انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای که از پایان ساعت معاملات روز دوشنبه به اوج خود رسید، روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد. در این روز گزارش عملکرد مهرماه برخی از شرکت‌های بورسی نیز در خروجی سامانه کدال قرار گرفت. شرایطی که سبب شده معاملات روزهای اخیر به‌طور کامل تحت تاثیر برداشت‌ها، بررسی‌ها و در نهایت کارهای کارشناسی شکل گرفته از سوی سرمایه‌گذاران قرار گیرد. طی معاملات روز گذشته، فضای منفی ناشی از این شرایط به اوج خود رسید. حال حاضر بار روانی نزدیک شدن به موعد تحریم‌های ثانویه در ۱۳ آبان نیز ریسک خرید را افزایش داده است. به این ترتیب دیروز بیش از ۸۵ درصد از نمادهای بورسی در محدوده منفی قیمت مورد دادوستد قرار گرفتند. در این میان ۱۲۸ نماد بورسی (معادل ۴۳ درصد) با صف‌های فروش پرحجم به معاملات روزانه خود پایان دادند و بیش از ۶۵ میلیارد تومان نقدینگی در انتظار نقد کردن سهام نشست.

عدم تطابق انتظارات با گزارش‌های ۶‌ماهه شرکت‌های بورسی در برخی نمادها و در ادامه تسری این فضای منفی به کل بازار، عامل اصلی این واکنش و ثبت بازدهی منفی در هفته بوده است. در این میان اما از نگاه کارشناسان، واکنش سهامداران چندان با واقعیت مطابقت ندارد به‌طوری که واکنش مثبت به برخی سهام چندان با گزارش‌های ۶ ماهه آنها قابل توجیه نبود و در مقابل، برخی صورت‌مالی‌های مثبت چندان از سوی معامله‌گران مورد استقبال واقع نشدند.البته رفتار محتاطانه آخر هفته معامله‌گران نیز در تشدید این فضای منفی بی‌تاثیر نبود. یکی از رفتارهای سنتی که عموما در روز پایانی هفته مشاهده می‌شود، پیشه کردن احتیاط از سوی معامله‌گران در معاملات سهام است. رفتاری که مصادف تعطیلی پنجشنبه و جمعه بورس تهران با پایان هفته بازارهای جهانی بر بازار حاکم می‌شود. به این ترتیب روز گذشته ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۲۶ درصدی نسبت به روز سه‌شنبه، ۶۲۸ میلیارد تومان برآورد شد.

بهبود در بازارهای جهانی

به دنبال بهبود معاملات سهام در برخی از بازارهای شرق آسیا به‌ویژه چین و تثبیت شاخص دلار در سطوح پایین‌تر از ۹۶ واحد، روز گذشته جو مثبتی بر معاملات بازار فلزات حاکم شد. شاخص دلار پس از افت مختصر در سه‌شنبه شب، صبح روز گذشته نیز نتوانست وارد محدوده مثبت شود و در سطوح پایین‌تر از ۹۶ واحد قرار گرفت. موضوعی که سبب افزایش تقاضا برای فلزات از سوی استفاده‌کنندگان ارزهای غیردلاری شد. در عین حال با وجود تداوم افت شاخص‌های سهام در وال استریت و بازارهای اروپایی، شاهد بهبود شاخص‌ها در برخی بازارهای سهام از جمله چین و هنگ‌کنگ بودیم. این امر نیز ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران را کاهش داد تا بخشی از سرمایه به سمت دارایی‌های پرریسک همچون فلزات حرکت کند.  همچنین با انتشار گزارشی از سوی گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی مبنی بر تداوم روند کمبود عرضه روی در سال جاری و آتی میلادی، رونق مناسبی بر معاملات این محصول حاکم شد.

بر اساس این گزارش تقاضای جهانی این فلز در سال ۲۰۱۸ با رشد ۴/ ۰ درصدی به ۷۴/ ۱۳ میلیون تن و در سال ۲۰۱۹ با افزایش ۱/ ۱ درصدی به ۸۸/ ۱۳ میلیون تن خواهد رسید. این در حالی است که عرضه جهانی فلز روی در سال جاری ۲ درصد و در سال آینده افزایش ۴/ ۶ درصدی را تجربه خواهد کرد. به این ترتیب بازار شاهد کسری ۳۲۲ هزار تنی روی در سال جاری و ۷۲ هزار تنی در سال ۲۰۱۹ است. این شرایط سبب شد تا دیروز بهای هر تن روی از ۲۷۰۰ دلار فراتر رود.  سرب نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد. بر اساس گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی، تقاضا برای سرب در سال جاری با افزایش ۲/ ۰ درصدی و در سال ۲۰۱۹ با رشد ۸/ ۰ درصدی همراه خواهد شد. عرضه جهانی این فلز اما امسال ۴/ ۰ درصد کاهش داشته و در سال ۲۰۱۹ با افزایش ۱/ ۴ درصدی روبه‌رو‌ می‌شود. به این ترتیب در معاملات آتی لندن، هر تن سرب با افزایش ۶/ ۰ درصدی، ۲۰۱۶ دلار قیمت خورد. (قیمت‌ها در ساعت ۱۵ روز چهارشنبه مورد رصد قرار گرفته است.)

همگام با بازیگران

روز گذشته برای سومین روز متوالی، خالص خرید سهام به نام معامله‌گران حقوقی بازار رقم خورد و بیش از ۴۲۲ میلیون سهم به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی ثبت شد. به این ترتیب خالص تغییر مالکیت حقوقی‌ها در مجموع نمادهای پتروشیمی به ۲۴ میلیارد تومان رسید. بانکی‌ها نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بودند. گروه فلزات اساسی دیگر گروهی بود که با خالص خرید ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی توسط معامله‌گران عمده بازار همراه شدند. در صدر خرید معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام بانک تجارت قرار داشت. خالص خرید این معامله‌گران در نماد مزبور به حدود ۱۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم به ارزش حدود ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بالغ شد. نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان نیز در این روز شاهد جابه‌جایی حدود ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم به ارزش ۱۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بود.

نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین از دیگر نمادهای دیروز بورس تهران بود که مورد اقبال معامله‌گران عمده بازار قرار گرفت. به این ترتیب دیروز بیش از ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم «تاپیکو» به ارزش ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد.  در آن سوی بازار اما نمادهای زیرمجموعه گروه سیمان مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفتند و خالص خرید ۵۲۲ میلیون تومانی را ثبت کردند. در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت نفت سپاهان بیشترین تقاضای حقیقی‌ها را به دنبال داشت. به‌طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «شسپا» بالغ بر ۹ میلیارد تومان بود. پتروشیمی فارس از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها بود.

«فارس» که روز یکشنبه برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شده بود، روز گذشته پس از تقسیم سود ۴۳ تومانی، به گردونه معاملات بازگشت و در پایان معاملات رشد ۳/ ۳ درصدی را ثبت کرد. در این نماد روز گذشته بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. شرکت سیمان فارس نو نیز که در روزهای اخیر پرتقاضا ظاهر شده است، دیروز نیز ضمن رشد در سقف مجاز قیمتی، با صف خرید به معاملات روزانه خود پایان داد. نگاهی به خالص تغییر مالکیت «سفانو» طی معاملات روز چهارشنبه نشان از جابه‌جایی یک میلیون و ۶۵۰ هزار سهم به ارزش یک میلیارد تومان به سمت بازیگران خرد بازار داشت.

از صنایع بورسی چه خبر؟

بررسی روند صنایع بورسی طی معاملات روز گذشته نشان می‌دهد از ۳۸ ‌صنعت مورد بررسی، ۳۲ صنعت با کاهش شاخص همراه شدند و در مقابل شاهد رشد شاخص ۵ صنعت بورسی بودیم. در این میان گروه ساخت وسایل ارتباطی با تک نماد «لپارس» بیشترین رشد روزانه را در میان صنایع بورسی به میزان ۸ درصد تجربه کرد. نماد معاملاتی شرکت پارس الکتریک روز گذشته با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص فروش ساختمان خیابان اسفندیار بازگشایی شد و مورد استقبال معامله‌گران قرار گرفت. گروه تک نماد سایر معادن از دیگر صنایع بورسی بود که با رشد شاخص همراه شد.