنگین فروش مواجه کرد. این فشار عرضه در پایان معاملات به‌صورت صف فروش نزدیک به ۶ میلیارد تومانی پشت درهای بسته «ذوب» چشم به انتظار نشست. از دیگر نمادهای قابل توجه در صنعت فلزات اساسی، فولاد هرمزگان جنوب بود. «هرمز» در میانه روز کاری گذشته اطلاعیه‌ای با عنوان تغییر با اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم در کدال منتشر کرد.

 در این گزارش آمده است: افزایش در پیش‌بینی سود خالص تعدیل شده هر سهم در سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۷ نسبت به آخرین پیش‌بینی حسابرسی شده که در تاریخ سوم تیر ماه (گزارش تفسیری) در سامانه کدال منتشر شده، عمدتا به دلیل: ۱-در نیمه نخست سال جاری: افزایش در نرخ فروش محصول اصلی در بازار داخل و صادرات که به دلیل افزایش تقاضا و افزایش قیمت‌های جهانی بوده است باعث افزایش درآمد عملیاتی شده است ۲-در نیمه دوم سال جاری: با توجه به ابلاغیه دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره ۶۰/ ۱۶۳۲۳۲ مورخ ۲۰ شهریور درخصوص تعیین قیمت‌های پایه و همچنین سقف رقابت قیمت فروش، مبلغ فروش داخلی افزایش یافته که از دلایل عمده این تعدیل است. ۳- افزایش در نرخ ارز با توجه به مصوبه دولت مبنی بر فروش ارز شرکت‌های فولادی در بازار ثانویه که اثر قابل توجهی بر سود دوره علی‌الخصوص در نیمه دوم سال جاری خواهد داشت. محاسبات فوق بدون در نظر گرفتن سود تسعیر ارز ۶ ماه ابتدای سال لحاظ شده است که با توجه به اینکه شرکت در حال تهیه صورت‌های مالی میان دوره‌ای است اطلاعات و تعدیلات ناشی از این موضوع تا پایان مهلت مقرر ۳۰ مهرماه از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران محترم خواهد رسید. به هر ترتیب برای رفع ابهام یا اصلاح اطلاعات، توقف نماد معاملاتی هرمز حداکثر برای دو روز معاملاتی تداوم خواهد داشت.

بهبود معاملات محصولات شیمیایی

بررسی معاملات صنایع مختلف حاکی از صدرنشینی زیرمجموعه منسوجات بود. «نطرین» تک‌نماد این زیرمجموعه دیروز غالبا با مشارکت معامله‌گران حقیقی دست به دست شد. محصولات شیمیایی نیز به‌عنوان تنها صنعت بزرگ مثبت یکشنبه شناخته شد. استقبال سهامداران از سه نماد معاملاتی «ساینا»، «زاگرس» و «شغدیر» مقدمات بهبود زیرگروه مزبور را فراهم کرد و منجر به رشد ۴/ ۲ درصدی قیمت آن شد. در مقابل زیرمجموعه هتل به‌عنوان زیان‌ده‌ترین صنعت، در قعر جدول صنایع از منظر رشد روزانه قرار گرفت. اصلاح قیمتی «سمگا» و افت بیش از ۸ درصدی آن، رشد نزدیک به ۵ درصدی هتل کوثر را خنثی کرد. به این ترتیب کاهش حدودا ۷ درصدی شاخص هتل به وقوع پیوست.

«ترین»های فرابورسی

همان‌طور که اشاره شد معاملات دیروز بازار اول و دوم افت شاخص کل را به همراه داشت. سهامی ذوب آهن اصفهان به تنهایی نزدیک به ۱۸ واحد از مقدار این نماگر کاست. اما این تاثیر منفی توسط معاملات مثبت پتروشیمی مارون به همراه پتروشیمی زاگرس خنثی شد. امری که از نزول بیشتر «آیفکس» جلوگیری کرد. مقام اول برترین تقاضا همچنان به نماد معاملاتی تجارت الکترونیک پارسیان کیش اختصاص داشت. در مقابل بیشترین عرضه متوجه سرمایه‌گذاری مس سرچشمه شد. بیش از ۱۰ میلیارد تومان در انتهای روز کاری به منظور فروش «سرچشمه» پشت درهای آن به صف بسته شد.       

 رصد بازیگران فرابورس

روز گذشته بار دیگر بازار با حمایت سهامداران حقوقی به کار خود پایان داد(خالص تغییر مالکیت ۴۰ میلیارد تومانی). بیش از نیمی از نمادهای معاملاتی تغییر مالکیت یافته در دست این دسته از سهامداران قرار گرفت و در صدر آنها، سهامی ذوب آهن اصفهان به چشم می‌خورد. بیش از ۳۰ میلیارد تومان از این سهام از پرتفوی معامله‌گران حقیقی به سبد معامله‌گران حقوقی منتقل شد. گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و همچنین پالایش نفت لاوان از دیگر نمادهای قابل توجه حقوقی‌ها بودند. در مقابل پتروشیمی زاگرس در مرکز توجه سرمایه‌گذاران خرد بود. از دیگر ترجیحات این دسته از سهامداران هتل پارسیان کوثر اصفهان و تجارت الکترونیک پارسیان کیش بود. ارزش تغییر مالکیت صورت گرفته در این سه نماد مجموعا کمتر از ۳ میلیارد تومان بود.

سایر تابلوها

یکشنبه هفته جاری، مجموع ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت، بازار تسهیلات مسکن و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) به بیش از ۱۴۲ میلیارد تومان رسید. بالغ بر ۸۶ میلیارد تومان از این نقدینگی در بازار اوراق با درآمد ثابت به گردش درآمد. ارزش داد‌و‌ستدهای اوراق خزانه اسلامی در این بازار، نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان بود و غالب این اوراق با افزایش قیمتی به روز خود پایان دادند. به این ترتیب نرخ سود موثر «اخزا» در روز معاملاتی گذشته با افت ۳/ ۰ واحد درصدی، به سطح ۱/ ۲۶ درصدی تقلیل یافت. همچنین اوراق خزانه اسلامی به نماد معاملاتی «اخزا۷۰۹» با سررسید سیزدهم مرداد سال ۱۳۳۹ طی روزهای آتی عرضه خواهد شد. از دیگر اخبار بازار اوراق با درآمد ثابت می‌توان به عدم تایید معاملات روز گذشته صکوک اجاره سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی «شستا۹۹۳۱» اشاره کرد.