مدیر‌عامل شرکت کشت و صنعت دامپروری پارس در نشست عرضه اولیه این شرکت عنوان کرد: مرکز اصلی این شرکت در شهرستان پارس آباد اردبیل واقع شده و قسمتی دیگر از اراضی هم در شهرستان بیله سوار است. ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی، ۷۵۵۰ لیتر حقابه، ۱۴ مگاوات برق، ۶۰۰ هکتار جنگل سوزنی برگ و ۷۰۰ هکتار باغ در حال توسعه و یک واحد دامپروری شیری با ۲۳۰۰ راس دام و ۱۲۰۰ راس گاو شیری که توانایی تولید روزانه ۴۲ تن شیر را دارند، از مهم‌ترین‌ سرمایه‌های «زپارس» است.

ارسلان کاظم پور تصریح کرد: شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس علاوه بر تولید محصولات استراتژیک شامل گندم، جو، سویا، کلزا، به‌صورت انحصاری بذر ذرت رقم ۷۰۴ را تولید می‌کند و به مدت دو سال برای تولید بذر کلزای زمستانه با شرکت اورالیس فرانسه به‌عنوان تنها تولید‌کننده همکاری دارد.

وی تصریح کرد: به این ترتیب بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با وزارت جهاد کشاورزی، طی ۲ سال آتی باید ۱۰۰۰ تن بذر هیبرید کلزای زمستانه توسط این شرکت تولید شود. با محقق شدن این امر کل نیاز کشور به این بذر پوشش داده خواهد شد و از این طریق بیشتر از ۳۰ میلیارد تومان در سال گردش مالی ایجاد می‌شود.

کاظم‌پور در پاسخ به سوالی درخصوص میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر فعالیت «زپارس» عنوان کرد: همان‌طور که بارها از سوی فرانسه مورد تاکید قرار گرفته است، در شرایط کنونی تحریم‌ها اثری بر فعالیت این کشور با ما نخواهد داشت. همچنین با در نظر گرفتن راه حل اتحادیه اروپا برای تسهیل تبادلات مالی، این مورد نیز مشکل و محدودیت نخواهد داشت.

مدیر عامل «زپارس» همچنین از برنامه این شرکت برای تبدیل ۴۲۰۰ هکتار اراضی دیم به آبی با استفاده از ۸۹ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض جهاد کشاورزی خبر داد و اظهار کرد: از این طریق طی دو سال تجهیزات آبیاری تحت فشار، توسط دولت در اختیار ما قرار می‌گیرد. همچنین تمامی ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده به‌روزرسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی در حال اجرای طرحی برای توسعه ۷۰۰ هکتار باغ محصولات هسته‌دار و خشکبار هستیم. همچنین تلاش می‌شود عملکرد در واحد سطح طی۵ سال آتی به ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش یابد. تولید بذر، لاین، والدین محصولات کشاورزی و اخذ امتیاز جهاد کشاورزی برای تولید بذر سویا و همچنین تلیسه از جمله طرح‌های در دست اجرای «زپارس» است. انتظار می‌رود بیشترین ارزش افزوده از تلیسه کسب شود.

کاظم پور همچنین درخصوص بازارهای صادراتی این کشور گفت: «زپارس» از دو سال گذشته شروع به صادرات محصولات خود کرده است. در این راستا سال گذشته ذرت تولیدی شرکت به جمهوری آذربایجان و در سال جاری به قزاقستان و عراق صادر شد. وی تصریح کرد: برای صادرات بیشتر دنبال دریافت گواهی ایستا و او‌ای سی هستیم که گواهی‌های بین‌المللی را اخذ کنیم و بتوانیم در بازار نفوذ بیشتری داشته باشیم.باید توجه داشت نیاز کشورهای CIS بیش از این است و ما در تلاش هستیم با دریافت گواهی‌های بین‌المللی جدی‌تر در این عرصه فعالیت کنیم.

در ادامه این نشست، حسام‌الدین جعفری معاون کارگزاری بانک ملی اظهار کرد: رسالت ما این است که شرکت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم. بهترین راه برای رسیدن به این هدف واگذاری در بورس است. ما باید شفافیت شرکت را افزایش دهیم. به این ترتیب علاوه بر اینکه امکان واگذاری فراهم می‌شود، به دلیل نظارتی که بازار روی کار شرکت دارد به مدیریت شرکت نیز کمک می‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر کمبود آب، کشور را تهدید می‌کند. در این شرایط امنیت غذایی اولویت استراتژیک کشور در سال‌های آینده خواهد بود. شرکت دامپروری پارس در دشت مغان فعال است که یکی از بهترین دشت‌های کشور از نظر آبی است و در یک موقعیت آب و هوایی خزری قرار دارد. در این منطقه تنش آبی تا ۳۰ سال آینده جدی نخواهد بود. آب این منطقه از پایداری برخوردار است چون از رود ارس تامین می‌شود و بخشی از حقابه ارس از آن این شرکت است. بنابراین شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس بخشی از آینده غذایی کشور خواهد بود.

معاون کارگزاری بانک ملی اضافه کرد: واگذاری حدود ۸۹ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض (به ازای هر سهم حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان) برای خریداری تجهیزات آبیاری تحت فشار از سوی دولت به شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس آغاز شده است که طی دو سال کامل خواهد شد.

جعفری درخصوص تغییر شیوه کار در اراضی دیم نیز اظهار کرد: در آبیاری دیم محصول به دست آمده از هر هکتار کمتر است. با آبیاری تحت فشار اما تا پنج برابر افزایش محصول خواهیم داشت. به این ترتیب پس از تبدیل آبیاری دیم به آبیاری پرفشار میزان بازدهی افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ درصد از درآمد شرکت از محل فروش بذر است که در صورت‌های مالی نیز لحاظ شده است. قیمت بذر با خود محصول تفاوت بسیاری دارد. به‌عنوان نمونه در حال حاضر قیمت لاین هیبرید ذرت کیلویی یک میلیون تومان است. این در حالی است که ذرت دانه‌ای، کیلویی هزار تومان و ذرت بذری کیلویی ۱۲ هزار تومان است. یعنی قیمت بذر حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ برابر قیمت همان محصول است.