رصد صنایع مثبت

دوشنبه هفته جاری بازار اول و دوم میزبان معاملات بیش از ۵۷۲ میلیون سهمی بود که نقدینگی حدود ۲۱۶ میلیارد تومانی را رقم زد. همان‌طور که اشاره شد در جریان داد و ستدهای این روز صفوف سنگین فروش جای خود را به حجم بالای تقاضای سهامداران داد. امری که منجر شد غالب نمادها روز مثبتی را پشت سر بگذارند و مقدمات رشد شاخص ۲۰ صنعت فرابورسی را فراهم کنند. اقبال سهامداران از گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و رشد ۹ درصدی آن منجر شد که زیرگروه هتل و رستوران از قعر جدول رشد روزانه در روز یکشنبه، به صدر جدول روز دوشنبه صعود کند.در مقام دوم افزایش ارزش معاملاتی صنایع، مواد و محصولات دارویی قرار گرفت. تولید و صادرات ریشمک به‌عنوان تأثیرگذارترین نماد زیرگروه مزبور شناخته شد. این نماد که طی دو روز معاملاتی اخیر به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت متوقف شده بود، روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای تحت عنوان تغییر با اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم و توضیح افزایش تقریبا ۴۰۰ میلیارد تومانی سود خالص پیش‌بینی شده فعلی به قبلی در سامانه کدال بازگشایی و با اقبال چشمگیر معامله‌گران مواجه شد. تغییرات تعدیل بودجه پیش‌بینی شده نسبت به پیش‌بینی قبلی عبارت است از: ۱- جهت وصول مانده مطالبات شرکت از خریدار خارجی محصولات، میزان فروش از ۱۵۰۰ تن به ۱۲۰۰ تن کاهش یافته است. ۲- خالص سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی مبلغ ۱۹میلیارد و ۸۶۶ میلیون ریال ناشی از هزینه‌های جذب نشده در تولید است و مبلغ ۶۳۹ میلیارد و ۱۷۸ میلیون ریال سود ناشی از تسعیر ارز است که با نرخ ارز در دسترس در بازار ثانویه در تاریخ تهیه صورت‌های مالی ۹ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ به مبلغ ۱۳۱ هزار و ۹۱۲ ریال منظور شده است. در نتیجه مبلغ سایر درآمد‌ها و هزینه‌های عملیاتی با کسر مبلغ هزینه‌های جذب نشده در تولید به مبلغ ۶۱۹ میلیارد و ۳۱۲ میلیون ریال محاسبه و لحاظ شده است.

«ترین»های فرابورس

بیش از ۵۵ درصد نقدینگی معاملات خرد بازار اول و دوم در سه صنعت فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و همچنین زیرمجموعه سرمایه‌گذاری‌ها به گردش درآمد. قابل توجه‌ترین نماد فلزی، سهامی ذوب آهن اصفهان بود که به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد بازار شناخته شد و صف خرید بیش از پنج میلیارد تومانی را پشت درهای بسته به انتظار گذاشت. «ذوب» که از پانزدهم ماه جاری بی‌وقفه در حال افت بود، سرانجام در جریان معاملات روزی که گذشت رشد بیش از چهار درصدی خود را ثبت کرد. همچنین سرمایه‌گذاری مس سرچشمه که با فشار فروش از سوی سهام‌داران حقیقی موجب زیاندهی زیرمجموعه خود شد، صف فروش بیش از چهار میلیارد تومانی را به انتظار گذاشت و بیشترین عرضه دیروز را رقم زد. در مقابل تجارت الکترونیک پارسیان کیش با صف خرید بیش از هشت میلیاردی خود مسند برترین تقاضا را در اختیار خود حفظ کرد. از منظر بیشترین اثر فزاینده بر شاخص کل نیز، نمادهای پتروشیمی زاگرس و مارون در مجموع با تاثیر مثبت بیش از ۲۷ واحدی صدرنشین شدند. در ادامه هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با اثر مثبت بیش از ۹ واحدی، رشد هرچه بیشتر «آیفکس» را رقم زد. بررسی‌ عرضه اولیه نماد جدید زیرگروه مواد و محصولات دارویی، دارو‌سازی آوه سینا، نیز حاکی از کسب نقدینگی بیش از ۱۱ میلیارد تومانی بود.

افزایش مالکیت بازیگران حقیقی

طی معاملات سومین روز معاملاتی هفته جاری، سهام‌داران حقیقی با تغییر مالکیت اکثریت نمادها به نام خود با اختلاف بیش از ۳۴ میلیارد تومانی حمایت از بازار را به عهده گرفتند. عمده توجه این دسته از سهام‌داران به سهامی ذوب آهن اصفهان معطوف شد و خالص خرید بیش از ۱۷ میلیارد تومانی را رقم زد. پس از «ذوب»، تولید و صادرات ریشمک و پتروشیمی زاگرس در کانون توجه معامله‌گران خرد قرار گرفت. در مقابل سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در صدر توجهات سهام‌داران حقوقی بود و دیگر اولویت‌های آنها متوجه بیمه نوین و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا شد. خالص ارزش خریداری شده سه نماد مزبور توسط معامله‌گران عمده کمتر از پنج میلیارد تومان بود.

سایر تابلوها

همان‌طور که اشاره شد، غالب نقدینگی معاملات فرابورس دیروز در بازار اوراق با درآمد ثابت به گردش درآمد. این مقدار در مرز ۵۲۸ میلیارد تومانی قرار داشت که ماحصل داد و ستد بیش از پنج میلیون ورقه بود. ورقه معاملاتی مرابحه دولتی تعاون به نماد «سلامت۵۲» با ارزش معاملاتی ۹۹ میلیارد تومانی به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد این بازار شناخته شد. غالب نمادها با افزایش قیمت روز کاری را پشت سر گذاشتند که «شستا۹۹۴» صدرنشین آنها بود. ارزش معاملات اوراق خزانه اسلامی در بازار نامبرده حدود ۱۹۰ میلیارد تومان بود. همچنین نرخ سود موثر این اسناد به سطح ۲۶ درصدی رسید. بازار تسهیلات مسکن نیز در جریان معاملات روز دوشنبه با ارزش معاملاتی نزدیک به چهار میلیارد تومانی و تجربه افت قیمتی غالب نمادها به کار خود پایان داد. از طرفی دیگر داد و ستدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) نقدینگی بیش از ۶۱ میلیارد تومانی را رقم زد. نزدیک به نیمی از این معاملات در صندوق سرمایه‌گذاری به نماد معاملاتی «آکورد» به گردش درآمد.در اخبار پیرامونی این بازار، روابط عمومی فرابورس ایران از پذیره‌نویسی ششمین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فرابورسی خبر داد. به این ترتیب صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی با نماد «فنابا» از چهارشنبه هفته جاری مورخ ۲۵ مهرماه ۱۳۹۷ تا شنبه پنجم آبان‌ماه و به مدت ۷ روز کاری در بازار سوم فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود. «فنابا» ششمین صندوق جسورانه‌ای به شمار می‌رود که پس از دریافت موافقت اصولی از سازمان بورس و اوراق بهادار در فرابورس پذیره‌نویسی می‌شود. موضوع فعالیت این صندوق با سرمایه ۱۰۰ میلیارد ریالی در حوزه فناوری مالی با تمرکز بر فناوری بیمه‌ای و خدمات فاوای مورد نیاز صندوق بازنشستگی است.