در بازار دیروز معامله‌گران در خبرهای مهم شاهد اعلام استعفای آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی بودند. با این استعفا تعداد وزارتخانه‌های بدون وزیر به سه افزایش یافته است. در همین حال در آستانه معرفی وزرای جدید رایزنی میان دولت و مجلس می‌تواند تاثیراتی بر بازار داشته باشد. همچنین در دیگر خبرهای مهم برای بازار بانک مرکزی موظف به ارائه پیشنهاد‌ها برای اصلاح نظام بانکی شد. در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا به ریاست رئیس‌جمهور، بانک مرکزی موظف به ارائه پیشنهادهای اجرایی برای اصلاح نظام بانکی به جلسه سران شد. همچنین در این جلسه، اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی بر تسریع در روند واگذاری سهام موسسات دولتی و عمومی غیردولتی به بخش خصوصی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی و تاکیدات مقام معظم رهبری تاکید کردند.

دیروز همچنین اعلام شد: بر اساس ابلاغیه رئیس‌جمهور، افزایش سرمایه از محل سود انباشته در سال ۹۷ از مالیات معاف است. در این ابلاغیه آمده است، جهت تشویق سرمایه‌گذاری بیشتر شرکت‌ها برای استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه، مقرر شد در سال ۹۷ مالیات آن بخش از سود سهام که به حساب سرمایه منتقل شود، با نرخ صفر محاسبه شود. در گروه معدنی آخر هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد با پیش‌بینی محدودیت بیشتر عرضه در بازار واردات چین بالا رفت. شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد در چین ۲۵/ ۷۴ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شد که ۵/ ۲ دلار در هر تن رشد داشت. قرارداد سوآپ نوآمبر نیز با رشد حدود ۳ دلاری، به ۴/ ۷۲ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر رسید.

در گروه شیمیایی، شرکت مواد ویژه لیا اعلام کرد از پنج‌شنبه گذشته تا اطلاع ثانوی، بخشی از فعالیت‌های شرکت متوقف شده و در شرایط بحرانی قرار دارد. آرش فرهادی، رئیس هیات مدیره این شرکت توضیح داد: به دلیل موانع قانونی خارج از کنترل شرکت از جمله تاخیر بیش از حد در فرآیند تخصیص ارز و ترخیص مواد اولیه (نخ یارن) تولید شرکت از روز پنج‌شنبه ۲۶ مهر متوقف شده و این توقف تا زمان رسیدن این ماده به محل کارخانه ادامه خواهد یافت. علاوه بر نخ یارن، تامین سایر مواد اولیه خارجی با تاخیرهای غیر معمول مواجه شده و از این حیث شرکت در شرایط بحرانی قرار دارد. بدیهی است، شرکت به محض شروع مجدد فعالیت مراتب را به اطلاع آن اداره و سهامداران خواهد رساند. در گروه خودرویی دیروز اعلام شد که صادرات خودروهای ساخت مشترک ایران‌خودرو و جمهوری آذربایجان به دو کشور صورت می‌گیرد. معاون وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت: مذاکرات درباره صادرات خودروهای تولیدی کارخانه مشترک خودروسازی ایران و جمهوری آذربایجان به روسیه و گرجستان ادامه دارد. خودروسازی جمهوری آذربایجان با مشارکت ایران خودرو ایجاد شده است.

 در گروه تصفیه نفت کوره تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس روشن شد. مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: نخستین کوره واحدهای بنزین‌سازی مرحله سوم پالایشگاه میعانات گازی «ستاره خلیج فارس» وارد مدار تولید شد. «محمدعلی دادور» روز شنبه افزود: با بهره‌برداری کامل از مرحله سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تا پایان امسال، ظرفیت تولید بنزین به بیش از ۴۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد.در گروه شوینده فعالیت کارخانه«تولی پرس» در استان قزوین دوباره متوقف شد. در این کارخانه ۳۷۰کارگر مشغول به کارند که از دیروز شنبه (۲۸ مهر ماه) اجازه ورود به محل کارشان را ندارند.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۹۲۰ میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۳۴ میلیارد تومان رسید.